شناسهٔ خبر: 37751334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیل به ۲۲ خانه بهداشت و دو مرکز خدمات جامع سلامت هرمزگان خسارت زد

بندرعباس- ایرنا- مشاور معاونت بهداشتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در سیل اخیر در منطقه شرق هرمزگان، ۲۲ خانه بهداشت و دو مرکز خدمات جامع سلامت بین ۲۰ تا ۸۰ درصد تخریب شدند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمداسماعیل مطلق عصر سه شنبه در نشست بررسی اقدامات و فعالیت های انجام شده در منطقه سیل زده بشاگرد و جاسک اظهار داشت: متاسفانه بر اثر این سیل امکانات و تجهیزات این خانه‌های بهداشت نیز دچار آسیب جدی شدند.

وی افزود: ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در شرایط بحرانی و وقوع بلایای طبیعی با توجه به احتمال شیوع بیماری های منتقله از آب آلوده ، غذا و دیگر موارد از اهمیت بالایی برخوردار است که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با وجود مشکلات در دسترسی به روستاهای آسیب دیده، این خدمات را به شکل خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هم اکنون آب در ۲۲ روستای منطقه شرق هرمزگان قطع است، خوشبختانه آبرسانی به صورت سیار در این مناطق در حال انجام است و کارشناسان بهداشتی نیز بر موارد سلامت و بهداشت در این مناطق نظارت جدی دارند.

مدیرکل دفتر کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت تصریح کرد: مراقبت های گوارشی، تنفسی، پوستی و بیماریهایی که بعد از سیل از نظر نیش مار، عقرب، جوندگان و گاز گرفتگی حیوانات وحشی احتمال می رود، در مناطق سیل زده انجام شده و در حال پیگیری است.

مطلق بیان کرد: سرم ضد مار و عقرب، واکسن آنفلوانزا و سایر واکسن ها از طریق خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق سیل زده هرمزگان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: مراقبت های ویژه از نوزادان، کودکان و زنان باردار توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مناطق به خوبی انجام شده و هیچ مرگی در این زمینه به جز یک مورد مرگ ناشی از غرق شدگی در سیل بشاگرد گزارش نشده است.

  مشاور معاونت بهداشتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  تصریح کرد: سه کمپ با یک هزار چادر در مناطق سیل زده ایجاد شده  و در این کمپ ها مراقبت های بهداشتی در حال انجام است.

مطلق تاکید کرد: هر چند در این کمپ ها تیم‌های بهداشتی از جمله بهورزان و مراقبان سلامت و پزشکان مستقر هستند اما باید در هر کمپ یک شهردار ویژه توسط فرماندار منطقه انتخاب شود تا نسبت به پیگیری دفع اصولی فاضلاب و وضعیت آب شرب مردم تصمیم‌های به موقع اتخاذ کند.

به دنبال فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان سیلاب زیادی در اقصی نقاط استان  به ویژه شرق هرمزگان از جمله جاسک، سیریک و بشاگرد به وقوع پیوست و روستاهای منطقه تحت تاثیر آن قرار گرفتند و خسارت بسیاری به خانه‌های روستایی، تاسیسات آبرسانی وبرق، ابنیه و جاده‌ها درمنطقه جاسک و بشاگرد وارد شده است.

طبق اعلام معاون امور عمرانی استانداری هرمزگان، دربرآورد اولیه تاکنون سیل ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌ها وبخش‌های مختلف شهرستان‌های جاسک و بشاگرد خسارت وارد کرده است.

شهرستان جاسک و بشاگرد در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده‌اند.

نظر شما