شناسهٔ خبر: 37748220 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

پیروزی پیشگامان رونق تولید در یک رقابت ملی/خشکسالی هم مانع نشد

بیرجند- با وجود همه شرایط سخت اقلیمی و محرومیت ها فعالان بخش کشاورزی خراسان جنوبی توانستند با کسب ۹ مقام ملی به عنوان سومین سال پیاپی رتبه دوم کشور در بخش کشاورزی را از آن خود کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است، اشتغالی که به دلیل دو دهه خشکسالی، شرایط اقلیمی نامناسب و برخی محدودیت‌ها همواره با مشکل رو به رو بوده است.

اما با وجود همه این مشکلات فعالان این بخش توانسته‌اند با کسب ۹ رتبه برتر در سطح کشور به عنوان سومین سال پیاپی رتبه دوم کشور در بخش کشاورزی را از آن خود کنند.

بهرام ساتلیخ محمدی یکی از تولیدکنندگان نمونه ملی بوده که به عنوان تولید کننده نمونه خوراک طیور و آبزیان کشور معرفی شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۲ ساله خود در این بخش یکی از مهمترین دلایل موفقیت خود را تأمین مواد اولیه در شرایط سخت تولید می‌داند و می‌گوید: تأمین این مواد یکی از سخت‌ترین کارهایی است که تلاش کردیم در هر شرایط انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دومین عامل موفقیت ارائه یک محصول قابل اعتماد به مصرف کننده است، بیان کرد: از سال ۸۶ که این واحد به بهره برداری رسیده است، سال به سال نمودار تولید کارخانه افزایشی بوده که نشان می‌دهد اعتماد مردم هر روز افزایش یافته است.

کاهش ضریب تولید گوشت مرغ

این تولیدکننده نمونه ملی، خدمات پس از فروش را سومین عامل موفقیت این واحد تولیدی دانست و گفت: در این راستا کارشناسان ما ضمن معرفی محصول مناسب مصرف کننده را راهنمایی می‌کنند تا بهترین راندمان را داشته باشند.

محمدی با اشاره به اینکه با اقدامات و کارهای علمی و پژوهشی انجام شده توانسته‌ایم میانگین ضریب تولید را از ۲.۲ به ۱.۷ کاهش دهیم، بیان کرد: این یعنی در گذشته به ازای مصرف ۲.۲ کیلو دان یک کیلو گوشت تولید می‌شد که امروز این رقم به ۱.۷ کیلوگرم کاهش یافته است.

وی یادآور شد: به ازای هر ۰.۱ کاهش در ضریب تبدیل هزینه‌های تولید مرغ استان نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان کاهش می‌یابد که این موفقیت بزرگی در صنعت طیور است.

صادرکننده نمونه استان در ۵ سال متوالی

وی اضافه کرد: استفاده دقیق از فرمولاسیون‌ها، استفاده از بهترین مواد اولیه و بهترین شرایط تولید سبب رسیدن به این موفقیت مهم شده است.

تولید کننده نمونه تولید خوراک طیور و آبزیان کشور، ظرفیت اسمی این کارخانه را ۱۷۵ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۳۷ نفر در این مجموعه مشغول بکار بودند که بیش از ۵۰ درصد آنها دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

محمدی با بیان اینکه این واحد پنج سال پیاپی صادرکننده نمونه استان در صادرات خوراک دام و طیور نیز بوده است، عنوان داشت: محصولات تولیدی این واحد به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و عراق صادر می‌شد اما در یک سال اخیر به دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها صادرات با محدودیت رو به رو شده است.

وی اضافه کرد: ماشین آلات و تجهیزات این کارخانه کاملاً مدرن بوده و به صورت کاملاً اتوماتیک و هوشمند کار می‌کنند.

رضا فروزانفر یکی دیگر از تولیدکنندگان برتر استان بوده که به عنوان مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در سطح کشور معرفی شده است.

همت سه برادر برای راه اندازی زنجیره یک پارچه تولید گوشت مرغ

این تولیدکننده نمونه به همراه دو برادر دیگر کار خود را از صفر و از یک مغازه مرغ و تخم مرغ فروشی آغاز کرده اند اما امروز توانسته نه تنها این مغازه کوچک را به کارخانه و کشتارگاه توسعه دهند بلکه در کنار آن ۲۷ مرغداری غیرفعال را نیز دوباره فعال کرده اند.

وی در این ارتباط می‌گوید: در ابتدای فعالیت خود به همراه دو برادر دیگر مغازه مرغ و تخم مرغ را راه اندازی کردیم و بعد آن را تبدیل به عمده فروشی و کشتارگاه صنعتی و در انتها نیز به زنجیره یک پارچه تولید گوشت مرغ رسیده‌ایم.

فروزانفر با بیان اینکه امروز توانسته‌ایم شعار از مزرعه تا سفره را محقق کنیم و در کنار مصرف کننده قرار گرفته‌ایم، بیان کرد: صنعت طیور صنعت اول استان و بعد از نفت صنعت دوم در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد ظرفیت‌های بخش‌های مختلف در کشور بلااستفاده است، عنوان داشت: هنر مجموعه ما این است که پتانسیل‌های موجود را بالفعل کرده و ظرفیت‌های موجود را شناسایی کرده‌ایم.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی اضافه کرد: در این راستا تاکنون بالغ بر ۲۶ تا ۱۷ واحد مرغداری را که به دلایل مختلفی زیان داشته‌اند به صورت مشارکتی یا استیجاری فعال کرده‌ایم.

