شناسهٔ خبر: 37748325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از کانون پرورش فکری

آشنایی با مراحل رشد کودک برای پدر و مادرها راهگشاست

تهران - ایرنا - روانشناس و مدرس دانشگاه، با نگاهی به مراحل رشد کودکان و تفاوت‌های این دوران، گفت: آشنایی با مراحل رشد کودک برای پدر و مادرها راهگشاست.

صاحب‌خبر -

محمود گلزاری روز سه شنبه در نشست تخصصی زوال دوران کودکی، گفت: «نیل پستمن» در یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایش زندگی در عیش، مردن در خوشی به مسائلی که تلویزیون در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است مانند دور شدن انسان‌ها از کتاب خواندن می‌پردازد. آن‌هم درست زمانی که هنوز شبکه‌های اجتماعی به وجود نیامده بودند. تفاوت تلویزیون با کتاب این است در تلویزیون شما با تصویرهای به شدت گذرا مواجه می‌شوید و ذهن نمی‌تواند بر مطلبی متمرکز شود. حتی صحبت‌های به ظاهر علمی، ولی در کتاب شما می‌توانید به عقب بازگردید. زیر جمله‌ها خط بکشید و در آن‌ها تعمق کنید.

وی ادامه داد: نکته دومی که در کتاب زندگی در عیش و مردن در خوشی به آن اشاره می‌شود آن است که تلویزیون با احساسات و هیجانات ما بازی می‌کند. نیل پستمن می‌گوید: خوب است که شما با یک اتفاق خوب از ته دل بخندید و برای یک اتفاق بد گریه کنید. ولی تلویزیون نگاه دیگری به هیجانات دارد، زمانی که شما می‌خواهید برای یک صحنه عاطفی در سریالی گریه کنید، یک‌دفعه تبلیغی پخش می‌شود که شما را می‌خنداند. بنابراین شما نمی‌دانید در آن لحظه باید چه احساسی داشته باشید.

گلزاری با اشاره به این‌که کتاب دیگر پستمن زوال دوران کودکی است، گفت: او در این کتاب به مراحل کودکی نگاه داشته است که موضوع بحث امروز ماست. البته من مباحث دیگری هم در رابطه با این موضوع که در این کتاب نیست مطرح خواهم کرد.

او با طرح این پرسش که تعریف کودک چیست بیان کرد: کودک، بزرگسال کوچک شده‌ای نیست. کودک ذاتاً از نظر ویژگی‌های روان‌شناسی متفاوت است یعنی ابعاد رشدی و تحولی کودک متفاوت است. ابعاد رشد هر انسانی در مراحل مختلفی از جمله جسمی، شناختی، هیجانی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی متفاوت است. هر مرحله با مرحله قبل و بعد از خودش از نظر کیفی تفاوت دارد. نکته من این است که کودک، مینیاتور شده بزرگ‌سال نیست. بلکه دنیای متفاوتی دارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از نظر کیفیتی هم کودک دنیای دیگری دارد که البته طبیعی است. در رشد هیجانی هم اینطور است، ترس‌های کودکان در هر مرحله‌ای متفاوت است. بنابراین کسانی که با کودک کار می‌کنند، باید تفاوت این هیجانات را بدانند.

او درباره اهمیت آگاه بودن به مراحل رشد کودک گفت: آگاه بودن از مراحل رشد به ما کمک می‌کند که او را جلوتر از مرحله رشدش آموزش ندهیم و باعث می‌شود نگران نشویم از مساله‌ای که فکر می‌کنیم هنوز به آن نرسیده است.

گلزاری با بیان این‌که مجموعه‌ی چند مرحله شاید یک سن خواهد شد، توضیح داد: بحث مهم روان‌شناسی، مراحل رشد و تحول انسان است. در حال حاضر کتاب‌های خوبی در حوزه دانش روان‌شناسی تولید شده است. اوج و سیطره دوران رشد، مراحل کودکی است. کودک متفاوت است، نه فقط با بزرگسال. هر کودکی یا به تعبیری هر انسانی در هر مرحله‌ای از رشد با انسانی در مرحله دیگر متفاوت است. این موضوع خیلی برای پدر و مادرها راه‌گشاست.

او ادامه داد: شروع مطالعه مراحل رشد انسان با دوران نوجوانی در روان‌شناسی آغاز شد و بعدها مطالعه دوران کودکی به آن اضافه شد. آگاهی از مراحل رشد از مسائل ضروری همه پدران، مادران و مربیان است. اگر آن را بلد نباشیم یا مطابق آن سن عمل نمی‌کنیم، تکلیف زیادتر از او می‌خواهیم، یا تکلیف پایین‌تر تعریف می‌کنیم و او را در سنی تثبیت می‌کنیم. گاهی توقع‌های نامناسب داریم، برای اینکه نمی‌دانیم از این مرحله گذشته‌اند. پس زوال دوران کودکی با این تعبیری که گفتم ناآگاهی به این جنبه‌هاست. در حالی‌که مسئولیت جدی تربیت فرزندان با ما بزرگ‌ترهاست.

