شناسهٔ خبر: 37752913 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

چرا آرسنال و استوکس به هم نرسیدند

آرسن ونگر، دشمن بزرگ خرید جدید پرسپولیس

مهاجمی که قرار است طی روزهای آینده به پرسپولیس بپیوندد، روزگاری یکی از استعدادهای بزرگ آرسنال به شمار می رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" آنتونی استوکس یکی از محصولات آکادمی آرسنال بود که در رده های زیر 18 و تیم ذخیره ها پیراهن این تیم لندنی را پوشید و اگرچه هیچ وقت فرصت پیدا نکرد در لیگ برتر بازی کند و فقط 2 دقیقه در یک بازی رسمی پیراهن این تیم را پوشید اما او در روزهای منتهی به ژانویه 2007 خیلی به حضور در تیم اصلی نزدیک بود.


در آن سال آرسنال که درگیر حضور در چهار جام (لیگ برتر، جام حذفی، لیگ کاپ و جام باشگاه های اروپا) بود، مهاجمان بزرگی مثل تیری آنری، رابین فن پرسی، امانوئل ادبایور، جولیو باپتیستا و جوانانی مثل تئو والکات و ژرمی آلیادیره را داشت و با این ترافیک وحشتناک، جایی برای آنتونی استوکس جوان نبود. استوکس به همراه نیکلاس بنتنر، آرتورو لوپولی نسل جوانی از مهاجمان بودند که یا خیلی کم بازی می کردند یا با نظر آرسن ونگر به تیم دیگری قرض داده شده بودند.

 

*استعدادهایی که هرز رفتند


جالب اینکه از این جمع، هیچ کدام در آرسنال عاقبت بخیر نشدند. بنتنر دانمارکی که از همه مستعدتر بود، آنقدر حاشیه های مختلف داشت که عاقبت از آرسنال رفت. آلیادیره بعد از مدتی قرض داده شدن، سال های پایانی فوتبالش را در ام صلال قطر سپری کرد و لوپولی ایتالیایی، بعد از چند تجربه ناموفق در سری آ ایتالیا، آنقدر پسرفت کرد که عاقبت به دسته سوم ایتالیا منتقل شد. از آن نسل جوان مهاجمان فقط تئو والکات بود که به تیم ملی انگلیس رسید.

 

 

* استوکس باید به آرسنال برگردد!


اما مرور نظرات هواداران آرسنال در یک مقطع فصل، خیلی جالب و خواندنی است. استوکس جوان که در آغاز فصل 2006-2007 به فالکریک اسکاتلند قرض داده شده بود، در این تیم کولاک کرد و با گل های پرشماری که زد، تولد یک استعداد جدید را نوید داد. در فصل نقل و انتقالات زمستانی، آرسنال به خاطر مصدومیت چند بازیکن با کمبود مهاجم روبرو شده بود و این شایعه به وجود آمده بود که استوکس در ژانویه به لندن برمی گردد. استوکس در 5 بازی ابتدایی برای فالکریک 10 گل زده بود و تا پایان نیم فصل، سه بار هت تریک کرده بود. آنچه در ادامه می خوانید، نظرات برخی هواداران آرسنال در روزهای آخر دسامبر 2006 است که درباره استوکس نوشته شده. کامنت هایی که اکثر آن ها با دید مثبتی نوشته شده:


- ما بهترین استعدادها را در خط حمله داریم. تصور کنید در سال های آینده خط حمله ای با حضور استوکس، بنتنر و تئو والکات.


- فکر می کنم استوکس بازیکن فوق العاده ای است. 10 گل در 5 بازی اول در لیگ اسکاتلند خیلی جالب است. او جوان است و بهتر هم خواهد شد. اما مطمئن نیستم که الان بتواند در تیم اصلی ما بازی کند.


- بله! ستاره ای در حال متولد شدن است. او شم گلزنی عالی دارد و برای او آینده خوبی پیش بینی می کنم.


- 14 گل در 16 مسابقه و سه هت تریک در نیم فصل. او فقط 18 سال دارد!


- شما نمی توانید این رکوردها را نادیده بگیرید. در 2 جام که دچار کمبود بازیکن هستیم، می توانیم در خط حمله از استوکس استفاده کنیم.

