شناسهٔ خبر: 37751585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد/ با شیوع یک ویروس کشنده در چین؛ یوآن سقوط کرد، بورس آسیا به هم ریخت، طلا گران شد/ ورود خودرو به انتخابات آمریکا/ برای عملیات بازار باز از کدام کشور مشاوره گرفتیم؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمز شد، افت قیمت نفت با فروکش التهاب بازار، دلار در بازار تهران تغییر چندانی نداشت، کاهش بهای سکه در بازار امروز، تنش‌های ایران و آمریکا خطری برای اقتصاد جهان، تورم دی ماه ۳۸.۶ درصد گزارش شد و پراید به مرز ۶۰ میلیون تومان رسید را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمز شد، افت قیمت نفت با فروکش التهاب بازار، دلار در بازار تهران تغییر چندانی نداشت، کاهش بهای سکه در بازار امروز، تنش‌های ایران و آمریکا خطری برای اقتصاد جهان، تورم دی ماه ۳۸.۶ درصد گزارش شد و پراید به مرز ۶۰ میلیون تومان رسید را در بر دارد.

بورس تهران قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۷۹۸ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۴۰۶ هزار و ۸ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت ۴۲ واحدی به رقم ۵ هزار و ۲۵۸ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۰۱۳ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد به رقم ۱۰۸ هزار و ۳۵۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۳۲۹ واحدی معادل ۱.۰۴ درصد، عدد ۱۲۹ هزار و ۴۲۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۸۸۶ واحدی معادل ۱.۰۴ درصد به رقم ۸۶ هزار و ۳۴۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۸۱ واحد کاهش معادل ۰.۵۵ درصد را رقم زد و به سطح ۴۸۳ هزار و ۶۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۶۳۹ واحد کاهش معادل ۱.۲۴ درصد به رقم ۲۹۰ هزار و ۲۸۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۷۹۴ واحد کاهش معادل ۰.۴۵ درصد همراه بود و عدد ۸۴۷ هزار و ۲۴۰ واحد را به نمایش گذاشت.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد/ شیوع یک ویروس کشنده در چین؛ یوآن سقوط کرد، بورس آسیا بهم ریخت، طلا گران شد/ ورود خودرو به انتخابات آمریکا/ برای عملیات بازار باز از کدام کشور مشاوره گرفتیم؟

با شیوع یک ویروس کشنده در چین؛ یوآن سقوط کرد، بورس آسیا بهم ریخت، طلا گران شد

رویترز: با شیوع یک ویروس مرگبار در چین ریسک‌پذیری در بازارها یک‌باره کاهش یافت؛ یوآن چین در برابر دلار سقوط کرد و نرخ ین ژاپن (سرمایه امن) تقویت شد. پس از این که متخصصان سلامت چین اعلام کردند که این ویروس می‌تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و چهارمین مرگ ناشی از این ویروس هم تأیید شد، نرخ برابری یوآن با دلار در بازارهای داخلی و خارجی چین سقوط کرد. شیوع این بیماری که از شهر مرکزی یوهان آغاز شده است هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. هرچند با توجه به اوج گرفتن مسافرت‌های فصلی در تعطیلات سال نوی چینی ریسک افزایش بیشتر آن بالا رفته است. نرخ برابری ین با دلار ۰.۲ درصد تقویت شد و به ۱۰۹.۹۷ واحد رسید. یوآن چین در بازارهای داخلی به نرخ برابری دلاری ۶.۸۹۷۳ واحد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن در یک هفته اخیر است. در بازارهای خارجی نرخ برابری یوآن با دلار تا ۶.۹۰۰۷ واحد تضعیف شد.