گلزاری در ادامه «خداوند» را مربی عالم دانست و گفت: خداوند رب‌العالمین است. «رب» یعنی مربی. در کتاب مفردات که دانشمند لغت‌شناس، راغب اصفهانی نوشته است رب به معنای تربیت‌کننده معنی شده است. خداوند می‌فرماید، مرحله به مرحله شئی را پرورش دهید تا به تمامیت خود برسد. بنابراین هیچ تربیتی بدون مرحله به مرحله رفتن و به تمامیت رسیدن انجام نمی‌شود.

این روانشناس ادامه داد: روان‌شناسان بررسی کرده‌اند، هر چند سال که مراحل رشد آن به‌هم نزدیک‌تر است را مرحله رشد نام‌گذاری کرده‌اند. اولین مرحله دوران جنینی است از انعقاد نطفه تا تولد، مرحله بعدی دوران نوزادی است که از بدو تولد تا دو سالگی را در برمی‌گیرد، دوران خردسالی از دو تا ۶ سالگی است و آخرین مرحله که کودکی است از ۶ تا ۱۲ سال است.

او با اشاره به دوران جنینی گفت: دوران جنینی، دوران مهمی است. ادبیات عرفانی ما هم معتقد است که حرکت انسان از قبل از تولد شروع می‌شود. یادتان نرود مرحله‌ها ویژگی چندگانه رشد نزدیک بهمی دارند.

گلزاری درباره رشد اجتماعی کودک توضیح داد: هر جا در روان‌شناسی کلمه اجتماعی را ببینید، یعنی دیگری. وقتی می‌گوییم رشد اجتماعی، یعنی چه ارتباطی با دیگران دارد که تقریباً بعد از ۶ سالگی آغاز می‌شود. بنابراین اگر کودک شما تا ۵ سالگی فردگرایی دارد و با کودکان دیگر بازی نمی‌کند، نباید نگرانش شوید.

او با تقسیم‌بندی توجه به کودک در قرن‌های مختلف و اشاره به ویژگی‌هایی که کودکان در قرن‌های ششم تا بیست و یکم با آن‌ها شناخته می‌شدند، این جلسه را به پایان برد.

اهدای کتاب و نوشت‌افزار به کودکان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان

در روزهایی که بسیاری از هم‌وطنان همراه و هم‌نوا با مردم مناطق سیل‌زده‌ی سیستان و بلوچستان کمک‌های خود را مشتاقانه به این مناطق ارسال کردند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بنا به رسالت خود، با اعزام کاروان امداد فرهنگی خود، متشکل از مربیان سراسر کشور، به یاری این گروه‌های سنی شتافت.

مربیان کانون علاوه بر انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری و برگزاری‌ کارگاه‌های مختلف هنری، محصولاتی هم‌چون کتاب، سرگرمی، نوشت‌افزار و بسته‌های بهداشت فردی مثل مسواک، ظرف غذا و قمقمه آب، به کودکان سیل‌زده اهدا می‌کند.

این مربیان در محل اسکان موقت کودکان سیل‌زده حاضر می‌شوند و به فعالیت‌های قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی خلاق و برگزاری کارگاه‌های نقاشی، اریگامی، سفال‌گری و کاردستی نیز می‌پردازند.

تماشاخانه سیار کانون نیز با پخش فیلم و پویانمایی، اجرای گروه نمایشی‌ «خاک» و برگزاری مسابقه در این روزها، به امدادرسانی فرهنگی به کودکان سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان می‌پردازد.

امدادرسانان فرهنگی کانون تاکنون در روستاهای گنبد علوی، گنبد سه پایه، چاهکیچی و دهستان هودیان از توابع بخش دلگان شهرستان ایرانشهر، روستاهای غلام‌محمد بازار و اورکی در کُنارک و روستای عورکی حاضر شده‌اند و در روزهای آینده در دیگر مناطق سیل‌زده به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

طرح امداد فرهنگی «پیک امید» کانون با هدف خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان مناطق کم‌برخوردار، کار مشترک معاونت فرهنگی و بسیج کانون است که با حضور مربیان داوطلب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

نمایش کلوچه دارچینی در سینما تئاتر کانون

نمایش کلوچه دارچینی به کارگردانی مریم کاظمی یک بار دیگر از سوی گروه ‌تئاتر مستقل اما در محل سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به روی صحنه می‌رود.

