شناسهٔ خبر: 37752141 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در چهارمین نشست سالانه هم اندیشی نهادها مطرح شد:

تحریم ها فرصتی برای شکوفایی ظرفیت های داخلی اقتصاد کشور

چهارمین همایش سالانه «هم اندیشی نهادها با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پیاده سازی راهبری مطلوب در شرکت های تحت پوشش» صبح امروز سه شنبه یکم بهمن ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر هوشنگ نادریان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره موسسه حسابرسی مفید راهبر، مهندس محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، دکتر حسین قریب مشاور وزیر و رئیس مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت و رؤسای دیگر نهادهای تحت پوشش برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، در ابتدای این نشست هوشنگ نادریان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره موسسه حسابرسی مفید راهبر به تببین اهداف، اصول و مؤلفه های راهبری مطلوب در شرکت ها پرداخت و اهداف آن از را جمله راهبرد ارتباطات و تعاملات، انتظام بخشی، برقراری ارتباطات و برنامه ریزی و نظارت راهبردی و عملیاتی برشمرد. در ادامه آقایان دکتر ایراوانی و مهندس اسکندری به ایراد سخنانی پرداختند.

ایستادگی و قامت بستن ایران با تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی

محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ادامه نشست با تشریح شرایط سیاسی و اقتصادی منطقه بیان کرد: در مقطع کنونی اوج مطلوبیت انقلاب اسلامی را در مقابل افول استکبار و دولت های مدعی شاهدیم. سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از چندین خدمت بزرگ و عظیمی مانند محو خلافت داعش که انجام داد این بود که نظریه خاورمیانه جدید که ایران را به پنج قسمت تقسیم کرد را شکست و از بین برد. تشییع میلیونی پیکر این شهید بزرگوار، ایران را سر پا نگه داشت.

ایروانی افزود: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جمله اثر بخشی دارد که می فرماید: فرصت هایی که در بحران وجود دارد از خود فرصت ها بیشتر است. نشانه عینی کلام در زمان جنگ تحمیلی صورت گرفت که بیشترین کارهای زیرساختی در کشور در آن دوران اتفاق افتاد. امروز اقتصاد مقاومتی تکلیف همه را مشخص کرده است. کشورهای موفق در جهان بر مبنای تولید ملی به اهداف، رشد و تعالی خود رسیده اند.

معاونت نظارت  و حسابرسی دفتر یک رکن نظارتی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنهایی که دم از نا امیدی در کشور می زنند ضد منافع ملی سخن می گویند. امروز باید برنظارت ها بیشتر تأکید شود. معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به عنوان یک رکن نظارتی عمل می کند. نمونه اقدامات مهم و اثربخش، عملیاتی کردن الگوی تکامل تدریجی راهبری مطلوب و اجرایی سازی مدلهای مدیریتی متناسب با اقتضائات ملی است.

برخی از مؤلفه های راهبری مطلوب

  وی اظهار داشت: طراحی ساز و کاری برای پیگیری مصوبات مجامع، ایجاد زیرساخت‌های اصولی برای حرکت نهادها در جهت فلسفه وجودی، طراحی وعملیاتی کردن ساز و کارهای مدیریتی نوین، هم راستایی با سیاست های کلی مورد نظر و شکل دهی نظام تصمیم سازی وتصمیم گیری از مؤلفه ها، اصول و اهداف راهبری مطلوب در شرکت ها می باشد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: تمامی نهادهای تحت پوشش دفتر  و زیرمجموعه های آنها حسابرسی می شوند. البته در حال حاضر خوشبختانه تعداد بندهای حسابرسی به شدت کاهش پیدا کرده است. شکل گیری نشست نهادهای اقتصادی – اجتماعی در تحقق اقتصاد مقاومتی و نهادینه سازی چند جانبه نگری امروزه از الزامات و ضرورت هاست.

ضرورت تربیت حاج قاسم هایی در بُعد اقتصادی

در ادامه محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در خطبه های اخیر نماز جمعه گفت: ولی امر مسلمین فرمودند: «ایران باید قوی باشد.» بر این اساس در بُعد اقتصادی باید قوی بود که پیش قراول آن می تواند نهادها باشند. در بُعد نظامی شهید حاج قاسم سلیمانی یک مکتب بود و می بایست در نهادها حاج قاسم هایی در بُعدهای دیگر تربیت و وارد عرصه عمل شوند تا به اوج بازدارندگی فشارهای خارجی برسیم.

اقدامات عملیاتی سازمان در تحقق سند راهبری مطلوب

وی با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان در زمینه عملیاتی کردن سند راهبری مطلوب که از اواسط ۱۳۹۷ ابلاغ شد تصریح کرد: نظارت ها در سازمان اقتصادی کوثر پس از ابلاغ سند راهبری مطلوب نظام مند تر شکل رفت از جمله پیاده سازی نظام جامع مدیریت پروژه، طراحی ساختار متناسب با الگوی ابلاغی جایزه تعالی و پیشرفت در سطح سازمان و شرکت های تابعه، ایجاد ساختار گزارشگری دوره ای تکالیف مجامع عمومی شرکت ها و از این قبیل اقداماتی که به حمدالله اجرایی شده است.

ورود سازمان به بازار سرمایه در راستای اقتصاد مردم محور

اسکندری اظهار داشت: از سال گذشته سازمان اقتصادی کوثر گام بسیار جدی و اثر بخشی در عرصه اقتصاد مردم محور  ورد به بازار سرمایه انجام داده است، به طوری که تا کنون چهار شرکت خود را در بازار دوم عرضه کرده و در آینده نزدیک امیدواریم ۹۰ درصد از پرتفوی سازمان را وارد این بازار کنیم. در حال حاضر یک میلیون نفر سهامدار شرکت های سازمان هستند و این مهمترین سرمایه ما به حساب می آید، یعنی ما در مسیر تحقق اقتصاد مردم محور گام برداشتیم.

نوآوری، ایجاد زنجیره و انتظام فعالیت های سازمان در مسیر تعالی و پیشرفت

وی افزود: تا آنجایی که توانستیم با مردم کار کردیم و این راه را ادامه خواهیم داد. بر این مبنی حوزه های کسب و کار سازمان را ساماندهی کردیم و به دنبال ایجاد زنجیره تولید هستیم مانند زنجیره شمال شرق کشور (مکتوس) و در خصوص نوآوری نیز به دنبال تحقق پروژه هایی هستیم که بتواند برخی از نیازهای کشور را مرتفع و در بهره وری از ظرفیت های موجود قدمی برداریم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پایان تصریح کرد: در سازمان با هدف اجرایی کردن نظام تعالی و ایجاد بهره وری، برای تحقق بندهای اصول موضوعه اقدامات عملیاتی صورت گرفته است. مانند آموزش مستمر کارکنان و تدوین ساختار  و بستر سازی جهت شناسایی ایده های نوآورانه و شرکت های نوپا (استارت آپ)، جوانگرایی و راه اندازی سامانه های فناوری اطلاعات. هر مالیاتی که سازمان از نظر قانونی مکلف است را پرداخت کردیم.

انتهای پیام

نظر شما