شناسهٔ خبر: 37749927 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

نمایشگاه ترویجی بازی­ واسباب‌بازی برگزار شد

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی­و­فناوری ریاست جمهوری با همکاری کانون پرورش فکری کودکان­و­نوجوانان، دومین دوره از نمایشگاه ترویجی بازی­ واسباب‌بازی را در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش افکارنیوز ، سید امیر آقایی: یکی از مهمترین اهداف جشنواره ملی اسباب‌بازی، ایجاد کردن فضایی برای ترویج استفاده از بازی و اسباب‌بازی در جامعه و رونق فعالیت‌های بازی‌محور شرکت‌های خلاق است.

اخبار فرهنگ و هنر - عرفان افشار: بازی عنصر اصلی در یادگیری و تربیت در کودکان و نوجوانان است.

محمد علی افشار: اگر بازی به عنوان یک فرایند لذت بخش و دوست داشتنی برای بچه ها، با آموزش تلفیق ویادگیری در آن تعریف شود، میتواند هدف بزرگ ما درآموزش را فراهم کند

زهرا میثمی: بازی معجزه­ای در حوزه آموزش محسوب می­شود

_ چه آموزشی بهتر از بازی می­تواند زندگی را به آن­ها آموزش دهد؟

ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی­و­فناوری ریاست جمهوری با همکاری کانون پرورش فکری کودکان­و­نوجوانان، دومین دوره از نمایشگاه ترویجی بازی­ واسباب‌بازی را در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار کرد. این نمایشگاه پذیرای هزاران نفر از علاقه­مندان حوزه آموزش و بازی و اسباب­بازی بود. در این نمایشگاه، شرکت‌های خلاق در حوزه تخصصی بازی و یادگیری، حضوری فعال داشته و به ارائه فعالیت‌های نوآورانه خود در زمینه بازی و یادگیری برای مخاطبان خاص و عموم مردم پرداختند.

سید امیر آقایی، مسئول نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، دبیرکارگروه رسانه و محتوای دیجیتال ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارشناس ارشد مهندسی سیستم در مورد سوابق فعالیت های خود در حوزه ی کار های فرهنگی میگوید:« حدود پنج سال است که در حوزه سیاست گذاری صنایع فرهنگی در زمینه‌های تخصصی اسباب‌بازی، بازی‌های ویدئویی، انیمیشن، محتوای دیجیتال و لوازم التحریر مشغول فعالیت هستم. فعالیت حرفه ای اینجانب تدوین سندهای راهبردی و راهبری توسعه صنایع فرهنگی است. یکی از صنایع راهبردی در حوزه صنایع فرهنگی، صنعت اسباب‌بازی است که علاوه بر گردش بالای اقتصادی که این صنعت در جامعه ایجاد می‌کند، تاثیرگذاری عمیق فرهنگی نیز دارد. بر این اساس، سیاست گذاری توسعه صنعت اسباب‌بازی باید به گونه ای باشد که توسعه و ارتقا فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.»

2020-01-21 12_11_14+00_00

وی درمورد اهداف برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی در ساختار جشنواره ملی بازی و اسباب بازی ابراز کرد: «یکی از مهمترین اهداف، ایجاد کردن فضایی برای ترویج استفاده از بازی و اسباب‌بازی در جامعه هست که بسیار مغفول مانده است. بر این اساس، از جشنواره چهارم، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، بخشی با عنوان بخش ترویجی بازی و اسباب‌بازی در جشنواره ایجاد گردید که مهمترین هدف آن، ایجاد بستری برای پیاده‌سازی فضای عملیاتی برای ارائه فعالیت‌های بازی‌محور در حوزه‌های مختلف و متنوع مانند علمی، فرهنگی، حرکتی، سلامت و سایر موارد بوده است. با توجه به تجربه بدست آمده در برگزاری جشنواره چهارم، در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، بخش ترویجی بازی و اسباب‌بازی، به گونه‌ای طرح‌ریزی گردید که فضاهای عملیاتی برای گروه‌های ارائه دهنده خدمات بازی‌محور در نظر گرفته شد تا گروه‌ها بتوانند در این فضای مشخص، خدمات بازی‌محور خود را به صورت ملموس و واقعی برای مخاطبان نمایشگاه ارائه نمایند تا در اثر این ارائه ملموس و واقعی، الگوپذیری واقعی برای مدیران، معلمان و مربیان مراکز آموزشی و والدین فراهم گردد تا امکان ترویج کاربردی بازی و اسباب‌بازی در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوانان بوجود آید. »

