شناسهٔ خبر: 37751645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

خطای تاکتیکی در فوتبال چیست؟

شایان نقشبندی

در چند سال اخیر مسائل زیادی پیرامون خطاهای تاکتیکی به وجود آمده است، در این مقاله به شرح این خطاها، تیم هایی که از آن استفاده می‌کنند و نظراتی که پیرامون آن وجود دارد می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

طرفداری- خطاهای تاکتیکی باعث عصبانیت بسیاری از مربیان شده است و برخی از رسانه ها و هواداران فوتبال آن را غیر اخلاقی می‌دانند. اما این گونه خطاها دقیقاً چگونه هستند و آیا استفاده کردن از اینگونه خطا ها قانونی است؟

خطای تاکتیکی چیست؟

خطای تاکتیکی زمانی به وقوع می‌پیوندد که توپ از مالیکت تیم در حال حمله خارج شده و در نیمه زمین حریف و پیش از اینکه ضدحمله تیم مقابل آغاز شود با یک خطای ساده، بازی را متوقف می‌کنند تا تیم شاکله دفاعی خود را باز یابد.

و با سوت داور به جای ضد حمله یک ضربه آزاد نصیب تیم در حال ضدحمله می‌شود که از دروازه حریف فاصله زیادی دارد و بسته به محل و شرایط خطا و اینکه بازیکن خطاکار برای چندمین بار مرتکب خطا شده است نهایتاً ممکن است یک کارت زرد از جیب داور بیرون بیاید.

خطاهای تاکتیکی توسط تیم هایی اتخاذ می‌شود که فوتبال مالکانه و هجومی ارائه می‌دهند و در صورت از دست دادن توپ در دفاع آسیب‌پذیر هستند. آنها پیش از اینکه تیم حریف موفق به آغاز ضدحمله شود با یک خطا بازی را متوقف می‌کنند و تیم را از متحمل شدن یک ضدحمله خطرناک نجات می‌دهند و به جای اینکه با مرتکب شدن خطا پس از شروع شدن ضدحمله خطر دریافت کارت زرد یا قرمز را به جان بخرند و تیم مقابل در شرایط مناسب صاحب ضربه ایستگاهی یا حتی پنالتی شود با یک خطای ساده اما به موقع برای سازماندهی دوباره خط دفاع خود زمان می‌خرند و تیم مقابل باید در نیمه زمین توپ را به گردش در بیاورد.

اهالی فوتبال درباره خطا های تاکتیکی چه نظراتی داشته‌اند؟

مانوئل پیگرینی سرمربی سابق وست هم زمانی که در آگوست گذشته در استادیوم لندن از منچسترسیتی با نتیجه 5-0 شکست خورد شاگردان پپ گواردیولا را به استفاده از خطاهای تاکتیکی متهم کرد. او درباره آن دیدار اینچنین گفته بود:

هر دفعه که ما به محوطه جریمه آنها نزدیک شدیم آنها با ارتکاب خطا از ایجاد موقعیت های ما جلوگیری می‌کردند، به ازای 5 خطای ما آنها مرتکب 13 خطا شدند. من فکر می‌کنم ما برای موفقیت در این دیدار بیش از حد بی‌گناه بودیم، ما هم باید از خطاهای تاکتیکی استفاده می‌کردیم. اگر فیلم بازی امروز را تماشا کنید متوجه می‌شوید اصلی‌ترین دلیلی که ما نتوانستیم موقعیت های زیادی را بر روی دروازه منچسترسیتی ایجاد کنیم این بود که تمام موقعیت های ما با خطاهای آن ها خنثی شدند.