نگرانی از انتشار ویروس جدید در چین و شیوع گسترده و اپیدمیک آن، یک دوری از ریسک پذیری ناگهانی و فروش یکجا در بازار‌های بورس آسیا ایجاد کرده است که این موضوع باعث افزایش قیمت طلا در معاملات امروز به بالاترین رقم دو هفته گذشته شد. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۴.۷۴ دلار افزایش ۱۵۵۶.۰۲ دلار فروخته شد. با انتشار ویروس جدید کرونا در بیشتر شهر‌های چین و نگرانی در مورد شیوع بیشتر آن ارزش سهام بازار‌های بورس آسیا فرو ریخت. افراد بسیاری برای سال جدید قمری این کشور مسافرت می‌کنند. کامپوزیت شانگ‌های چین تحت تأثیر اخباری از مسری بودن ویروس کشنده جدید ۱.۴۰ درصد سقوط کرد.

افت قیمت نفت با فروکش التهاب بازار

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه که سرمایه‌گذاران از نگرانی پس از اعلام وضعیت اضطراری میادین بزرگ لیبی رهایی یافتند، کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۴  دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه به بالاترین حد در بیش از یک هفته گذشته صعود کرده بود. بهای معاملات آتی وست  تگزاس اینترمدیت ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. به نقل از ایسنا، تونی نونان، مدیر ریسک نفت در شرکت میتسوبیشی ژاپن در این باره گفت: هر بار که رویداد ژئوپلیتیکی مهمی به وقوع می‌پیوندد، بازار با جهش قیمت واکنش نشان می‌دهد؛ اما همه به آن به عنوان فرصتی برای فروش نگاه می‌کنند. بازار در بازه معاملات ۶۵ دلار مانده است و اگر پایین این محدوده سقوط کند، اعضای اوپک برای متوازن کردن بودجه خود با مشکل روبرو خواهند شد و اگر به بالای این محدوده صعود کند، تولید نفت شیل آمریکا بهبود پیدا خواهند کرد.

دلار در بازار تهران، تغییر چندانی نداشت

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۱۲۸۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۲۹۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها به نرخ ۱۴۳۵۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۴۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود. دلار و یورو در صرافی‌های بانکی نسبت به روز قبل، تغییری نداشته است. علاوه بر نرخ‌های صرافی‌های بانکی، در حال حاضر در بازار آزاد شاهد افت نسبی نرخ ارز هستیم. به گونه‌ای که دلار در این معاملات با افت اندک نسبت به بعدازظهر روز گذشته، به نرخ ۱۳۴۷۰ تومان فروخته می‌شود. یورو نیز در بازار آزاد به رقم ۱۵۰۰۰ تومان رسیده است.

کاهش بهای سکه در بازار امروز

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با کاهش ۳۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه دقیقه امروز به بهای چهار میلیون و ۸۴۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۳۰ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۹۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ در تشریح نشست کمیسیون متبوعش، گفت: بند الف تبصره 12 لایحه تصویب شد که به موجب آن دولت مکلف است در سال ۹۹ افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل اعضای هیئت علمی قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان ۱۵ درصد از مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد ماهیانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کار مشخص به نسبت مدت کار کرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد؛ به این معنا که هیچ کارمند و بازنشسته‌ای در سال آینده کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی در ماه نخواهد داشت.

وی افزود: حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و مستمری‌ها و سایر حمایتی‌های متناسب با آن‌ها معادل افزایش ضریب ریالی به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. وی همچنین به معافیت‌های مالیاتی در بند ب. تبصره ۱۲ لایحه بودجه اشاره کرد و ادامه داد: سقف معافیت مالیات بر درآمد کارکنان دولتی در سال ۹۹ سالانه ۳۶ میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس سقف معافیت مالیاتی هر کارمند در سال آینده ۳ میلیون تومان می‌شود. /خانه ملت

تنش‌های ایران و آمریکا خطری برای اقتصاد جهان

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، شوک‌های سیاسی از جمله تنش‌های بین ایران و آمریکا می‌تواند رشد ۳.۳ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ را کاهش دهد. جزئیات بیشتر