ایشان ادامه داد: «به دلیل آنکه ماهیت فعالیت‌های بازی‌محور، یک فعالیت خلاقانه و نوآورانه قلمداد در زمینه یادگیری قلمداد می‌شود، شرکت‌های حاضر شده در این نمایشگاه به عنوان شرکت‌های خلاق در حوزه تخصصی بازی و یادگیری در نظر گرفته می‌شوند و این نمایشگاه فرصتی را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های خلاقانه این شرکت‌ها هم در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و هم در بین عموم مخاطبان رونق گیرد. »

2020-01-21 12_11_14+00_00 (1)

*عدم وجود مراکز دائمی ترویج بازی و اسباب بازی

آقایی در مورد مهمترین معضلات موجود برای تولیدکنندگان وایده پردازان حوزه ترویجی آموزش بازی محور تصریح کرد:« از مهمترین معضلات ، می­توان به عدم دسترسی مناسب و موثر به گروه‌های مخاطب کودکان و نوجوانان برای ارائه محصولات و خدمات بازی‌محور به مخاطبان و بازخوردگیری از آنها برای ارتقا کیفیت و اثربخشی محصولات و خدمات بازی‌محور اشاره کرد.. نبود مراکز دائمی ترویج بازی و اسباب‌بازی در کشور، سبب می‌شود که بسیاری از فعالیت‌های بازی محور طراحی شده، نتواند مرحله تست و بازخوردگیری از مخاطبان را به صورت مناسبی طی نمایند. »

مدیر نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی در آخر با تاکید بر راهکارهای رفع مشکلات حوزه آموزش های بازی محور گفت:«از سوی دیگر، تسهیلگران حوزه های تعلیم و تربیت شامل مربیان و معلمان و والدین نیز ارتباط ارگانیکی با توسعه دهندگان فعالیت‌های بازی محور ندارند و همین امر سبب می شود که بکارگیری موثر فعالیت‌های بازی‌محور که نیاز به پذیرش واقعی از سوی تسهیلگران تعلیم و تربیت دارد، محقق نگردد. مهمترین راهکار برای این معضلات اشاره شده، ایجاد مراکز ثابت تست بازی است. در این مراکز، شرایطی بوچود می آید که هم گروه کودکان و نوجوانان و هم گروه تسهیلگران تعلیم و تربیت می توانند در یک فضای عملیاتی، واقعی و ملموس، درک صحیحی از فعالیت های بازی محور بدست بیاورند و در اثر اینکه به صورت کاربردی با فعالیت های بازی محور آشنا می‌شوند، زمینه واقعی بکارگیری این فعالیت ها توسط مخاطبان نیز فراهم می شود تا فعالیت های بازی محور را در درون خانواده ها یا مراکز آموزشی بکارگیرند.»

بازی عنصر اصلی در یادگیری و تربیت در کودکان و نوجوانان

عرفان افشار، مدیر اجرایی دومین نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی و دانشجوی دکترای پزشکی، در خصوص تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان از بازی گفت: « چندسالی است که موضوع آموزش مفاهیم سلامت و تندرستی و رفتارهای سلامتی را در کودکان و نوجوانان به صورت حرفه‌ای تعقیب می‌کنم و در این فرآیند متوجه شدم که بازی عنصر اصلی یادگیری و تربیت در کودکان  نوجوانان است. در بازی، کودکان و نوجوانان خود را می یابند و سعی می‌کنند بهترین نقش را در بازی ایفا نمایند و همین امر سبب می‌شود که ناخودآگاه، بسیاری از آموزه‌های رشد و تربیت را در حین بازی کسب می‌نمایند. »

وی تاکید کرد: « برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، مهمترین رویداد در معرفی کاربردی و عملیاتی  بازی و اسباب‌بازی در زندگی واقعی کودکان و نوجوانان است. سناریوهایی که توسط ارائه دهندگان خدمات بازی و اسباب‌بازی طرح‌ریزی می‌شود، عموما به گونه‌ای است که شرایط محیطی مناسبی را برای به تصمیم رساندن و به رفتار درآوردن کودکان و نوجوانان فراهم می‌آورد که در عین آنکه کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های بازی‌محور لذت می برند، در همان حال، انگیزه‌های کافی در ایشان فعال می‌شود تا نسبت به پذیرش مفاهیم غیر مستقیم آموزشی و تربیتی رغبت و علاقمندی بوجود آید و از سوی دیگر، به دلیل آنکه فضاهای زیادی بر روی آنها باز می‌شود، قدرت خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان نیز در حین بازی فعال می‌شود.»