همچنین رودری هافبک دفاعی جدید منچسترسیتی در مصاحبه خود با ESPN عنوان کرده بود که با استفاده از شیوه خطاهای تاکتیکی از وقوع ضدحمله جلوگیری می‌کنند:

ما در ترکیب بازیکن های هجومی زیادی داریم و بسیاری از رقبا تلاش می‌کنند تا با استفاده از ضدحمله دروازه ما را باز کنند و من در خیلی از صحنه ها با مهاجمان حریف تنها می‌مانم. من در حال آموختن نکات جدیدی هستم، چه زمانی جلو بروم، چه زمانی عقب بمانم و چه زمانی مرتکب خطاهای تاکتیکی شوم و یادگیری این مسائل هم برای من و هم برای تیم من مفید است زیرا ما برای انجام فوتبال مورد نظر خود به بازیکنان هجومی زیادی نیاز داریم و من گاهاً باید به تنهایی بار کار های دفاعی را به دوش بکشم.

زمانی که پپ گواردیولا، سادیو مانه وینگر لیورپول را به تمارض و شبیه‌سازی متهم کرد یورگن کلوپ سرمربی لیورپول نیز شاگردان گواردیولا را به استفاده از خطاهای تاکتیکی متهم کرد. این سرمربی آلمانی خطاب به خبرنگاران گفته بود:

من مطمئن نیستم منظور پپ تنها سادیو مانه بوده است یا تمام تیم ما را متهم کرده است اما در هر صورت این صحبت های او اصلاً جالب نیست، من نمی‌خواهم با صحبت هایم هیزم با آتش بریزم و اصلاً به اینچنین کارها علاقه‌ای ندارم. من تصمیم گرفته بودم درباره خطاهای تاکتیکی آنها صحبت نکنم، شاید الان هم بیش از اندازه صحبت کرده باشم اما تنها در همین اندازه درباره خطاهای تاکتیکی آنها حرف می‌زنم.

گواردیولا در صحبت های خود در سال 2018 گفته بود از شاگردان خود نخواسته که خطاهای تاکتیکی را به جای تاکتیک های دفاعی در اولویت قرار دهند:

ما به عنوان یک تیم فوتبال بازی می‌کنیم و قطعاً زمانی که رقیب ما در شرایط ضدحمله قرار می‌گیرد برخی مواقع راه‌حل ارتکاب یک خطا است، اما ما به صورت تیمی و با برنامه‌ریزی از قبل این کار را نمی‌کنیم. هیچ زمانی از تیم های خود نخواسته‌ام که تمرکز خود را بر روی تخریب بازی حریف به روش های غیراخلاقی بگذارند. گاهاً این شرایط پیش می‌آیند اما ما همواره تلاش می‌کنیم به صورت تیمی حمله کنیم و به صورت تیمی به بهترین نحو دفاع کنیم و سبک فوتبال خود را در زمین مسابقه پیاده کنیم، اما هیچگاه تلاش نمی‌کنیم با حرکاتی به این شکل فوتبال حریف را تخریب کنیم.

برندون راجرز سرمربی حال حاضر لسترسیتی که تیم خود را در کورس قهرمانی لیگ برتر قرارداده است نیز به یکی از متخصصان استفاده از خطاهای تاکتیکی است و تیم های او معمولاً به این نحو ضدحملات رقبا را خنثی می‌کنند.

آیا ارتکاب خطاهای تاکتیکی قانونی است؟

قانونی بر ضد خطاهای تاکتیکی وجود ندارد، هرچند مربیان و تیم هایی که از این روش در مقابلشان استفاده شده بدون شک از خطاهای تاکتیکی بسیار ناراحت هستند و آن را ملامت می‌کنند، اما نمی‌توان آن را غیرقانونی دانست.

هرچند مجازاتی که برای این خطاها در نظر گرفته می‌شود معمولاً عادلانه نیست و ضدحمله های خطرناک تیم ها به ضربات ایستگاهی بی‌خطر در وسط زمین تقلیل پیدا می‌کنند و نهایتاً بازیکن خطاکار با یک کارت زرد جریمه می‌شود که اغلب این اتفاق نیز رخ نمی‌دهد.

نظر شما