 


- به یاد بیاوریم که استوکس در یک تیم میانه جدولی بازی می کند و به جز سلتیک که یک پنالتی هم از دست داده، به بقیه تیم های بزرگ اسکاتلند گل نزده. اگر بخواهد در ژانویه برگردد، در بازی های کمی بازی می کند. این برای او امتیازی نیست که بخواهد دوباره در تیم ذخیره ها بازی کند.


- خیلی از مردم می گویند که درخشش استوکس فقط در لیگ اسکاتلند بوده اما آلیادیره حتی در همان لیگ هم نمی تواند در سلتیک بازی کند.


 - استوکس خیلی بهتر از آلیادیره عمل کرده. در بازی با شفیلد می توانستیم با زوج فان پرسی- استوکس به بازی برویم وقتی بقیه مهاجمان مصدوم هستند. آنتونی 18 ساله است و ژرمی 23 ساله. به آلیادیره بارها و بارها فرصت داده شده.


- باید اعتراف کنم که استوکس خیلی مهیج به نظر می رسد. رکوردهاش در لیگ اسکاتلند شگفت انگیز هستند حتی اگه لیگ اسکاتلند، لیگ درجه یک هم نباشد. امیدوارم که استوکس تمام فصل را همینطور ادامه دهد و فصل بعد وقتی که آلیادیره و شاید بنتنر و لوپولی را فروختیم، جا برای بازگشت او و ورود به اسکواد اصلی بازی شود. منتظر استوکس هستیم که مقابل تاتنهام هت تریک کنه!

 


- بهترین تصمیم این است که در نیم فصل دوم استوکس به یک تیم لیگ برتری انگلیس قرض داده شود. این یک تجربه خوبی برای خودش است و به ما ایده خوبی می دهد که آیا او می تواند در این سطح بالا هم خوب عمل کند یا نه؟

 

* نظر متفاوت ونگر


در آخرین روز سال 2006 و در حالی که تیری آنری و ادبایور با مشکل مصدومیت مواجه بودند، آرسنال در «باکسینگ دی» با ژرمی آلیادیره و جولیو باپتیستا با یک گل مغلوب شفیلدیونایتد شد. در کنفرانس مطبوعاتی همان بازی بود که از ونگر درباره احتمال بازگشت آنتونی استوکس به آرسنال سوال شد. استوکس درست در همان روز، یک بار دیگر برای فالکریک هت تریک کرده بود تا این تیم با گل های این مهاجم 18 ساله، اینورنس را با نتیجه 3-1 شکست دهد.  

 


ونگر در آن کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هت تریک استوکس مرا سورپرایز نکرد. او قرارداد قرضی اش تمام شده اما باید یک فصل کامل بازی کند. او هنوز برای سطحی که ما بازی می کنم و برای بازی های بزرگ، خیلی جوان است. اگر استوکس الان به آرسنال برگردد بازی نخواهد کرد و برای خودش بهتر است که در تیمی باشد که بیشتر بازی کند»


با حرف های پرفسور آرسنال، مشخص شد که مساله بازگشت استوکس به آرسنال منتفی شده و این چیزی نبود که باب میل بعضی هواداران آرسنال باشد. کامنت های آرسنالی ها بعد از صحبت های ونگر را با هم مرور می کنیم:


-واقعا غمگین می شوم از اینکه ونگر، استوکس رو بفروشد. او فقط 18 ساله است و آینده در دست اوست.


- ناامید می شوم. آلیادیره چند سال است که با ماست و هیچ کاری نکرده. ژرمی هنوز با تیم است ولی این بچه فوق العاده عمل کرده.


- اگر ونگر قبل از اینکه به استوکس فرصتی بدهد، او را بفروشد چه پیامی به بقیه بازیکنان جوان تیم منتقل می کند؟ جوان هایی که منتظر یک شانس برای رسیدن به تیم اصلی هستند؟


- من فکر می کنم اگر استوکس در ژانویه فروخته شود، یک سابقه خطرناک برای ما ایجاد می شود. این بچه باید چکار کند که در آرسنال به او فرصتی داده شود؟


- بیایید کمی واقع بین باشیم. ونگر نمی تواند به استوکس قول فیکس شدن بدهد چون مهاجمان فعلی از او بهتر هستند. من فکر می کنم این تصمیم توسط استوکس گرفته شده نه آرسنال. این پسر کمی بی تاب است.


