شناسهٔ خبر: 37750563 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

کره شمالی: دیگر تعهدی به توقف آزمایش‌های اتمی و موشکی نداریم

خبرگزاری فارس

یک مقام کره شمالی گفت در صورت تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورش، خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره هرگز میسر نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، یک مقام ارشد کره شمالی سه شنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفت به دلیل آنکه آمریکا مهلت پایان سال خود در زمینه مذاکرات هسته‌ای را نادیده گرفت، این کشور نیز در زمینه توقف آزمایش هسته‌ای و شلیک موشک‌های بین قاره‌ای احساس تعهدی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «جو یانگ چول» از مقام‌های هیات دیپلماتیک کره شمالی در مقر سازمان ملل متحد در شهر «ژنو» در سوئیس طی سخنانی در نشستی  در زمینه خلع سلاح اتمی گفت: «دلیلی ندارد که دیگر به طور یکجانبه متعهد به اجرای تعهداتی باشیم که طرف مقابل به آن عمل نمی‌کند.»

این مقام کره‌ای در ادامه آمریکا را به وحشیانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین تحریم ها متهم کرد و افزود:  «در صورت تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال کره شمالی، خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره هرگز وجود نخواهد داشت.»

 جو یانگ چول افزود: «اگر ایالات متحده تلاش کند خواسته‌های یکجانبه را تحمیل کند و همچنان اجرای تحریم‌ها ادامه یابد، کره شمالی ممکن است مجبور شود به دنبال یک مسیر جدید باشد.»

گفت‌وگوهای هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا از زمان برگزاری دومین دیدار میان سران دو کشور در هانوی، پایتخت ویتنام در آغاز سال میلادی گذشته به بن‌بست برخورده است. پیونگ‌یانگ خواستار کاهش تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه  خودبه بهانه برنامه موشکی و هسته‌ای شد، اما واشنگتن رفع تحریم‌ها را به اقدامات ملموس از سوی پیونگ‌یانگ در جهت خلع سلاح هسته‌ای منوط کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند رفتار آمریکا در توافق‌های بین‌المللی قابلیت اعتماد به این کشور در عرصه بین‌المللی و از جمله امکان توافق میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ را زیرسئوال برده است. 

انتهای پیام/م

نظر شما