شناسهٔ خبر: 37750971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

اجلاس داووس با حضور ۵۳ نفر از سران و رهبران جهان آغاز شد

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس داووس در سوئیس گفته است که برای مقابله با تغییرات اقلیمی «تا کنون هیچ کار مهم و اساسی صورت نگرفته است.»

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز: برای پنجاهمین بار نمایندگان سیاسی و اقتصادی ده‌ها کشور جهان همراه با کنشگران مدنی و دانشمندان درسوئیس گردهم آمده‌اند. بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه، اوضاع لیبی و همچنین تغییرات اقلیمی از محورهای نشست این دوره داووس است.

همایش اقتصادی جهان در داووس با سخنان کلاوس شواب، بنیانگذار این اجلاس و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا آغاز به کار کرد.

سخنان دونالد ترامپ عمدتا ناظر بر وضعیت اقتصادی آمریکا بود و عمدتا خطاب به مردم آن کشور ایراد شد. ترامپ روز سه‌شنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) از رونق بی‌نظیر اقتصادی آمریکا و کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری در این کشور سخن گفت و مدعی شد که عملکرد قوه قضاییه و دموکراسی حاکم بر این کشور می‌تواند الگوی برای همه جهان باشد.

ترامپ در شرایطی راهی داووس شده که تا طرح پرونده استیضاح او در مجلس سنای آمریکا تنها چند ساعتی باقی است. قرار است که بررسی پرونده استیضاح ترامپ روز سه‌شنبه ۲۱ ژانویه رسما در مجلس سنا آغاز شود.

درحاشیه برگزاری این اجلاس، امکان گفت‌وگوهای بین نمایندگان سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف وجود دارد. از جمله دیدارهای مهم پیش بینی شده می‌تواند به دیدار ترامپ با برهم صالح، همتای عراقی او اشاره کرد. موضوع این دیدار نیروهای آمریکایی مستقر در عراق است.

توجه به مسائل اقلیمی

از سوی دیگر، گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست سوئدی خطاب به شرکت کنندگان در اجلاس داووس در سوئیس گفته است که برای مقابله با تغییرات اقلیمی «تا کنون هیچ کار مهم و اساسی صورت نگرفته است.»

او خطاب به نمایندگان سیاسی و اقتصادی جهان گفته است که تلاش‌های او و دیگران برای مقابله با تغییرات اقلیمی نتیجه‌ای به همراه نداشته و دولت‌ها در این راستا به وظایف خود عمل نکرده‌اند. او گفت:

«ما برای نجات محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی تلاش می‌کنیم. اما هرگاه با رویکردی فرادیدی به موضووع نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که کار مهم و اساسی در این زمینه صورت نگرفته است. جهان به چیزی بیش از این احتیاج دارد. این تنها آغاز روند مقابله با تغییرات اقلیمی است.»

مسائل ناظر بر محیط زیست، آنگونه که از سخنان گرتا تونبرگ نیز مشهود بود، یکی ازمحورهای اصلی پنجاهمین اجلاس داووس به شمار می‌آید. اما مسائل سیاسی و از جمله افزایش تنش بین ایران و آمریکا و تاثیرات آن در بی‌ثباتی حاکم بر خاورمیانه و همچنین اوضاع لیبی نیز از جمله مسائلی است که در کانون توجه شرکت کنندگان در این کنفرانس قرار دارد.

بورخه برنده، رئیس همایش جهانی اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار دویچه وله درباره اجلاس سال جاری داووس گفته است:

«وضعیت به این شکل قابل ادامه نیست. ما طوری عمل می‌کنیم که گویا سیاره دومی نیز برای زندگی وجود دارد. ولی ما برای زندگی تنها همین یک زمین را داریم.»

او خواستار تلاش بین‌المللی برای کاهش گازکربنیک شد و گفت که هزینه تلاش برای کاهش گاز کربنیک کمتر از هزینه‌ای است که بی عملی و انفعال بشردر پی دارد.

اهمیت نشست داووس

درباره اهمیت اجلاس داووس اتفاق نظر وجود ندارد. منتقدان این اجلاس، با اشاره به نتایج محدود چنین نشستی در سالیان گذشته نسبت به اهمیت برگزاری آن ابراز تردید می‌کنند. این در حالی است که به باور کلاوس شواب، بنیانگذار این نشست، اهمیت این اجلاس در ایجاد امکان دیالوگ بین رهبران و نمایندگان اقتصادی و کنشگران مدنی و دانشمندان است.

او می‌گوید برگزاری این اجلاس تضمینی برای ایجاد جهانی بهتر نیست، اما دست‌کم امکانی است برای بهتر کردن جهان.

تا کنون چهره‌های بسیاری در اجلاس داووس شرکت کرده‌اند. از نلسون ماندلا تا یاسر عرفات. از این رو، دعوت کلاوس شواب در اکثر موارد با پاسخ مثبت نمایندگان سیاسی و مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی و دانشمندان و کنشگران مدنی روبه‌رو می‌شود.

کلاوس شواب از سال ۱۹۷۱ به این سو، همه ساله ایده اولیه خود را پیاده کرده است. در پنجاهمین نشست داووس ۲۸۰۰ نفر شرکت خواهند کرد. رهبران و سران ۵۳ کشور جهان نیز در این اجلاس حضور خواهند یافت.

نشست سالانه داووس که پنجاهمین اجلاس آن است در روزهای ۲۱ تا ۲۴ ژانویه برگزار می‌شود.

0/5 ( 0 نظر )

نظر شما