شناسهٔ خبر: 37749692 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ایده الکترونیکی شدن شهرداری‌ها شدنی است؟

مشکلات شهرداری الکترونیک در کشور؛ از قطعی اینترنت تا اخراج کارمندان

شهرداری مشهد می‌گوید توانسته است اکثر خدمات مورد نیاز شهروندان را به صورت الکترونیکی ارائه دهد. خدماتی مانند صدور پروانه ساخت، تمدید آن و سایر پروانه هایی که صدور آنها در صلاحیت شهرداری هاست. آیا این ایده در کشور ما با توجه مشکلات شهرداریها از جمله نداشتن بودجه لازم و درآمدزایی از تخلفات ساخت و ساز شهروندان، شدنی است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تجربه نه چندان موفق شهرداری ها در ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان، باعث شده است تا برخی از فعالان حوزه مدیریت شهری با عینک بدبینی به این موضوع نگاه کنند. آنها می گویند تجربه ناموفق دفاتر الکترونیک شهر در تهران، نمونه ای از عدم بازدهی بالای این سیستم در شهرداری های کشور است. با این حال برخی تجربیات موفق در زمینه شهرداری الکترونیک  می گوید می تواند پاسخ مناسبی به نیاز مردم به سامانه «شهرداری الکترونیک» بدهد. سامانه شهرداری الکترونیک با هدف کاهش مراجعه حضوری مردم، سریع تر شدن ارائه خدمات و افزایش سلامت اداری ایجاد می شود. تجربه ای که تاکنون ظاهرا در شهرداری های شهرهای اندکی از جمله مشهد اجرا شده است.

شهرداری الکترونیکی در منطقه ۱۲ مشهد

علی زینت بخش شهردار منطقه ۱۲ مشهد، می گوید: شهرداری الکترونیک در این منطقه به عنوان اولین منطقه در کشور اجرا شده است و ۴۹ خدمت از ۵۳ خدمت مورد نیاز شهروندان به صورت الکترونیک به شهروندان داده میشود.

به گفته این متخصص شهرسازی، تاکنون بیش از ۲۵ شهر از مدل الکترونیک شدن شهرداری منطقه ۱۲ الگوبرداری کرده اند و نرم افزار فعلی شهرداری را دریافت و از عملیات الکترونیک شهرداری منطقه ۱۲ مشهد بازدید کرده اند. مدیران شهرداریهای شهرهایی مانند تبریز، اهواز، اصفهان، یزد، رشت، ارومیه و شهرهای دیگر آمده اند و بسته های آموزشی را برای استقرار شهرداری الکترونیک دریافت کرده اند.

شهرداری الکترونیک لزوما باعث کاهش مراجعه می‌شود؟

همیشه یکی از انتقادهایی که به شهرداری الکترونیک میشود، این است که بعضا شهروندان مجبورند علاوه بر مراجعه الکترونیک، به صورت حضوری هم برای دریافت خدمات خود مراجعه کنند که نمونه آن دفاتر الکترونیک شهر در تهران است، زینت بخش در این باره می گوید: عدم وجود مدیریت جامع شهری، مشکلی است که شهرداریها و شهرهای کشور در آن درگیرند. سازمانهای درگیر در حوزه خدمات رسانی شهری به مردم، به صورت مستقیم گرفتار این مشکل هستند. ولی مدیریت الکترونیک شهرداری باعث می شود مراجعات حضوری مردم به مدیریت شهری کاهش یافته و لزوما منجر به حذف اکثر مراجعات شهروندان به مدیریت شهری شود.

او با بیان اینکه شهرداری برای صدور پروانه ساخت و ساز با دو ارگان نظام مهندسی و بیمه تامین اجتماعی در ارتباط است، گفت: معاون شهردار منطقه در هیات نظام مهندسی حضور دارد و ارتباط خوبی بین شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد. بیشترین زمان پرونده درخواست پروانه ساخت و ساز در سازمان نظام مهندسی می گذرد و در نهایت مهندسان این سازمان به صورت الکترونیکی به شهرداری جواب می دهند. شهرداری نقشه ها را با نرم افزار به سازمان نظام مهندسی می فرستد و آنها جواب را به صورت الکترونیک می دهند.

