شناسهٔ خبر: 37749906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش سرپرست جهاد کشاورزی به شایعه آفلاتوکسین

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به شایعه شیرهای آلوده به آفلاتوکسین گفت: تمام محصولات غذایی توسط وزارت بهداشت کنترل می‌شود و نمی‌دانم چرا برخی افراد به خود اجازه می‌دهند جامعه را بی دلیل نگران کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: عباس کشاورز در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی با بیان این که محصولات غذایی که وارد کشور یا در داخل تولید می‌شوند توسط وزارت بهداشت کنترل می‌شود، گفت: ما به سلامت جامعه حساسیت نشان می‌دهیم و سلامت جامعه تحت کنترل است و نمی‌دانم چرا برخی افراد به خود اجازه می‌دهند جامعه را بی‌دلیل نگران کنند.

وی با بیان اینکه استانداردهایی که در کشور تدوین می‌شود سخت‌گیرانه است، گفت: حتی یک کیلوگرم از ذرتهای آلوده نیز وارد کشور نشده است و نباید جامعه را بی‌دلیل نگران کرد و این صحبت‌ها خوب نیست، زیرا جامعه نیازمند توجه و آرامش بیشتر است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه صحبت هایش همچنین به نهاده های کشاورزی اشاره کرد و گفت: طبق برآوردهای موسسه گیاهپزشکی و گزارشات سازمان فائو ضایعات ناشی از ضعف مدیریت عوامل خسارت زا بالا است و این نشان می دهد که باید بیشتر به این موضوع بپردازیم.

باید بر هرعامل خسارت زا چندین افت کش وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه از تنوع کم آفت کش ها خسارتهای ناحق می بینیم،گفت: فضا برای انتقال دانش بسیار زیاد است و تولیدکنندگان باید این فضا را مدیریت کنند و ضمن توجه به تولیداتشان ، تنوع آن را نیز بیشتر کنند. موسسه گیاه پزشکی نیز پای کار است و مشکل علمی هم وجود ندارد بنابراین بایستی برای هر عامل خسارت چندین آفت کش وجود داشته باشد.

به گفته وی وابستگی در این بخش کار ما را سخت می‌کند و به تلاطم می‌اندازد. توصیه من این است که برای ایجاد اشتغال،مدیریت قیمت،انتقال تکنولوژی، ایجاد ارزش افزوده کمک کنیم و تولیدات آفت کش ها را به داخل کشور منتقل کنیم.

وی افزود: برای مصرف خوب آفت کش ها بایستی سرمایه‌گذاری انجام تا زمان مصرف،نوع و...افت کش ها مدیریت شود.همچنین باید از افت کشهایی استفاده شود که آب کمتری مصرف می کنند.

کشاورز تصریح کرد: تمایل ما به مصرف آفت کش هایی است که دوست دار طبیعت هستند. به طور مثال بایستی مراقب زنبور عسل و حشرات مفید باشیم. باید در این زمینه مدیریت کنیم و از آفت کش های اختصاصی ،کم خطر تر و کاراتر استفاده شود.همچنین بایستی از ظرفیت آفت کش های زیستی که در کشور وجود دارد نیز بهره ببریم.

وی در ادامه به وضعیت کود در کشور اشاره کرد و گفت :وضعیت کود در کشور بسیار بهتر شده است. در خصوص کیفیت آن نیز نگرانی وجود ندارد و مانند آفت کش ها کود ها نیز دارای شناسنامه هستند. طی دو سال و نیم گذشته دوران نگران کننده را پشت سر گذاشتیم اما در حال حاضر رنج عناصر فلزات سنگین کودی که تایید نمی شود با عددی که باید باشد کمتر از ۱۰ درصد اختلاف دارد ، در حالی که در گذشته به این شکل نبوده و فاصله بسیار زیاد بود. همچنین ترکیب کود نیز بهتر شده است و می‌توانیم علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، آنها را از گرما و سرما حفظ کنیم.

وی همچنین به اهمیت حضور تولیدکنندگان داخلی نیز اشاره کرد و گفت:در ۶ سال قبل از ۴ میلیون تن کود که محققین معتقدند باید مصرف شود، ۱.۲تن مصرف داشتیم که در این ۱.۲تن کودمصرفی حدود ۳۵ درصد وابسته بودیم در حال حاضر اما ۲.۴ تن کود مصرف می کنیم که در کمتر از ۱۵ درصد آن وابسته هستیم. همچنین برنامه‌های در دستور کار داریم که طی یکی دو سال آینده وابستگی به کود صفر خواهد شد.

وی عنوان کرد که از کودهای مکملی رایج شده استقبال و حمایت می کنیم و مانعی برای ورود این نوع کودها وجود ندارد.

کشاورز همچنین به غنی سازی محصولات با افزایش عناصر تغذیه ای اشاره کرد و گفت: بایستی روی،منگنز ،کلسیم و اهن در عناصر تغذیه ای وارد شود و محصولات غنی شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بذر نیز اشاره کرد و گفت:بذر ژنتیک است. دنیا مشکل غذا را با ژنتیک حل کرده است. تولید بذر در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و تولید کنندگان هم رویکرد خوبی در پیش گرفتند. ما نیز سعی کردیم مقررات را به نفع حمایت از تولید کیفی آسان تر کنیم. تنوع نیز بسیار زیاد شده است. کود نیز همانند آفت کشها بیزینسی مربوط به بخش خصوصی است و باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری شود.

وی در پایان گفت: مشکلی که در حوزه بذر وجود دارد این است که در بعضی محصولات وابسته به واردات هستیم. این محصولات از نظر اقتصادی کشاورزی مهم است. حدود ۲۹ میلیون تن انواع سبزی و صیفی تولید می کنیم که همه آنها وابسته به بذر وارداتی است و بایستی حجمی از این واردات به تولید داخل منتقل شود و این موضوع حتی باعث کاهش قیمت هم می شود.

نظر شما