شناسهٔ خبر: 37750105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

اسلام مکتبی که عقایدش با سیاستش هماهنگ است

امام جمعه شاهرود گفت: اسلام مکتبی است که عقایدش با سیاستش هماهنگ است و اطاعت از حاکمی واجب است که مومن و از خود مردم باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس امینی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم به میزبانی مسجد سجادیه شاهرود در سخنانی با اشاره به آیه ۵۹ سوره نساء با بیان اینکه خداوند متعال در این آیه به اهل ایمان سه دستور میدهد اظهار کرد: اول اطاعت از خدا و سپس اطاعت از رسول خدا و اطاعت از اولی الامر و همچنین خداوند برای حل منازعات راه حل میدهد که اگر ایمان به خدا و معاد دارید در منازعات به خدا و رسول مراجعه کنید که این کار برای شما بهتر و عاقبت و پایانش نیکوتر است.
وی با بیان اینکه اطاعت از خدا یعنی عمل به دستورات او در شریعت و تکوین گفت: اطاعت یعنی فرمان بردن با خضوع و رغبت و تبعیت یعنی پیروی بدون فرمان و برتری مطاع لازم نیست و اجابت، پذیرش درخواست موجود زیر دست است.
امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه واژه اطاعت و مشتقات آن ۷۸ بار در قرآن به کار رفته است افزود: اطاعت بر دوقسم است، تکوینی که مربوط به اشیاء و عوالم طبیعی و غیر طبیعی است و تشریعی که مربوط به اهل تکلیف است.
وی با اشاره به موارد اطاعت تشریعی عنوان کرد: اطاعت از خداوند که آیات متعددی بدان اشاره دارد و اطاعت از رسول و اطاعت از اولی الامر را شامل می‌شود.
امینی ادامه داد: در تفسیر اولی الامر بین شیعه و اهل سنت تفاوت دیدگاه است، عامه اولی الامر را اصحاب پیامبر، خلفای راشدی، اهل علم و فقه، فرماندهان جنگی، والیان و حاکمان و اهل حلّ و عقل می‌دانند و خاصه شیعه اولی الامر را در درجه اول حضرات معصومین (ع) می‌دانند، چون اطاعت آنان در کنار اطاعت رسول آمده است.
وی با بیان روایاتی در این باب به کارکرد‌های این آیه اشاره کرد و گفت: مردم باید نظام اسلامی را بپذیرند و از رهبران الهی آن در قول و عمل پشتیبانی کنند، اسلام مکتبی است که عقائدش با سیاستش هماهنگ است، سلسه مراتب در اطاعت باید حفظ شود.
اولی الامر باید همچون پیامبر معصوم باشند تا از اطاعت از او در ردیف اطاعت از پیامبر قرار گیرد، اطاعت از حاکمی واجب است که مومن و از خود مردم باشد.
امام جمعه شاهرود اضافه کرد: نام اولی الامر در کنار خدا و رسول نشانه قداست حکمت است، نشانه ایمان به خدا و قیامت این است که در شرایط نزاع به آن‌ها مراجعه شود، یکی از وظایف حاکمیت ایجاد وحدت است، دین کامل باید برای همه اختلاف‌ها راه حل داشته باشد، پذیرش و اطاعت از فرمان حاکم غیر الهی حرام است، اگر همه فرقه‌ها قرآن و سنت را مرجع بدانند اختلافات حل میشود و اعتقاد به خدا و رسول پشتوانه اطاعت است.

نظر شما