- آلیادیره وقتی قرض داده شده، هیچ کاری نکرده ولی استوکس در تیم قرضی همه کار کرده. ما چند سال است که آلیادیره را حفظ کردیم.


- چه کسی واقعیت را می داند؟ شاید ونگر می خواهد به او یک شانس بدهد اما استوکس می خواهد که جایگاهش در تیم اصلی تضمین شده باشد. مشکل این است که با آدبایور، فان پرسی و تیری آنری، راهی برای تضمین استوکس نیست.


- آلیادیره و لوپولی را بفروشید. باپتیستا را هم به خانه برگردانید. استوکس باید بماند باید فصل آینده با بنتنر رقابت کند تا یکی از آن ها در کنار آنری، فان پرسی و آدبایور چهارمین مهاجم تیم ما باشد.

 

*روزی که استوکس فروخته شد


آرسن ونگر در شرایطی که استوکس در لیگ اسکاتلند فوق العاده ظاهر شده بود، یک تصمیم عجیب گرفت و این مهاجم 18 ساله را به جای اینکه به تیم دیگری قرض دهد، به صورت قطعی به ساندرلند فروخت. در آن مقطع به جز ساندرلند، تیم های چارلتون و سلتیک هم مشتریان پر و پا قرص استوکس بودند. می خواهید بدانید در ژانویه 2007 مبلغی 2 میلیون پوندی که آرسنال بابت فروش آنتونی استوکس دریافت کرد، چقدر زیاد بوده؟ آرسنال در همان سال، الکس سانگ کامرونی را با قیمت 1 میلیون پوند خرید.


نظرات هواداران آرسنال بعد از قطعی شدن فروش استوکس را در ادامه می خوانید:


- من فکر می کنم او یک استعداد بزرگ بود اما مطمئن نیستم که در لیگ هم بتواند همینقدر آتشین باشد. ما 2 میلیون پوند گرفتیم. این پول خیلی زیادی برای یک بازیکن 18 ساله است. بازیکنی که به جز گلی که به سلتیک زده، بقیه گل هایش به تیم های پایین جدول اسکاتلند بوده. ما می توانیم بازیکنانی نظیر فابرگاس، ژورو، کلیشی و سندروس را با این پول بخریم. آکادمی ما می تواند با رشد و فروش این استعدادها پول بیشتری تولید کند.

 


- بسیار ناامید هستم که مجبوریم استوکس را رها کنیم.


- ما پیامدهای این معامله را نمی دانیم اما ناراحت نباشیم. ونگر ارزیابی و اطلاعات درست تری دارد. بیایید صادق باشیم، من مطمئن نیستم که او می توانست با مهاجمان فعلی ما رقابت کند.


- ما فقط یک سرنخ خیلی کوچک داریم. ونگر بیشتر از ما می داند ومن به او صد در صد اعتماد دارم. اگر او تشخیص می دهد که بنتنر و کارلوس ولا از استوکس بهتر هستند، پس حتما او درست می گوید.


- اگر استوکس فرانسوی بود، ونگر او را هیچ وقت نمی فروخت!

 

*پیش بینی ونگر درست بود!


استوکس در ساندرلند، هیچ موفقیتی نداشت و بعد از اینکه دوبار به صورت قرضی به شفیلد و کریستال پالاس منتقل شد، بعد از دو فصل ناموفق در لیگ برتر انگلیس، به یک چهارم قیمت به هیبرنیان اسکاتلند فروخته شد. استوکس اگرچه در بازگشت به لیگ اسکاتلند دوران درخشانی را طی کرد اما در همان دو فصل نشان داد که سطح فوتبالش متناسب با لیگ برتر انگلیس نیست و در این مورد، حق با آرسن ونگر بوده است.


استوکس حالا سال ها از آن دوران دور شده و از مهاجم جوانی که هواداران آرسنال غصه رفتنش را می خوردند، تبدیل به مهاجمی شده که آینده اش را در لیگ برتر ایران جستجو می کند. به نظر می رسد پرسپولیس در یکی دو روز آینده قرارداد با استوکس را رسماً اعلام کند و این فرصت تازه ای برای این مهاجم ایرلندی است که دوران درخشان خود در لیگ اسکاتلند را تکرار کند.

نظر شما