شناسهٔ خبر: 37755047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جنجال اظهارات پرویز فتاح در مورد آیت الله هاشمی

ماجرای نامه محرمانه محسن هاشمی به پرویز فتاح چیست؟

پس از اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان و روایت متفاوت غلامرضا جوادی قمی مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی، پرویز فتاح در تایید یا تکذیب حرف های او واکنشی نشان نداد. اما این بار نوبت به محسن هاشمی رسید تا به گفته‌های فتاح واکنش نشان دهد. او گفت که

صاحب‌خبر -
فرارو- ماجرا از آنجا شروع شد که پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، شنبه ۲۸ دی ماه در برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شد، اظهاراتی در مورد استقرار آیت الله هاشمی در کاخ مرمر و تخلیه آن مطرح کرد که جنجال آفرین شد.

به گزارش فرارو، پرویز فتاح در این برنامه گفت که " مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخص مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، حدود ۲۰ – ۲۵ سال قبل بعد از ریاست جمهوری در این بنای تاریخی مستقر شدند، از همان زمان نیز به نظر می‌آید که این استقرار درست نبوده است، مسوولان نظام نباید در آن کاخ‌ها بنشینند. این کاخ‌ها را ملت از آن نظام گرفته و باید در خدمت ملت قرار بگیرد. مدتی قبل گذشته کاخ مرمر تخلیه شد، اما نه به راحتی، بلکه با ادعا و جرو بحث. "

وی ادامه داد: " نمی‌دانستیم شکایت پیش چه کسی ببریم و به ملت چه طور بگوییم. اما تلاش‌هایی که صورت گرفته و توسط نهاد‌هایی خاص نیز با جدیت زیاد پیگیری کردند، باعث همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تخلیه‌ی این بنای تاریخی شد. "
 
<div id="video-display-embed-code_614211"> <script src="https://fararu.com/fa/news/play/embed/426509/614211?width=400&height=300" type="text/JavaScript">/**/ /**/</script> </div>
اظهارات پرویز فتاح در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی و کاخ مرمر
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: "قرار بود برخی استفاده‌های دیگر برای برخی مسائل دیگر مانند تشریفات از این بنا استفاده شود که از آن نیز عدول کردند. اکنون ما داریم آن‌جا را به یک موزه در شان ملت ایران تبدیل می‌کنیم و آن در حال آماده شدن است. "

روایتی دیگر از کاخ مرمر

این تازه اول جنجال بود و پس از گفته‌های پرویز فتاح، غلامرضا جوادی قم، قائم مقام سابق و مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی، داستان این ماجرا را به شکل دیگری روایت کرد.

او گفت: " بعد از سازمان جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۶ و تفکیک مسئولیت مجمع تشخیص از مسئولیت‌های ریاست جمهوری در زمان مرحوم هاشمی، در یکی از جلسات شورای مجمع تشخیص موضوع مورد بحث، مکان جلسات بود. ساختمان فعلی مرکز ارتباطات در بالای بزرگراه رسالت، ساختمان فعلی شورای شهر، ساختمان دبیرخانه شورای امنیت از مکان‌های مورد نظر برای برگزاری جلسات مجمع تشخیص به شمار می‌رفت. "

وی ادامه داد: "به مرحوم دکتر حبیبی و بنده ماموریت داده شد تا پیشنهادات را بررسی کنیم. از سه محل مورد نظر بازدید کردیم و نهایتا طی پیشنهادی به شورای مجمع، قرار بر این شد محل ساختمان فعلی شورای شهر و ساختمان دبیرخانه شورای امنیت برای جلسات مجمع تشخیص انتخاب شود که به علت دور بودن آن‌ها از بافت اصلی پردیس حکومتی (از تقاطع پاستور و خیابان فلسطین) مورد تایید قرار نگرفتند و طبق تفسیر و مصوبه اعضای مجمع قرار شد کاخ مرمر در خیابان قدس محل جلسات باشد، آقای هاشمی اصراری بر این امر نداشتند. "
بیشتر بخوانید: 

نامه خصوصی محسن هاشمی به فتاح درباره پدرش


جوادی قمی افزود: " ساختمان مرمر بعد از انقلاب محل تشکیلات قضایی قرار گرفت و قوه قضاییه جدید با مسئولیت آیت الله یزدی در محل فعلی کاخ مرمر فعالیت کرد که در مدتی که در آنجا بودند آسیب جدی به قسمت گنبد ساختمان وارد شد و در نهایت طی توافقی بین ریاست جمهوری وقت، میراث فرهنگی و قوه قضاییه ساختمانی در ضلع شمالی کاخ مرمر به قوه قضاییه سپرده شد وساختمان مرمر تخلیه و مورد بازسازی قرار گرفت. "

مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی اضافه کرد: " ضلع جنوبی طبقه دوم ساختمان استفاده اداری نمی‌شد و درتمام مدت به عنوان موزه هدایای ریاست جمهوری استفاده می‌شد. فرمایشات فتاح در همه بخش‌ها مورد تایید نیست. در آن دوره کسی به زور به وارد ساختمان مرمر نشد، مجمع با مصوبه جلسه شورا در آن محل تشکیل جلسه می‌داد. "

واکنش محسن هاشمی و دیگران

پس از اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان و روایت غلامرضا جوادی قمی مدیرکل حوزه ریاست دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی، پرویز فتاح در تایید یا تکذیب حرف‌های او واکنشی نشان نداد. اما این بار نوبت به محسن هاشمی رسید تا به گفته‌های فتاح واکنش نشان دهد.

او گفت که " نامه‌ای به صورت خصوصی برای فتاح نوشتم و گله کردم. چرا که متاسفانه به صورت ناخواسته سخنانی مطرح شد که از صحبت‌های وی سوء استفاده شد. "

محسن هاشمی افزود: " تلفنی با وی صحبت می‌کنم و می‌خواهم صحبت کند تا سوء استفاده‌ها رفع شود؛ در غیر این صورت از آنجایی که باید از جایگاه آیت‌الله دفاع کنم قطعا صحبت خواهم کرد. "

محمد سالاری، قائم مقام دبیرکل حزب همبستگی و عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به گفته‌های فتاح در توئیترش نوشت: "محبوبیت ماندگار آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شده تا سال‌ها پس از ارتحال ایشان هم برخی برای کسب اعتبار در میان همفکران خود، به تخریب وی بپردازند. سیاست‌های حذفی و بی اعتمادی عمومی که این روز‌ها در کشور شاهد آن هستیم، نتیجه کمرنگ شدن اندیشه اعتدالی مرحوم هاشمی رفسنجانی است. "

روزنامه آرمان ملی، نیز در گزارشی با عنوان " آقای فتاح! کاخ در اختیار یزدی بود؛ نه هاشمی" به گفته‌های پرویز فتاح واکنش نشان داده است.

با این وجود پرویز فتاح پس از این واکنش‌ها به اظهاراتش تاکنون پاسخی نداده است.

نظر شما