شناسهٔ خبر: 37748531 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تردد کامیونها در مرز دوغارون به سختی در جریان است

مشهد-ایرنا- رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: در مرز با افغانستان و محدوده اسلام قلعه در خاک این کشور به دلیل فقدان امکانات برف روبی تردد کامیونها به سختی در جریان است.

صاحب‌خبر -

حمید محمدی فاز افزود: با توجه به انبوه ناوگان ترانزیتی در مرز دوغارون از امروز مقرر شد ساعات کار مجموعه مرز یاد شده از هفت صبح تا هشت شب افزایش یابد تا ترددها آسان و مرز زودتر از کامیونها تخلیه شود.

وی ادامه داد: به شرکتهای حمل و نقل نیز اعلام شد با توجه به معطلی پیش آمده جهت اعزام ناوگان از مبدا به مرز برنامه ریزی لازم را انجام دهند اما مطلبی برای بازگشت ناوگان ترانزیتی به محل مبدا بارگیری اعلام نشده است.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ضمن رد بسته بودن مرز دوغارون - اسلام قلعه طی دو هفته گذشته تصریح کرد: به دلیل بارش کم سابقه برف در منطقه طی هفته گذشته و یخ‌زدگی مرز در قسمت اسلام قلعه در داخل خاک افغانستان با وجود باز بودن مرز اما امکان تردد وجود نداشت.

محمدی افزود: مشکل اصلی این روزهای این مرز وجود گل و لای و یخ‌زدگی پارکینگ کامیونها در اسلام قلعه افغانستان است و در حال حاضر مرز دوغارون فعال است و از صبح امروز تا کنون ۷۰ کامیون از مرز تردد کرده اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تردد در پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان به دلیل فراهم بودن زیر ساختهای لازم برای برف روبی بدون مشکل در حال انجام است.

نایب رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی هم گفت: با وجود پیش بینی ها از بارش برف و یخ‌بندان متاسفانه به جای تدبیر و چاره جویی در دو سوی مرز دوغارون شهرستان تایباد، بیش از ١٠ روز است که این مرز به حالت بسته و نیمه بسته درآمده است.

محمود امتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جای بسی تاسف است که بارش برف هفته پیش، بیش از هزار دستگاه کامیون را در محدوده مرز و قبل از پاسگاه ١٧ شهریور متوقف و رانندگان را سرگردان کرده است و  در این شرایط شوربختانه تعاملی با طرف افغانی در جهت برف روبی و روان‌سازی تردد کامیون ها در داخل منطقه ویژه، گمرک و فضای حد فاصل بین دو کشور در مرز دوغارون صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این بین شاهد اطلاعیه عجیبی از سوی منطقه ویژه دوغارون بودیم که در آن اعلام شده بود به علت برودت و یخ‌بندان، بارگیری از مبادی متوقف و کامیونهای حامل بار به مبدأ بارگیری برگردند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: از یک طرف مدعی توسعه تجارت با افغانستان بوده و از طرف دیگر  با وجود روزانه میلیون‌ها تومان عایدی از منطقه ویژه و مرز دوغارون عاجز از  مدیریت  یک  برف و سرما هستیم که به واسطه آن در معابر این محدوده تردد هم انجام نمی‌شود.

امتی افزود: با بارش برف اخیر باسکولها یخ می‌زند، راه بسته می‌شود، گل و لای مانع تردد در مرز می‌ شود و تعامل و هماهنگی سازنده با خودمان و طرف مقابل در افغانستان نداریم از این رو هزاران کامیون متوقف می شود و میلیاردها تومان خسارت بابت توقف و دیرکرد کانتینرهای کشتیرانی و محموله های تجاری نصیب شرکتهای حمل و نقل می شود و در نهایت یک نعمت بالفعل یعنی گمرک و پایانه مرزی را به یک نقمت بدل کرده و توصیه به بازگشت کامیونها به مبدا می شود.

وی ادامه داد: متاسفیم از این که مرزی که گنجایش دارد روزانه دو هزار کامیون از آن تردد کنند و می‌تواند تراز تجاری فزاینده‌ای بیش از دو میلیارد دلار با کشور افغانستان عاید کشور کند و به یک بازی برد- برد را رقم بزند به یک مرض کهنه و قدیمی بدل شده که اگر به همین وضعیت دل خوش شویم فرصتها از دست می رود و همین وضعیت موجود در مرز دوغارون نیز تضعیف می شود.

نایب رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: موضوع پایانه مرزی و گمرک دوغارون  یکی از مشکلات تکراری  است که هیچ‌گاه ساختاری و اساسی حل نشده  و صرفا وقتی کارد به استخوان می رسد و هزاران کامیون متوقف و سروصدایی بلند می‌شود و رسانه ها پیگیری می کنند جنب و جوشی در بین دست اندرکاران ایجاد شده و بعد از رفع موقتی مشکل، انگیزه ها فروکش می‌کند و مشکلات به قوت خودش باقی می‌ماند.

روزانه سه هزار و ۵۰۰ مسافر که ۹۰ درصد آنها اتباع افغانستان هستند از  مرز دوغارون رفت و آمد می‌کنند و سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق این مرز انجام می‌شود.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد واقع است.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

نظر شما