شناسهٔ خبر: 37753823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آدام شف:

قطعنامه «مک کانل» روند استیضاح ترامپ را معکوس می کند

روند رسیدگی به طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنای آمریکا در حالی آغاز شد که رهبران دموکرات و جمهوریخواه در مورد عدم رعایت اصل بی طرفی و احتمال وارونه سازی روند استیضاح به بحث و جدل پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنای آمریکا آغاز شد.

در ابتدای این جلسه «چاک شومر»، سناتور دموکرات از نیویورک به عنوان رهبر اقلیت دموکرات در سنا به ایراد سخنرانی پرداخت.

جلسه استیضاح ترامپ با بررسی قوانین اولیه و مقدماتی کار خود را آغاز کرده و هنوز وارد بحث بر سر رای گیری نشده است.

در همین ارتباط، «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا قطعنامه پیشنهادی خود را برای جلسه رسیدگی به طرح استیضاح ترامپ تشریح کرد و اظهار داشت که وی از آرای کافی برای تصویب این قطعنامه برخوردار است.

میچ مک کانل در این باره گفت: «مجلس نمایندگان با خارج کردن مشاور حقوقی ترامپ از روند تحقیقات اصل بی طرفی را زیرپا گذاشته است. سرانجام در مجلس سنا، وکلای رئیس جمهور می توانند پرونده را ارائه کنند. در نهایت، اندکی بی طرفی [ممکن شد]».

در مقابل، «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از قطعنامه پیشنهادی «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا بیان کرد که «این قطعنامه باید به گردانندگان مجلس نمایندگان اجازه دهد که شاهدان خود را فراخوانند، و سپس رئیس جمهور نیز باید اجازه یابد که همان کار را انجام دهد و هرگونه شاهدی را به منظور گواهِ نقض فراخواند».

آدام شف در ادامه افزود: «چرا باید این محاکمه متفاوت از هر محاکمه دیگری باشد. پاسخ این است که نباید اینطور باشد. اما قطعنامه رئیس مک کانل روند محاکمه را معکوس می کند».

این در حالی است که روندهای پیشین استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا تحت نظارت و هدایت کمیته قضایی این مجلس انجام شد که در آن قوانین حاکم بر روند تحقیق در تطابق با رویه گذشته بوده است. با این حال، طبق نکته مورد اشاره مک کانل، در نشستهای محرمانه ای که در جریان تحقیق برای استیضاح نیکسون انجام می شد، وکلای رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه حضور و بازجویی از شاهدان را می یافتند. اما در نشستهای محرمانه کمیته بین المللی مجلس نمایندگان برای استیضاح ترامپ این اتفاق نیافتاد.

در واقع رئیس جمهور ترامپ اجازه یافت که وکیل خود را برای شرکت در جلسات استماع کمیته قضایی مجلس نمایندگان اعزام کند، اما ترامپ این پیشنهاد را رد کرد.

از سوی دیگر، «پت سیپولون» مشاور حقوقی کاخ سفید در نخستین اظهارات خود در صحن مجلس سنا اعلام کرد که تیم وکلای مدافع ترامپ از قطعنامه پیشنهادی مک کانل برای استیضاح ترامپ حمایت می کنند و این روند محاکمه ثابت خواهد کرد که «رئیس جمهور مطلقاً هیچ کار خطایی انجام نداده است».

شایان ذکر است که تغییری قابل توجه در قطعنامه پیشنهادی سناتور مک کانل اِعمال شد: اکنون هر کدام از طرفها ظرف سه روز می توانند به مدت ۲۴ ساعت (روزانه ۸ ساعت) بحث و جدلهای مقدماتی را انجام دهند. پیش از این، فرصت زمانی هرکدام از طرفها دو روز بود (روزانه ۱۲ ساعت).

به گفته یک مقام آگاه، این مقامات کاخ سفید بودند که خواهان یک چارچوب زمانی محدودتر برای بحث و جدل پیرامون قطعنامه سناتور مک کانل بودند.

سناتور «چاک شومر» رهبر اقلیت سنا سه اصلاحیه معرفی کرده است- تمام اصلاحیه ها خواستار دریافت مدارک مربوطه از کاخ سفید، وزارت خارجه و اداره بودجه و مدیریت می شود.مجلس سنا با ۵۳ رأی مخالف در برابر ۴۷ رأی موافق سومین اصلاحیه پیشنهادی سناتور چاک شومر دموکرات را نیز از دستور کار خارج کردند. اکنون شومر در حال معرفی اصلاحیه دیگری برای احضار رئیس موقت ستاد کارکنان کاخ سفید، میک مالوینی، است.

نظر شما