شناسهٔ خبر: 37753525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیران اجرایی از نقدهای آگاهانه رسانه ها استقبال کنند

یاسوج- ایرنا- رسانه ها به مثابه تیغ دو لبه ای هستند که با انتقادهای سازنده و تاثیرگذار نقش راهبری و هدایت گری مجموعه مدیران و دستگاه های مختلف را بر عهده دارند ، نظر به این ظرفیت مدیران اجرایی دستگاه ها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید از نقدهای آگاهانه رسانه ها استقبال کنند.

صاحب‌خبر -

فضای نابسامان رسانه ای در کهگیلویه وبویراحمد، رواج اخبار جعلی (فیک نیوزها)، رشد قارچ گونه پایگاه های خبری بی هویت و بدون شناسنامه ، موج سواری ها و فضای پرچالش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی سبب به حاشیه رانده شدن رسانه های رسمی و معتبر همچون خبرگزاری ها شده ،همچنین غوغاسالاری ها در فضای انتخاباتی باعث شده تا به جای آنکه شاهد نگاه راهبردی و مثبت به رسانه ها باشیم تا حدودی نگاه ها و رویکردهای امنیتی و قضایی بر آن سنگینی کند و هرازگاهی سر از یک نهاد نظارتی یا قضایی در بیاورند.

 البته اگرچه مسئولان و نهادها در ظاهر هدف از برگزاری این جلسات و دعوت از رسانه ها را در راستای تعامل بیشتر و دوسویه و یا توصیه ای قلمداد می کنند اما با نگاهی عمیق تر و تحلیل وضعیت موجود، مشخص می شود که بدون شک اهداف و پشت صحنه های دیگری را باید در این راستا جست و جو کرد.

برخورد روزهای قبل دستگاه قضایی با برخی پایگاه های خبری و حتی دستگیری و بازداشت مدیرمسئول یک سایت محلی خود گواهی بر این مدعاست که این نشست ها بیش از آنکه با هدف و رویکرد تعاملی و توصیه ای باشد در حقیقت هشداری جدی به کارکرد منفی برخی از رسانه ها و فضای پرالتهاب و پرچالش این روزهای شبکه های اجتماعی در استان است.

دامن زدن به بحث ها و مسایل قومیتی و منطقه ای ، ارائه گزارش های خبری یک جانبه و بدون نگاه حرفه ای ، نقدهای غیرکارشناسانه با نگاه تخریب گرایانه وهمراه با حب و بغض های شخصی ، نشر اخبار غیرموثق، جعلی همراه با دروغ پراکنی ها و غوغاسالاری و همچنین نظرسنجی های کاذب (نظرسازی) که تا حد قابل ملاحظه ای اعتبار و اعتماد رسانه های معتبر را نیز دچار خدشه کرده اند را می توان از جمله کارکردهای منفی برخی پایگاه های خبری و محلی بدون مجوز و بی هویت در این استان دانست.

مخالف نگاه امنیتی به رسانه ها هستم

در سلسله نشست های رسانه ای  با موضوع انتخابات امروز نیز برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه مهمان احد جمالی رئیس ستاد انتخابات کهگیلیویه وبویراحمد بودند.

جمالی در این نشست بر ضرورت حمایت و تقویت رسانه ها مشروط به رعایت موازین قانونی و حدو مرزها تاکید کرد و گفت: مخالف نگاه های امنیتی و قضایی به حوزه رسانه هستم.

وی ابراز داشت: برخی افراط و تفریط ها در حوزه های مختلف مانع پیشرفت و روند توسعه ای در جامعه و به ویژه این استان شده است.
جمالی بیان کرد که وظیفه اصلی رسانه ها به عنوان چشمان تیزبین جامعه علاوه بر ظرفیت سازی و جهت دهی و تنویر افکار عمومی می توانند ظرفیتی مناسب برای بیان دستاوردها و عملکردهای دستگاه ها به مردم باشند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد که رسانه ها به مثابه تیغ دو لبه ای هستند که هم می توانند با قلم شورآفرین خود امید و آگاهی بخشی مردم را بالا ببرند و هم سبب تحرک، پویایی و شکوفایی جامعه شوند.
وی تاکید کرد که رسانه ها می توانند با انتقادهای سازنده و تاثیرگذار نقش راهبری و هدایت گری مجموعه مدیران و دستگاه های مختلف اجرایی نیز باشند و مدیران اجرایی باید از نقدهای آگاهانه رسانه ها استقبال کنند.
جمالی بر ضرورت ارتباط تنگاتنگ و تعامل مثبت مدیران و مسوولان اجرایی این استان با رسانه ها تاکید کرد و افزود: مدیران به جای فرار از نقد رسانه ها با کمک آنان به دنبال توسعه و شکوفایی استان باشند.

وی بیان کرد: البته رسانه های جمعی با حفظ خطوط قرمزها و مرزهای قانونی و با رعایت صداقت در انعکاس اخبار و گزارشهای خود هرگونه ضعف خدمت رسانی ، دغدغه و مطالبات بحق مردم را نیز به گوش مسوولان برسانند.
جمالی ابراز داشت: مدیران اجرایی در دستگاه های مختلف باید به این باور و اعتقاد برسند که رسانه ها امروزه یکی از ابزارهای مهم توسعه پایدار در جامعه محسوب می شوند و با هرگونه انتقاد سازنده و ارایه راهکار از سوی خبرنگاران استقبال کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان و در راس استاندار کهگیلویه وبویراحمد به رسانه های جمعی به عنوان یک ابزار مناسب و راهبرد اساسی در جهت توسعه همه جانبه معتقد هستد، یادآورشد: مدیران باید هر لحظه خود را پاسخگوی مطالبات و نقدهای سازنده رسانه ها بدانند.