شهردار منطقه ۱۲ مشهد درباره احتمال مراجعه حضوری مردم در صورت قطع ارتباط اینترنتی به شهرداری می گوید: برخی مشکلات قابل گریز نیست، از جمله قطع ارتباط اینترنتی باعث قطع سامانه شهرداری الکترونیک میشود. شهرداری مشهد تلاش کرده است با شرکت مخابرات برای بسترسازی و برقراری ارتباط اینترنتی بهتر تعامل کند تا کمترین نیاز به مراجعه حضوری را مردم داشته باشند.

او ادامه می دهد: قطع اینترنت را اگر در سطح کشور داشته باشیم در سطح شهرداری هم مشکل به وجود خواهد داشت. البته بحث اینترانت (اینترنت داخلی) توانسته است تا حدودی، مشکل را برطرف کند. مشکل اصلی، احراز هویت شهروندان و اصالت اسناد مالکیت است و بررسی کاهش تبعات حقوقی که پس از آن به وجود می آید هم با سازمان ثبت املاک و سازمان ثبت اسناد در حال انجام است.

تخلفات ساخت و ساز و جریمه شهروندان

در شهرهای کشور رایج است که شهروندان بیش از مجوز صادر شده، ساخت و ساز متخلفانه دارند و پس از ارجاع پرونده بنا به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، جریمه ای می پردازند تا پایان کار بگیرند. به گفته شهردار منطقه ۱۲ مشهد، در سامانه شهرداری الکترونیک، ارسال پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ به وسیله سامانه الکترونیک و پاسخ آن هم به صورت الکترونیک است. فقط در صورتی که شهروند درخواست تجدیدنظر برای «رای قلع بنا» داشته باشد به صورت حضوری مراجعه می کند.

الکترونیکی شدن شهرداری منجر به اخراج کارمندان می‌شود؟

یکی از نگرانی های عممی کارمندان شهرداری این است که الکترونیک شدن ارائه خدمات به مردم، باعث کاهش نیاز به خدمات نیروی انسانی و در نهایت، اخراج کارمندان شود. شهردار منطقه ۱۲ مشهد معتقد است نباید به این نگرانی توجه کرد. او می گوید: بخش شهرسازی ما در حوزه خدمات، همکاران و مهندسان شهرداری بیشترین نیاز به تمرکز و فکر کردن و محاسبه را دارند. در حال حاضر با ایجاد سامانه شهرداری الکترونیک، تعداد پرونده کم نشده که نیاز به تعدیل نیرو وجود داشته باشد. تعداد درخواستهای شهروندان همان تعداد قبلی است. فقط مراجعه حضوری که باعث کاهش تمرکز کارمند می شده است، به حداقل رسیده و تمرکز کارمندان بالا رفته است.

زینت بخش توضیح میدهد: صف درخواستهای شهرداری صفی نیست که فراغت در آن به وجود بیاید. یعنی کاهش کار وجود ندارد که نیاز به تعدیل نیرو باشد. کاهش سطح مراجعات باعث کاهش فشار ارباب رجوع و در نهایت افزایش سرعت می شود. در نهایت باید گفت ۲۷ درخواست شهرسازی در شهرداری تعطیل بردار نیست.

او درباره رضایتمندی شهروندان از برقراری سامانه شهرداری الکترونیک می گوید: مطالعه ای که روی رضایت شهروندان مراجعه کننده به شهرداری صورت گرفته نشان می دهد در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مراجعان، رضایتمندی از مراجعه الکترونیک به شهرداری دارند.

۴۷۲۳۱

نظر شما