شناسهٔ خبر: 37753497 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

صنعت و معدن

تحریم‌ها چه تاثیری بر خودرو‌های اسقاطی گذاشت؟

آلودگی هوا و مصرف بالای حامل های انرژی، به اعمال طرح هایی من جمله طرح اسقاط خودروهای فرسوده از طرف دولت منجر شد ولی با شدت یافتن تحریم ها و گران شدن ماشین و کاهش تسهیلات و پرداخت نقدی دولت برای این طرح، چراغ مرکزهای اسقاط ماشین هم به مرور خاموش شد.

صاحب‌خبر -

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در گفتگو با رویداد۲۴ در مورد تعداد خودروهای اسقاط شده از آغاز سال ۹۸ می گوید:سال جاری حدود ۵ هزار خودرو اسقاط شد، ولی از ماه ۳ تا به حال صفحات اسقاط خودرو بسته شده اند.

او می گوید: چند سالی است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و وزارت راه و شهرسازی اصلاً برنامه ای برای بازسازی ناوگان درون شهری و بیرون شهری کشور ندارند و بودجه ای هم برای این مدنظر تخصیص نداده اند.

لغو بودجه مرکزهای اسقاط خودرو

احمدی در ادامه گفت :با لغو بودجه برای سال جاری و سال آینده هیچ برنامه ای در مورد خارج شدن ماشین های فرسوده و اسقاط آنها وجود ندارد و همین مسئله سبب آلودگی بیشتر محیطزیست شده، چون اکثر این خودرو ها از آلایندگی بالایی برخوردارند.

او می گوید:ماشین های با سن ۲۵ سال به بالا اسقاطی محسوب میشوند و این ماشین ها را از ۲ تا ۵ میلیون تومان از مردم خریداری می کنیم، ولی به علت گرانی خودرو متأسفانه مردم قدرت خرید خودروی نو را ندارند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می گوید: دولت به هیچ وجه به مرکزهای اسقاط که با سرمایه شخصی ایجاد شده اند و کاملاً خصوصی هستند اهمیتی نمی دهد و این مسئله سبب کاهش چشمگیر تعداد ماشین های اسقاطی از سال ۹۶ تا به حال شده است. او با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه ها و فقدان برنامه برای این موضوع می گوید: در حالیکه سال ۹۶ تعداد ماشین های اسقاطی ۳۰۰ هزار خودرو در سال بود در سال ۹۷ این مقدار به ۷۰ هزار خودرو و در سال پیش تا خردادماهسال جاری به ۵ هزار خودرو رسیده است.

تعطیلی تمامی مراکز اسقاط کشور

احمدی با بیان این که کل مرکزهای اسقاط کشور تعطيل شده و تعداد زيادي از اشخاص فعال در این بخش بیکار شدند، می گوید:از ۳ سال پیش تا به حال ۶ هزار نفر بیکار شده اند و درخواست ها برای دیدار با وزیر مربوطه به جایی نرسیده است.

او می گوید: ۲۱۶ مرکز اسقاط و بازیافت ماشین در کشور موجود است و ۱۵۶ نفر هم عضو انجمن اسقاط ماشین هستند، ولی این مجموعه هنوز نتوانسته مصوباتی که معطل مانده و تصویب نشده است را به جایی برساند. به گفته احمدی در صورتی که مراکز اسقاط بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند این مسئله میتواند برای تامین مواد اولیه فولادی ها برای ذوب مؤثر باشد و به زنجیره فولادی ها کمک کند ضمن آنکه برای بهبود محیط زبست و بهینه سازی استفاده سوخت نیز کمک موثری خواهد بود.

چه نهاد هایی از اسقاط ماشین منتفع می شوند؟

او می گوید: یکی از دلایلی که همواره از طرف مسؤلین دولتی در توجیه عدم پشتیبانی از مرکزهای اسقاط مطرح می شود فقدان بودجه و اعتبار مالی است این در حالیست که فعال سازی مراکز اسقاط نه تنها برای دولت بار مالی ندارد بلکه به افزایش درامد و کاهش هزینه های دولت هم کمک می کند. 

احمدی ادامه می دهد: طبق گزارش های کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان محیطزیست و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، وزارت نفت، سازمان بیمه مرکزی ایران، وزارت صمت و وزارت بهداشت و راهور ناجا از این مراکز منتفع می شوند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می گوید: از رده خارج کردن ماشین های فرسوده باعث کاهش هزینه مصرف سوخت، کاهش هزینه ضرر های جانی و مالی ناشی از تصادفات، کاهش هزینه های درمانی ناشی از آلودگی هوا و ده ها شاخص رسمی ديگر که برای دولت منافع مالی و اجتماعی دارد می شود.

او می گوید :ریاست سازمان محافظت محیطزیست در گفتگویی بیان کرد کشور به یک اسقاطى تبدیل شده و چطور می توان توقع داشت هواى پاک داشته باشیم، این صحبت درستى است، ولی باید پرسید که روى سخن ایشان با کیست؟ برای این که سازمان محافظت محیطزیست با عدم اولویت دادن به نوسازى، تائید وارد شدن خودروهایى که از همان اول استاندارد نبوده و آلوده کننده هستند و عدم اجراى قانون هواى پاک متهم نخست این شرایط است و قرار گرفتن در موضع دادستان بیشتر به یک فرار به جلو شباهت دارد.

۶۰ درصد کامیون ها و ۷۳ درصد اتوبوس های از رده خارج هستند

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور می گوید: ۶۰ درصد کامیون ها و ۷۳ درصد اتوبوس های کشور از رده خارج است، ۸۱ درصد موتور‌سيکلت های کشور هم از رده خارج هستند و هر موتورسیکلت هشت برابر یک ماشین آلودگی تولید می کند! 

احمدی می گوید به علت NOX هایی که خودرو های آلاینده ایجاد می کنند و باعث تبدیل اکسیژن به ازن سطح پائین میشوند در روز های گرم سال، افزایش ازن که بسیار آلاینده است را شاهد هستیم و این موضوعات همگی از حقوق شهروندی محسوب میشوند که چندان اهمیتی به آن داده نمی شود.

او می گوید:در زمان افزایش آلاینده های هوا بچه های زیر یک سال امکان دارد به بیماری هایی مبتلا شوند که تبعات آن غیر قابل جبران است.مرگ و میر خردسالان زیر یک سال در ایران بر اثر آلودگی هوا ۵.۳ برابر ترکیه است، و این مسایل و مشکلات صرفا به علت بی اعتنایی دولت به مسئله آلاینده هاست.

نظر شما