شناسهٔ خبر: 37751211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

جهانگیری:

حفاظت ازتالاب میانکاله وخلیج گرگان نیازمند طرحی جامع وقابل اجراست

جواد بخشی الموتی

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان نیازمند طرحی جامع و قابل اجراست، گفت: تالاب میانکاله و خلیج گرگان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ملی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این جلسه تالاب میانکاله و خلیج گرگان را از جاذبه های طبیعی و گردشگری مهم کشور برشمرد و گفت: مردم ایران و به خصوص مردم استان های مازندران و گلستان حساسیت ویژه ای نسبت به این منطقه دارند که باید برای حفاظت از آن برنامه ریزی و تلاش جدی صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور بر ضرورت تدوین طرحی جامع برای حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت خانه های نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، استانداران مازندران و گلستان و سایر دستگاه های مرتبط طرحی جامع و قابل اجرا با استفاده از یافته های علمی و مطالعات گذشته تدوین و آن را برای تصویب در جلسه ستاد مطرح نمایند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران گلستان و مازندران باید از موجودیت تالاب میانکاله و خلیج گرگان به طور جدی محافظت کنند، اظهار داشت: قطعاً حفاظت از این جاذبه طبیعی کشور تنها با تصمیمات اداری قابل انجام نیست و لازم است از توانمندی دانشگاه ها و مشاورین آگاه، عالم و صاحب نظر برای این موضوع استفاده شود تا برنامه ریزی دقیقی برای حفظ محیط زیست این منطقه انجام شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید شرایط زندگی مردم و ساکنین این منطقه نیز در تصمیم گیری ها مدنظر قرار گیرد تا زراعت و معیشت آنها با مشکل مواجه نشود، افزود: تا زمان تدوین این طرح جامع، اجرای پیشنهادات کوتاه مدت که مورد توافق همه دستگاه ها برای حفاظت از منطقه تالاب میانکاله و خلیج گرگان باشد در دستور کار قرار دهند.

معاون اول رییس جمهور از استانداران گلستان و مازندران نیز خواست موضوع حفاظت از میانکاله و خلیج گرگان را به موضوعی ملی تبدیل کنند تا تمرکز و ظرفیت های سایر دستگاه ها نیز برای حفاظت از این منطقه بسیج شود.

در این جلسه که وزیر صنعت، معدن و تجارت، ‌ راه وشهرسازی و استانداران گلستان و مازندران نیز حضور داشتند، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از چالش ها و مشکلات تالاب میانکاله و خلیج گرگان ارائه کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده با درنظر گرفتن مطالعات کارگروه ها و شوراهای ذیربط ظرف مدت پنج ماه این موضوع جمع بندی و در جلسه ستاد ارائه خواهد شد.

در این جلسه نماینده سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پناهگاه حیات وحش تالاب میانکاله و خلیج گرگان ارائه کرد و به تشریح چالش ها و مشکلات زیست محیطی این منطقه پرداخت.

وی کاهش جریان های ورودی به تالاب و کاهش تراز آب دریا که منجر به خشکی تالاب و افزایش شوری آب شده است را از مسائل و چالش های تالاب میانکاله و خلیج گرگان برشمرد و گفت: ورود مازاد کود و سم مصرفی در بخش کشاورزی و فاضلاب های شهری به تالاب و تصرفات و تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی تالاب از دیگر مشکلات و چالش های آن محسوب می شود.

در این نشست پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل و چالش های تالاب میانکاله و خلیج گرگان، راهکارهای پیشنهادی برای حل این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه بودجه و استانداران مازندران و گلستان و سایر دستگاه های مرتبط ضمن اجرای برنامه های کوتاه مدت برای حفاظت از تالاب میانکاله و خلیج گرگان، با استفاده از یافته های علمی و مطالعات گذشته، برنامه ای جامع برای حفظ محیط زیست میانکاله و خلیج گرگان تدوین نمایند و برای تصویب در جلسه آتی ستاد مطرح نمایند.

نظر شما