کلوچه دارچینی، نوشته دیوید وود که حسین فدایی حسین آن را به فارسی برگردانده، اولین بار در سال ۹۳ با نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسین محب‌اهری در مرکز تولید تئاتر کانون روی صحنه رفته بود از روز سوم بهمن ۱۳۹۸ این‌بار در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان وزرا اجرا خواهد شد.

این نمایش قرار است از ۳ بهمن همه روزه غیر از شنبه‌ها در ساعت ۱۹ میزبان عموم خانواده‌ها باشد و اجراهای صبح آن نیز به مدارس و مهدهای کودک اختصاص دارد.

در همین حال بازیگران و عوامل اجرای جدید این نمایش از سوی گروه تئاتر مستقل اعلام شده است که بر اساس آن، سیدجواد زیتونی، مریم کاظمی هومن رهنمون، عرفان میدانلو، نازنین صفا، حسام کلانتری، مهراد زمانی، فاطمه خدابنده‌لو، پریسا فلاح‌زاده، فربد تجویدی، سمیه بیگی، شادی کارآیین، هایده حسین‌زاده، زهرا روشن‌ضمیر، نرگس صفامنش و مهدی رمضان‌زاده بازیگران این نمایش هستند.

همچنین تعدادی از هنرجویان بازیگری آموزشگاه تئاتر مستقل (پنجمک) نیز در نقش پرده‌ها که جانبخشی شده‌اند؛ همراه بازیگران بزرگ‌سال، تجربه بازی در صحنه حرفه‌ای تئاتر را بدست می‌آورند.

مدیر تولید این نمایش علی یدالهی و اختر تاجیک عکاس حرفه‌ای تئاتر نیز در کنار گروه است.

آهنگ‌سازی این نمایش را فرید نوایی انجام داده و طراحی‌صحنه را رضا مهدی‌زاده، طراحی‌لباس را زهرا بداغ‌آبادی، طراحی ‌و ساخت‌عروسک را سهیلا باجلان و طراحی‌گریم را افسانه قلی‌زاده بر عهده دارند.

امیرعابدی عکاس، جواد اعرابی مدیراجرا، پریسا فلاح‌زاده طراح‌ پوستروبروشور، زهرا شایان‌فر روابط ‌عمومی، سهیلا آقایاری رزروشن، مهراد زمانی دستیار کارگردان، شقایق اصلانی و ریحانه کوثری مدیران‌صحنه، ریحانه دینی دستیار طراح‌ لباس، سعید معروف‌پور دستیار طراح‌صحنه و همچنین خانم و آقای حدادی از شرکت من‌تاب، از جمله همکاران گروه‌تئاتر مستقل در اجرای کلوچه دارچینی هستند.

همچنین با هدف ایجاد فرصتی برای کسب تجربه کاری، تعدادی از هنرجویان و علاقه‌مندان نیز به عنوان کارآموزان مدیریت ‌صحنه در این پروژه به فعالیت می‌پردازند که مدیسا قاضی، سبا کریمیان، مهرنوش شصتی، ساغر احمدی، اکرم هادیان، عاطفه خانی، کیانا کریمی، کامه وزیری، احمدرضا آقایی، سینا خدابخشی، مونا شریفی و حمید خسروی از آن جمله‌اند.

سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) واقع شده است.

شهردار همدان به کانون پرورش فکری اتوبوس اهدا می‌کند

شهردار همدان وعده کرد یک دستگاه اتوبوس جدید را در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان قرار دهد تا جایگزین مینی‌بوس قدیمی کتاب‌خانه سیار شهری کانون این شهر شود.

مینی‌بوس ۲۲ ساله‌ که در تمام این سال‌ها به مناطق حاشیه‌ای شهر همدان خدمات‌رسانی فرهنگی می‌کرد، در محل برگزاری دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب به «رادیو کتاب» تبدیل شده بود تا کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در این نمایشگاه را به مطالعه تشویق کند.

عباس صوفی شهردار همدان که در آخرین روز فعالیت دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب همدان به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان آمده بود، از این کتاب‌خانه سیار مستقر در محل نمایشگاه بازدید کرد و فرسودگی این مینی‌بوس توجه او را به خود جلب کرد.

شهردار همدان پس از شنیدن گزارشی در باره‌ی فعالیت‌های این واحد سیار و احتمال تعطیلی آن به‌دلیل فرسودگی طی دستوری به روح‌الله وجدی‌هویدا، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهر همدان تاکید کرد که نوسازی این واحد در دستور کار قرار گیرد.

صوفی خواستار آن شد که در قالب طرح شهر دوستدار کودک، اتوبوسی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان به‌عنوان کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا کودکان حاشیه شهر هم‌چنان از خدمات این واحد سیار بهره‌مند شوند و فعالیت‌های کتابخانه باسابقه ادامه پیدا کند.

نظر شما