شناسهٔ خبر: 37751807 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از ۱۴سال انجام شد؛

تشکیل جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رییس جمهوری

تهران-ایرنا- صبح امروز سه‌شنبه جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات پس از ۱۴سال برای اولین بار با حضور رییس جمهوری تشکیل شد، در این جلسه که وزرای متعددی حضور داشتند پروژه‌های اولویت‌دار دولت الکترونیک با جدیت مورد بررسی قرار گرفت که دبیر این شورا گفت: از این به بعد به شکل هفتگی دبیرخانه شورا گزارش پیشرفت دولت الکترونیک در دستگاه‌ها را به رییس جمهوری ارائه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور رییس جمهوری به خبرنگار علمی ایرنا گفت: به دلیل اهمیت و نقشی که توسعه دولت الکترونیک در بسیاری از برنامه‌هایی که ریاست جمهوری داشت و بر اساس قوانین و مقررات مختلف خصوصا اسناد بالادستی و حتی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری که روی آن تاکید داشتند امروز برای اولین مرتبه بعد از ۱۴سال در دولت روحانی جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل جلسه داد.

رضا باقری اصل افزود: رییس جمهوری کاملا به جزئیات جلسه و اتفاقاتی که در این مدت رخ داده بود تسلط داشت و همین مساله موجب شد تا وی انتقادهایی که به دستگاه وارد است را با جزئیات مطرح کند، جلسه امروز فوق العاده بود تا حدی که من به عنوان دبیر شورا یا حتی آقای جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات، آغازگر جلسه نبودیم و دکتر روحانی این جلسه فوری را شروع کرد، رییس جمهوری در این جلسه تاکید داشت که دستگاه ها باید از 6 ماه آینده به مردم سرویس بدهند و دبیرخانه هم باید گزارش هفتگی چالش هایی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد را به ما ارائه کند.

باقری اصل اشاره کرد: در این جلسه که خیلی فوری برگزار شد دکتر روحانی به واسطه گزارش دبیرخانه اطلاعات کاملی نسبت به وضعیت دسترسی مردم به سرویس داشت و بر اساس آن دستگاه ها را ملزم کرد تا استقرار دولت الکترونیک را تسریع کنند و از این منظر نقد جدی را به برخی از دستگاه ها وارد کرد.

وی افزود: در این بین دستگاه‌هایی بودند که برای استقرار دولت الکترونیک زیرساخت مناسب داشتند، کارهای خوبی نیز انجام داده بودند اما این سرویس ها منجر به استقرار دولت الکترونیک یا سرویس های قابل لمس و دارای ارزش افزوده برای مردم نبود، به همین دلیل نقدهایی به آنها وارد شد.

به گفته وی این اتفاق بزرگی بود که برای اولین بار نگاه ریاست جمهوری و اعضا را نسبت به استقرار دولت الکترونیک نشان داد، در این جلسه هر نماینده ای که از دستگاه خود دفاع می کرد، وی نقطه ای برای نقد سیستم داشت، به طور مثال به این نکته اشاره کرد که  اگر کارت هوشمند ملی داریم فارغ از این که چند میلیون هنوز کارت نگرفتند، چرا کارت ملی هوشمند به حذف دریافت کپی مدارک از مردم نشده است؟ اگر سامانه الکترونیک سلامت داریم، چرا هنوز مردم با دفترچه بیمه درگیر هستند؟ اگر اظهارنامه های مالیاتی الکترونیک شده چرا  ممیزی و حسابرسی غیر الکترونیک هنوز وجود دارد؟

وی با اشاره به این که گزارش دبیرخانه توسط وزیر ارتباطات به رییس جمهوری ارائه شد، خاطرنشان کرد: گزارش دبیرخانه مبنی بر پیشرفت های دستگاه ها بود، این که در بیشتر موارد زیرساخت های دولت الکترونیک مهیا شده اما هر چقدر به سمت نقطه انتهایی و گرفتن سرویس توسط مردم به ویژه پنجره واحد می رویم، با چالش های جدی مواجه هستیم که باعث شده مردم حس خوبی از توسعه دولت الکترونیک نداشته باشند.