در ادامه مدیر اجرایی نمایشگاه ترویجی اضافه کرد: « امسال با طرح‌ریزی صورت گرفته، 28 مجموعه دولتی، مردمی و خصوصی در نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، شرکت کردند که در نوبت صبح پذیرای مدیران و مربیان مراکز آموزشی و اردوهای دانش‌آموزی بوده و در نوبت عصر، پذیرایی گرمی از خانواده‌ها و فرزندانشان داشتند. بر اساس آمار جمع آوری شده در مدت برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی، 365 مدیر و مربی آموزشی و 1000 دانش آموز در قالب تور مدیران و اردوهای دانش‌آموزی از نمایشگاه بازدید داشته و متوسط روزانه، نمایشگاه پذیرای 5000 نفر مخاطب عمومی در ساعات بعد از ظهر بوده است. »

همچنین عرفان افشار تاکید کرد: «در مدت برگزاری نمایشگاه، ده مسئول ارشد از مجموعه‌های مختلفی شامل وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش، مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش، اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس غیر دولتی شهر تهران، مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و مجموعه باغ کتاب و مسئولان ارشد سازمان تبلیغات اسلامی از این نمایشگاه بازدید کرده و همگی بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های بازی‌محور شرکت‌های خلاق در حوزه تخصصی بازی و یادگیری به دلیل اثرگذاری عمیق فعالیت‌ها در موضوع یادگیری تاکید کردند. »

نتیجه تلفیق بازی و آموزش

محمد علی افشار، معاون مدیر اجرایی دومین نمایشگاه ترویجی بازی و اسبا­ب بازی و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، درمورد ارتقا فرایند یادگیری و روش­های نوین آموزش گفت:« چون حرفه ی اصلی من تدریس بوده است، همواره به دنبال روش های آموزشی با بازدهی بالاو ماندگاری بیشتر می­گشتم تا زمانی­که بازی را خوشایندترین بخش زندگی برای کودکان و نوجوانان دیدم. اگر بازی به عنوان یک فرایند لذت بخش و دوست داشتنی برای بچه ها، با آموزش تلفیق ویادگیری در آن تعریف شود، میتواند هدف بزرگ ما درآموزش را فراهم کند.»

وی ادامه داد:« می­توان در این حوزه  بازی های مختلفی را طراحی کرد که در آن اقدامات هر فرد در گروه خود، فعالیت افراد دیگر را کامل می‌کند و در نهایت این اقدامات، منجر به یک رویداد در پایان بازی می­شود و آن رسیدن به هدف و خلق چیزی جدید است. همچنین بازی، روحیه­ی مشارکت­پذیری را در دانش آموزان  تقویت می‌کند. در این شیوه از آموزش، نقش هر فرد در گروه در رسیدن به آن هدف مشترک بسیار موثر است و پایان موفقیت آمیزی را برای کل اعضا گروه رقم خواهد زد.»

افشار ضمن اشاره به وظایف آموزش­وپرورش در زمینه­ی ایده­پردازی گفت:« وزارت آموزش و پرورش متولی اصلی یادگیری و آموزش در کشور ماست، به همین منظور همه­ی کتاب ها و برنامه­ریزی­های درسی میتوانند به عنوان محتوای اولیه­ی تولید محصول استفاده شوند. زیرا آموزش­وپرورش یک برنامه درسی رسمی در کشور دارد که به دنبال تحقق آن است. در این دوره اسباب بازی­ها و انواع بازی­های مختلف کمک میکنند که این اهداف رفتاری تربیتی و آموزشی، بهتر محقق شوند، پس بهتر است که بازی­ و اسباب­بازی ها، با اهداف یادگیری کتاب­های درسی و در سن­های مختلف تنظیم شوند تا از این طریق نتایج برنامه ریزی شده را محقق کند. بر این اساس، آموزش همراه بازی واسباب­بازی­ها به طور فراگیر در مهدکودک­ها،پیش­دبستانی،دبستان و متوسطه قابل استفاده خواهد بود و این هدف هر مجموعه تولیدکننده اسباب بازی و طراح بازی در حوزه کودک و نوجوان است.»

