شناسهٔ خبر: 37751314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسابقه عکسی که از وضع روستاها پس از سیل می‌گوید

نگار ذکایی

دبیر مسابقه عکس «سیلاب» می‌گوید: رسالت یک هنرمند عکاس تنها گرفتن تصویر خوب نیست بلکه تاثیری است که عکس با نمایش آن، به وجود می‌آورد. عکس‌ها می‌توانند بدون تحریف، وقایع را نشان دهند. او ادامه می‌دهد: به عنوان عکاس وظیفه ماست که در مسابقه‌ها و جشنواره‌های مختلف، امکان نمایش شرایط و مسایل مربوط به مناطق محروم و روستایی را ایجاد کرده تا بتواند نتیجه‌های موثری برای هموطنان و آیندگان داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهناز شفیعی ـ دبیر سومین دوره مسابقه عکس سیلاب ـ گفت: در دو دوره گذشته که مسابقه عکس خانه‌های روستایی برگزار شد، هدف ما فقط برگزاری یک مسابقه نبود، بلکه می‌خواستیم با بهره گیری از کارکرد عکس به عنوان یک رسانه عمومی و مستند، پتانسیل و کاستی‌های مناطق روستایی را نشان دهیم. دوره قبل با تاکید بر موضوعاتی مانند معماری خانه‌ها، فرهنگ و اقتصاد روستاییان، نمایشگاه عکسی برگزار شد و به واسطه آن، شیوه‌های زندگی روستاییان را در دوران معاصر به نمایش گذاشته شد. در این دوره ثبت سیلاب سال جاری و تاثیرات ناشی از آن در وضعیت خانه‌های روستایی و شهری و واکاوی میزان پاسخگویی معماری سنتی در مقابل سیل از موضوع‌های قابل طرح در این مسابقه است که می تواند گام موثری برای رفتار پیشگیرانه در این حوادث داشته باشد.

شفیعی در توضیح بخش‌های مختلف مسابقه «سیلاب» ادامه داد: مسابقه در دو بخش اصلی و ویژه برگزار شده است. در بخش اصلی (تک عکس) شش محور عنوان شده است. محور اول در مورد وقوع سیلاب و خسارت‌های کالبدی و اقتصادی (ابنیه، راه‌ها، زمین‌های کشاورزی، دام و…) است که به نوعی، اسنادی تصویری برای تحقیقات فراهم خواهد آورد. محور دوم مسابقه عملیات امداد و نجات و کمک‌های مردمی است. هدف پاسداشت کمک‌هایی است که بدون درنگ انجام شد و نمایش آن وظیفه‌ای برای فرهنگسازی و ادامه دار شدن این حرکت‌های انسان دوستانه است. محورهای سوم و چهارم این مسابقه روند تأمین اسکان اضطراری و مشارکت مردم آسیب‌دیده در فرآیند بازسازی مسکن است. محور پنجم نیز نقش زنان و کودکان در فرآیند مدیریت بحران است.

او درباره آخرین محور مسابقه اضافه کرد: بافت مناطق آسیب‌دیده قبل و بعد از بازسازی محوری است که به صورت تصویری به قیاس این مناطق می‌پردازد و می‌تواند اسناد مهمی برای تحقیقات آینده و همچنین بررسی شرایط موجود باشد. بخش ویژه این مسابقه نیز به مجموعه عکس‌ها و عکس‌های مقایسه‌ای اختصاص داده شده است. در این دوره علاوه بر جوایز داوران یک جایزه مردمی نیز، به انتخاب بازدیدکنندگان از نمایشگاه، اختصاص داده شده است که در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

 مهلت ارسال آثار به مسابقه عکس سیلاب تا ۱۲ بهمن ماه است و این مهلت تمدید نخواهد شد. هنرمندان و عکاسان برای شرکت در این مسابقه می‌توانند به نشانی http://Pic.bonyadmaskan.ir  مراجعه و یا با دبیرخانه مسابقه با شماره تلفن ۶۶۴۶۵۴۴۰ تماس حاصل کنند.

آثار منتخب در این جشنواره ۱۷ فروردین ۹۹ در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما