شناسهٔ خبر: 37755222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اصلاح شد

نمایندگان مجلس در جلسه دیروز به بررسی موادی دیگر از لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداختند و همچنین به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان صورت گرفت.

صاحب‌خبر -




جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح دیروز به ریاست علی لاریجانی و با حضور 196 تن از نمایندگان آغاز شد. نخستین دستور کار دیروز عبارت بود از:  ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده.
در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده 33 این لایحه با 176 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
بر اساس ماده 33 این لایحه؛ سازمان مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره (3) این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به‌عنوان مالیات از مسافران دریافت و به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. میزان مالیات مذکور در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌گردد.
همچنین در تبصره 1 این ماده آمده است؛ دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی)، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی(ع) به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده، مستثنی هستند.
اقدام کنفدراسیون آسیا سیاسی است
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی دیروز در تذکر شفاهی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از سه سال از مصوبه قانون برنامه ششم که متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته را لازم‌الاجرا کرده، همچنان متناسب‌سازی کارگران بازنشسته که 30 سال کار کرده‌اند، اجرا نمی‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: تا چند وقت دیگر مهلت اجرای قانون تمام می‌شود، اما هنوز دولت نسبت به متناسب‌سازی حقوق کارگران که 35 سال کار کرده و بیمه پرداخت کرده، اقدام نکرده است. چطور یک کارگر با حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی از عهده مخارج زندگی برمی‌آید؟
نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس خطاب به وزیر نفت اظهار داشت: بعد از گذشت یک ماه هنوز بحث کپسول گاز مایع پابرجاست، این موضوع تنها به گرمایش مربوط نمی‌شود، چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی به این کپسول نیاز دارند و نمی‌توانند نصف روز برای دریافت آن در صف بایستند. بهتر است بخشی از آن را آزاد کنید تا مردم با قیمت مشخص کپسول مورد نیاز را دریافت کنند.
این نماینده مجلس با‌ اشاره به مصوبه کنفدراسیون فوتبال آسیا در لغو میزبانی ایران تأکید کرد: این کار سیاسی است، ایران امن‌ترین نقطه در جهان است و شیطنت عربستان سعودی که گاو شیرده آمریکاست، باعث چنین مصوبه‌ای شده است. فوتبال دوستان مطمئن باشند با اقدام وزیر امور خارجه و وزیر ورزش و جوانان خواسته آنها به نوعی تامین می‌شود.
دیگر اینکه سیدعلی ادیانی در تذکر شفاهی خود ضمن تسلیت فاجعه اسفناک حادثه هواپیمایی اوکراینی و فوت سه شهروند مازندرانی، گفت: ملت ایران در رابطه با این حادثه در حالی که پیگیر و‌ خواهان بررسی این واقعه هستند اما دست رد به سینه سوءاستفاده‌کنندگان زده‌اند.
وی افزود: به کسانی که با شیطنت ‌اشک تمساح برای این حادثه می‌ریزند و به امپراطوری رسانه‌های بیگانه و جوجه‌تیغی‌های سیاسی اندکی که به‌دنبال سوءاستفاده هستند هشدار می‌دهم که ملت ایران دست رد به سینه آنها زده و خانواده‌های عزیزان شهید شده در این حادثه بصیرت خود را ثابت کرده‌اند بنابراین مسئولان ذی‌ربط قویا باید این موضوع را مشخص کنند.
نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا در یک اقدام غیرحرفه‌ای و کاملاً سیاسی دست به خطای بزرگی زده و اعلام کرد که به‌دلیل ناامن بودن ایران تیم‌ها برای انجام مسابقه حق حضور در کشورمان را ندارند. زهی خیال باطل ایران کشور امن و امن‌آفرین برای کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا است. شماهایی که امنیت‌تان را کشورهای نظام سلطه تضمین می‌کنند، آیا امن هستید؟ مطمئن باشید شیطنت عربی عبری فدراسیون بدون جواب نمی‌ماند.
اصلاح طرح اعاده
اموال نامشروع
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه
اول بهمن) نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان به طرح یک فوریتی اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی را اصلاح
کردند. بر اساس اصلاحات انجام شده در ماده ۱۹ الحاقی موضوع ماده ۴ عبارت «سوءاستفاده از» قبل از عبارت «فروش زمین‌های موات» و عبارت «و نیز اموال ناشی از استفاده ناروا و من غیرحق از موقعیت شغلی» حذف و تبصره آن به‌عنوان تبصره ۱ ابقا و دو تبصره به شرح زیر به‌عنوان تبصره‌های ۲ و ۳ به آن الحاق می‌شود.
بر اساس تبصره ۲ - الحاقی اموال ناشی از استفاده ناروا و من ‌غیر حق از موقعیت شغلی که نامشروع بودن آنها مطابق موازین شرعی به تشخیص دادگاه به اثبات برسد مشمول این ماده است.
بر اساس تبصره ۳ - الحاقی هرگاه هر یک از‌ اشخاص موضوع ماده (۱۶) این قانون و تبصره‌های آن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از موقعیت شغلی یا جایگاه خود سوءاستفاده کرده باشد و برخلاف قانون و یا من‌غیر حق تصمیماتی اتخاذ
یا اقدامی‌کرده باشد که از قبل آن تصمیمات یا اقدامات اموالی برای
خود یا خویشاوندان تا درجه
سوم از طبقات سه‌گانه یا مرتبطین و شرکای خود تحصیل کرده باشد
مانند آنکه تعرفه واردات یا صادرات کالاها را کاهش یا افزایش داده یا برای افزایش قیمت اراضی خود یا خویشان یا مرتبطین و شرکای مذکور محدوده شهرها یا روستاها را گسترش داده یا ارز دولتی و تسهیلات بانکی و مانند آنها را تخصیص داده یا اجازه واردات کالاهایی را داده یا بدون دریافت حقوق و عوارض قانونی عملاًً اجازه قاچاق کالا را به داخل یا خارج از کشور داده یا با دریافت امتیازات و یا وجوه، اموال دولتی یا عمومی یا اموال متعلق با‌ اشخاص حقوقی که بخشی از سرمایه آنها به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به دولت یا بخش عمومی است را به قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی واگذار کرده یا بیشتر از آن خریداری کرده باشد، کلیه اموال به دست آمده از طرق مذکور در این تبصره با لحاظ شرایط و قیود مندرج در صدر آن و عواید ناشی از آنها پس از بررسی و احراز توسط دادگاه موضوع این قانون حسب مورد به‌عنوان جریمه یا خسارت به بیت‌المال یا صاحب حق مسترد می‌شود.
تعیین نوع ارز وارداتی
برای غذای سگ و گربه
نماینده مردم محلات در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود گفت: یک هزار و 545 تن غذای سگ و گربه و چندین تن شامپو و جوهر خودکار به کشور وارد شده است که باید مشخص شود این اقلام با چه ارزی وارد شده است. سلیمی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مذاکرات دولت هم باید مانند مجلس به‌صورت زنده برای مردم پخش شود تا عملکرد دولت شفاف شود.
وی طی تذکری به مسئولان اظهار داشت: به فرانسه برای جعل نام خلیج ‌فارس از سوی مسئولان باید تذکر داده شود.
نماینده مردم محلات ‌تصریح کرد: چرا آنتن زنده از برنامه‌های انقلابی گرفته می‌شود، آقایان به مسئولان فشار نیاورند.

نظر شما