خلاء احزاب و رشد قومیت گرایی 

جمالی با بیان اینکه در استان کهگیلویه وبویراحمد مسائل ایلی، قومی، منطقه‌ای همواره بر نگاه های حزبی و سیاسی غلبه دارد، گفت: خلاء احزاب به شدت در این منطقه و در متن افکار عمومی و سپهر سیاسی استان قابل ملموس است.

وی تصریح کرد: در این استان احزاب خیلی جایی ندارند و حتی گاه مشاهده شده که نیروی تند اصلاح طلب در خدمت نیروی خاص اصولگرا است، یا بالعکس آن نیز مشهود است.

جمالی تاکید کرد: در تحلیل و ریشه یابی این موضوع بدون شک بحث ها و مسایل ایلی و طایفه‌ای حاکم بوده و این نگاه منفی جایگزین نگاه های حزبی و سیاسی شده است.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت:  با توجه به بررسی های انجام شده احزاب در این استان حتی در جایگاه پنجم و ششم اهمیت ممکن واقع شده اند.

جمالی گفت: البته طایفه گرایی و قومیت در نگاه کلی و جایگاه واقعی خود یک ظرفیت خوب برای ایجاد شور انتخاباتی است، اما در عین حال باید این ظرفیت‌ها را مدیریت کرد تا زمینه سوء استفاده برخی افراد به عنوان یک کارکرد منفی در نظر گرفته نشود.

وی همچنین با انتقاد از برخی رسانه‌ها با بیان اینکه مراجع اخبار باید رسمی و قانونی باشد، گفت: زمان اعلام اسامی نامزدهای انتخابات حداقل یک ساعت قبل از آنکه لیست‌ها به دست فرمانداری‌ها برسد در سایت‌ها انتشار می شود که تا حدودی نسبت به کارکرد حرفه ای رسانه ها و قانون انتخابات امری بعید به نظر می رسد.

وی گفت: برخی ها سرعت عمل در انتشار اخبار را توجیه این قانون گریزی خود دانسته اند که به هیچ وجه متناسب با نگاه حرفه ای رسانه نیست و حتی سبب بی اعتمادی و به افول اعتبار آن رسانه منجر می شود.

جمالی در خصوص برخی گلایه های رسانه‌ها و عدم حمایت مسئولان از آنها نیز گفت: رسانه‌ها جزو نخبگان فرهنگی ما هستند، اگر از نظر مسائل فرهنگی غنی شویم خیلی از ناهنجاری‌های اجتماعی از بین خواهد رفت. این گلایه را می‌پذیریم و امیدواریم مدیران نیز این ظرفیت را در خود ایجاد کنند، و البته این پیام را به مدیران خواهیم رساند.
وی برخی بی حرمتی از ناحیه برخی نامزدها در فضای این روزهای انتخابات کهگیلویه وبویراحمد را یاداور شد و گفت: تمامی رفتارها و قانون گریزی ها این افراد تا زمان برگزاری انتخابات مورد رصد قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: فردی که می‌خواهد وارد پارلمان شود باید در سطح بالای اخلاقی باشد و بجای آنکه بدگویی کند، سیاه نمایی کند، باید برخورد ایجابی و مثبت داشته باشد.
 

دستگیری پنج فرد مسلح طرفدار یک داوطلب انتخاباتی

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین با بیان اینکه ستاد انتخابات و نهادهای بازرسی و امنیتی به شدت تمامی فرآیند انتخابات و رفتارهای دواطلبان را رصد می کند ، گفت: در همین راستا تاکنون پنج فرد مسلح طرفدار یک داوطلب انتخابات مجلس دستگیر شده اند.

جمالی تصریح کرد: برای دو نفر متواری نیز نیز حکم جلب صادر شده که البته برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد. همچنین سه نفر نیز روز دوشنبه گذشته در شهرستان کهگیلویه دستگیر شدند.
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی داوطلبان انتخابات ۹۸ استان ادامه داد: تذکرات لازم بارها به صورت تلفنی و حضوری به داوطلبان داده شده است و در این زمینه با هیچ کس تعارف نخواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به دستور حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد برای جلوگیری از عزل و نصب ها تا پس از انتخابات نیز گفت: در همین راستا از برگزاری جلسه معارفه و عزل و نصب ۲ تن از مدیرانی که در شهرستان های دنا و لنده در آستانه تغییر بودند ممانعت شد.

فعالیت بیش از ۹۰ پایگاه خبری در کهگیلویه وبویراحمد   

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست از فعالیت بیش از ۹۰ پایگاه خبری در استان خبر داد.محمد علی پیرسبزی افزود: پنج روزنامه، ۶ هفته نامه، ۱۳ نمایندگی خبرگزاری و ۴۰ نمایندگی روزنامه در استان فعال است.

وی با بیان اینکه ۱۲۵ نشریه و رسانه در استان داریم، اظهارکرد: ۱۲۰ نفر نیز عضو خانه مطبوعات استان هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در روزگاری که تعداد فیک نیوزها زیاد است و با بمباران افکار و اطلاعات غلط انتقال می‌دهند و نقش رسانه‌ها در مقابله با چنین جریان‌هایی محسوس است.

پیر سبزی با بیان اینکه از رسانه‌ها توقع داریم در ایام انتخابات مجلس یازدهم کمک کار مجریان انتخابات باشند، بیان کرد: روشنگری قانون محور رسانه‌ها کمک بزرگی برای جلوگیری از بروز مشکلات در حوزه های انتخابات است.

نظر شما