بازی معجزه حوزه آموزش

زهرا میثمی، مسئول تولید محتوا بخش نمایشگاه ترویجی وکارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی از سوابق فعالیت و نظرات خود درمورد حوزه آموزش بازی محور می­گوید:«حدود دو سال است که در زمینه­ی طراحی و آموزش بازی­محور فعالیت می­کنم. بازی معجزه­ای در حوزه آموزش محسوب می­شود پس نباید از بعد سرگرم کردن بچه ها به بازی نگاه کرد؛ جدا از بحث سرگرمی، بازی از نظر جسمی و ذهنی باعث رشد کودکان می­شود. آموزش­هایی که کودکان و نوجوانان در بازی یاد می­گیرند، نسبت به آموزش­های تئوریک و حفطی موثرتر هستند و در یک جمله می­توان گفت بازی زندگی بچه هاست.»

وی چگونگی ایجاد پیوند میان والدین و فرزندان از طریق بازی را اینگونه توضیح داد:« والدین دوست دارند بازی­های مفید و موثری را با فرزندانشان را انجام دهند و به همین دلیل از آموزش های بازی محور بسیار استقبال می­کنند. حال، اگر بازی دارای جذابیت هم باشد علاوه بر کودکان و نوجوانان، می­تواند والدین را هم درگیر بازی کند. مهم ترین نکته در این مورد علاقه و کشش بچه­ها برای بازی با والدین خود است با اشاره به اینکه والدین نیز همواره به دنبال راهی برای ایجاد صمیمیت بیشتر با فرزندانشان هستند.»

میثمی ادامه داد:« بچه ها با بازی بزرگ می­شوند و در کنار بازی­ها آموزش­هایی را نیز دریافت می­کنند از طرفی  ما بزرگترها هستیم که دنیا را برای آن­ها تعریف می­کنیم. بر این اساس، چه آموزشی می­تواند بهتر از بازی زندگی را به آن­ها آموزش دهد؟ این موضوع که بازی برای بچه ها تنها بازی باشد یا اینکه در میان بازی، هدف بالاتری مانند آموزش در آن اعمال شود به مهارت و خلاقیت ما بزرگترها مربوط است. تحقیقات بسیاری نشان می­دهد، مطالبی که از میان بازی فراگرفته می­شود، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد. همچنین یادگیری از طریق بازی سریع­تر از آموزش­های کلاسیک اتفاق می­افتد.»

مسئول تولید محتوای نمایشگاه ترویجی، با تاکید بر گستردگی فضای مجازی و تأثیر شدید آن بر روی کودکان و نوجوانان، ابراز کرد:« تولید محصولات در حوزه آموزش همراه با بازی واسباب­بازی باید بی­اندازه جذاب باشد. تولیدکنندگان و طراحان این عرصه باید توجه کنند که کودکان با چه مسائل و موضوعاتی هیجان زده می­شوند. بعد علمی ­بازی جایگاه ویژه­ای دارد اما این بعد همچنین باید از هیجان و جذابیت بالایی برخوردار باشد و هردو در موازات هم قرار گیرند تا اهداف آموزشی مورد نظر را محقق کنند.»

میثمی در آخر باد اشاره به موضوع روانشناسی بازی گفت:« علاوه بر اهمیت تفکیک و رده بندی سنی بازی­ها ،روانشناسی آن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحان باید به نیاز های سنی کودکان توجه ویژه ای نشان دهند و مطابق با تغییرات هر دوره زمانی، با آن تغییر کنند و تازگی و جذابیت محتوا خود را حفظ کنند. زیرا سلیقه­ی انسان­ها از نسلی­به­نسل دیگر تغییر می­کند و تولیدکننده در این شرایط باید خردمندانه و زیرکانه عمل کند. اگر تمام این نکات با تجربه جمع شود نتیجه­ای بسیار مطلوب خواهد داشت.»

 

 

 

نظر شما