در این جلسه تصمیماتی گرفته شد و باقری اصل در این خصوص گفت: این جلسه مصوباتی داشت که پس از نگارش و پالایش فرآیند حقوقی خود را طی خواهند کرد، بر اساس یکی از این مصوبات دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان کانون متمرکز نظارت بر توسعه دولت الکترونیک منصوب شد. دبیرخانه شورا موظف شد فعالیت دستگاه ها را به شکل هفتگی به ریاست جمهوری گزارش کند. اولین گزارش نیز فردا –چهارشنبه- ارائه می شود. گزارشی که نشاندهنده میزان اجرای دولت الکترونیک در پروژه های اولویت دار و کلیدی مانند سلامت الکترونیک است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: بند دوم مصوبه این بود که یک نفر به عنوان نماینده ویژه دستگاه و مسوول پاسخگویی در حوزه دولت الکترونیک معرفی شود. نظام تشویق و تنبیه که ما برای این کار درخواست کردیم نیز به همان شخص مربوط است و باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: در این جلسه نقدی مطرح شد که مربوط به هزینه های دولت الکترونیک در دولت یازدهم و دوازهم نسبت به دولت قبلی بود. این هزینه قابل قبول بوده اما پیشرفت های صورت گرفته منجر به اتفاق خوب دسترسی مردم به سرویس و خدمت نشده است. رییس جمهوری نیز در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه دستور داد از این به بعد هیچ هزینه‌ کرد، ابلاغ اعتبار و توافق نامه بودجه ای بدون تایید دبیرخانه شورا به دستگاه داده نشود.

باقری اصل گفت: البته گاهی اوقات بحث کمبود منابع نیز وجود دارد که امیدواریم با نگاهی که رییس جمهوری به استقرار دولت الکترونیک دارد، بتوانیم منابعی را تخصیص دهیم. البته به این مساله تاکید کنم که نگاه دبیرخانه در این مسیر نگاه تعاملی و کمک کردن به دستگاه اجرایی خواهد بود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار داشت: جلسه اولی که در برنامه داریم را با معاون سازمان برنامه و بودجه برگزار و درباره ۲۳ پروژه اولویت دار بحث خواهیم کرد، از این پس اگر سازمانی بخواهد موافقت نامه بودجه بگیرد باید نظر دبیرخانه را مبنی بر نیاز یا عدم نیاز پروژه اخذ کند. این که آیا به اجرا کردن آن پروژه نیاز است یا نه؟ موازی کاری به وجود می آید یا نه، با برنامه ای که دولت داده یکسان است یا خیر؟ قبلا اجرا نشده؟ آیا منجر به نتیجه دسترسی مردم و استقرار خدمت می شود یا خیر.

وی افزود: بحث بعدی مالیکت داده بود که اگر دستگاه ها چالشی روی مالکیت داده دارند، رییس جمهوری تاکید کرد که دستگاه ها نباید در ارائه اطلاعات به همدیگر تعلل کنند و این جزو اختیارات دولت است که این مسائل را رفع و حل کند، هیچ دستگاهی حق ندارد دسترسی یک دستگاه دیگر را به داده های مورد احتیاج از بین ببرد، چارچوب نظارت بر این مساله نیز در کارگروه تعامل پذیری است.

وی گفت: اتفاق بزرگی که امروز رخ داد، قول رییس جهموری و دکتر واعظی بود که جلسه بعدی برای بقیه مسائلی که امروز فرصتی برای طرح شان نبود، مورد بحث قرار گیرد تا گزارش های دبیرخانه دقیق تر و چالشی تر شود. رویکرد نقادانه ما بر عملکرد دستگاه ها مبتنی بر این است که سرویس به دست مردم برسد نه نقد و نگاه منفی نسبت به توسعه دولت الکترونیک.

باقری اصل در خصوص برنامه های پیش روی شورای اجرایی فناوری افزود: هفته دیگر با دو وزرای اقتصاد و  صمت و معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه جلسه ای برگزار خواهیم کرد و متعاقب آن باید در خصوص ۲۳ پروژه اولویت دار با تک تک وزرا جلساتی را برگزار کنیم.

وی در پایان اشاره کرد: بر اساس ارزیابی های دولت الکترونیک، وزارت اقتصاد در این حوزه عنوان اولین وزارتخانه را به دست آورده، اما در حوزه تبادل اطلاعات که بحث تعامل پذیری مطرح می شود رتبه سوم را کسب کرده است، دستگاه اول در این حوزه ثبت احوال و دستگاه دوم سامانه وزارت ارتباطات " شاهکار" است.  

نظر شما