برای عملیات بازار باز از کدام کشور مشاوره گرفتیم؟

علی سعدوندی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: عملیات بازار باز در تمامی کشور‌ها موفقیت‌آمیز بوده، به جز پاکستان که تفاوتی میان کریدور نرخ بهره و عملیات بازار باز قائل نیست. جالب اینجاست ما در این عملیات از پاکستان مشاوره گرفتیم. عملیات بازار باز با نرخ ارز تثبیت شده پیش نمی‌رود، بلکه باید نرخ ارز را شناور کرد. روسیه نیز همین را انجام داد و قیمت دلار از ۳۵ روبل به ۷۰ روبل رسید، اما در کمتر از یک سال، قیمت ارز شروع به کاهش کرد و تورم به تدریج به حدود ۴ درصد رسید.

تورم دی ماه ۳۸.۶ درصد گزارش شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود پیرامون نرخ تورم که در روز جاری منتشر شد، اعلام کرد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری به ۳۸.۶ درصد کاهش یافته است. نمودار زیر روند نرخ تورم در ۲۲ ماه گذشته را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌شود، نرخ تورم در ۲۲ ماه گذشته، در اردیبهشت ماه در کمترین مقدار خود (۸ درصد) و در شهریور ماه ۱۳۹۸ در بیشترین مقدار خود (۴۲.۷ درصد) بوده است.

حداقل حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده تعیین شد/ شیوع یک ویروس کشنده در چین؛ یوآن سقوط کرد، بورس آسیا بهم ریخت، طلا گران شد/ ورود خودرو به انتخابات آمریکا/ برای عملیات بازار باز از کدام کشور مشاوره گرفتیم؟

پراید به مرز ۶۰ میلیون تومان رسید

قیمت خودرو‌های سایپا در بازار امروز ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ به‌ شرح زیر است.

ردیف

نوع خودرو

قیمت خودرو کارخانه

قیمت خودرو بازار

1

قیمت سایپا 111

39،941،000

58،700،000

2

قیمت سایپا 131

37،641،000

54،000،00

3

قیمت سایپا 151

40،330،000

62،000،000

4

قیمت تیبا

46،443،000

67،500،000

5

قیمت ساینا

55،960،0000

71،000،000

6

قیمت کوئیک اتوماتیک

69،000،000

114،000،000

7

قیمت چانگان

155،000،000

218،000،000

8

قیمت سراتو 2000

295،000،000

 346،000،000

9

قیمت استپ وی اتوماتیک

توقف تولید

 242،000،000

10

قیمت رنو پارس تندر

84،200،000

167،000،000

11

قیمت برلیانس H330

---

146،000،000

12

قیمت برلیانس H320 (اتوماتیک)

---

175،000،000

13

قیمت تیبا 2

51،603،000

71،000،000

ورود خودرو به انتخابات آمریکا

دنیای اقتصاد: آلایندگی‌های کربنی خودروها این روزها به اندازه‌ای اهمیت یافته است که پای آن به کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا نیز باز شد. مایک بلومبرگ، میلیاردر آمریکایی و موسس خبرگزاری بلومبرگ به‌ تازگی از قصد خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل و نقل خبر داده است. او اعلام کرد که برای نیل به این مهم، خودروهای برقی را ارزان‌تر خواهد کرد تا خرید آن برای خانواده‌های کم‌‌درآمد نیز میسر شود. شهردار پیشین نیویورک سابقه‌ای طولانی در مقابله با آلایندگی‌های کربنی دارد و دوره‌ای را نیز به‌عنوان نماینده ایالات‌متحده در بخش آب‌ و هوای سازمان ملل فعالیت کرده است. برنامه بلومبرگ، برقی شدن تمام خودروهای جدید در آمریکا تا سال ۲۰۳۵ را هدف قرار می‌دهد. به‌علاوه حمل و نقل عمومی نیز علاوه بر برقی شدن، بیش از پیش در اختیار شهروندان خواهد بود. آن‌طور که این نامزد دموکرات می‌گوید او بنا دارد تا ده سال آینده، ۵۰ درصد از آلایندگی‌های آمریکا را کاهش دهد.

 

نظر شما