فروزانفر با بیان اینکه این واحدها ۶۵۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در دوره و سه میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه در سال دارد، بیان داشت: اینها پتانسیل‌های خاموش استان بود که فعال شده است.

وی با بیان اینکه مازاد بر مجتمع‌های فعال دارای کشتارگاه صنعتی، کارخانه خوراک دام و ناوگان حمل و نقل قابل توجهی هستیم، افزود: در حمل و نقل فراورده‌های تازه و منجمد بالای ۲۰۰ تن و در بخش حمل مرغ زنده نیز ۱۵۰ تن ظرفیت داریم.

تولید ۵۰ فرآورده گوشتی

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی ادامه داد: این ناوگان با توجه به دوری استان از مراکز پرمصرف یک نقطه مثبت در مجموعه است که اگر نمی بود مازاد تولید استان بلااستفاده باقی می‌ماند.

فروزانفر با بیان اینکه نقش زنجیره ما برقراری نامشهود و بی ادعا تعادل در عرضه و تقاضای مرغ در استان است، بیان داشت: در این راستا در مقاطع مشکل دار و بحران‌ها تلاش کرده‌ایم تنظیم بازار استان را عهده دار شویم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد تولید استان مازاد بر مصرف است، افزود: مجموعه ما با ورود به بازارهای مصرفی بزرگ و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بزرگ به بهترین شکل ممکن در قالب ۵۰ فرآورده با بهترین کیفیت مازاد تولید استان را از استان خارج می‌کند.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی، ایجاد مراکز عرضه مستقیم در شهرستان‌های مختلف، آزمایشگاه مرجع، شرکت حمل و نقل و گروهای تکنسین و مشاوره‌ای را از دیگر نقاط قوت این مجموعه دانست و گفت: علاوه بر این بهترین برندهای جوجه را تأمین و در اختیار مرغداران قرار داده‌ایم تا بهره‌وری را بالا ببریم.

فروزانفر با بیان اینکه تکنولوژی مجموعه تلفیقی از تکنولوژی روز دنیا با تکنولوژی بومی ساخته شده توسط کارشناسان استان که به صورت مهندسی معکوس اتفاق افتاده است، بیان داشت: در این راستا پایگاه صنعتی با حضور ۳۰ نفر پرسنل فنی و متخصص در این مجموعه داریم و خیلی از قطعات در مجموعه می‌سازیم و حتی به تهران و استان‌های دیگر ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این مجموعه علاوه بر توجه به مباحث کمی و کیفی تولید نسبت به حفظ محیط سازی، ایمن سازی و بهداشت زنجیره غذایی متعهد است، عنوان داشت: اخذ کد IR و سایر استانداردهای ملی و بین‌المللی از دیگر نقاط قوت مجموعه است.

رونق اشتغال زنان روستای مصعبی با صندوق خرد

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی از ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۵۰ نفر در این مجموعه خبر داد و گفت: بالغ بر ۷۰ درصد این افراد از روستاهای همجوار بوده که نقش زیادی در جلوگیری از مهاجرت روستاییان داشته است.

فروزانفر ادامه داد: علاوه بر این به منظور ایجاد کمک معیشتی برای کارکنان، کارگاه توبافی برای زنان کارکنان راه اندازی شده که ۱۲۰ نفر نیز در این بخش مشغول هستند.

فاطمه افقهی یکی دیگر از تولیدکنندگان نمونه ملی در بخش کشاورزی بوده که با راه اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی نه تنها تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار زنان روستایی قرار می‌دهد بلکه با راه اندازی بوم بازاری در روستا و کمک به زنان روستا در زمینه تولید محصولات خانگی به اشتغال روستایی کمک کرده است.

مدیرعامل نمونه ملی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی در با اشاره به آغاز فعالیت این صندوق از سال ۸۹ در روستای مصعبی سرایان، اظهار کرد: این صندوق در ابتدا فعالیت خود را با ۲۰ نفر آغاز کرد اما امروز به حدی استقبال زنان روستا از فعالیت صندوق بالا رفته که صندوق دیگری نیز در روستا راه اندازی شده است.

افقهی، یکی از دلایل موفقیت این صندوق را جلب اعتماد مردم دانست و گفت: دسترسی زنان روستایی به تسهیلات اعتباری بدون ضامن، کم بهره و بدون مراجعه به شهرستان‌های دیگر سبب جلب اعتماد و رضایت اعضا شده است.

وی، تعامل با مروجان بخش کشاورزی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه پارچه بافی، تولید قارچ، کاشت، داشت و برداشت زعفران و ترغیب زنان روستایی به کارهای گروهی را از جمله فعالیت‌های جانبی این صندوق برشمرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ نفر از اعضای صندوق در حوله بافی مشغول بکار هستند.

تولید هشت برابری زعفران به دست کشاورز قاینی

مدیرعامل نمونه ملی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی ادامه داد: همچنین زنان عضو این صندوق در پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ، دام، کافه سنتی و صنایع تبدیلی دیگر مشغول به فعالیت هستند و با راه اندازی بوم بازار روستا در آخر هفته محصولات تولیدی آنها به فروش می‌رسد.

حمید قاسمی یکی دیگر از تولید کنندگان برتر استان بوده که با تلاش و اجرای روش‌های علمی در تولید زعفران به تولید هشت برابری محصول رسیده است.

این کشاورز نمونه قاینی می‌گوید: میانگین تولید زعفران در هر هکتار چهار کیلو زعفران خشک است اما با اجرای روش‌های درست کاشت، داشت و برداشت توانسته‌ام این رقم را به ۳۱ کیلو در هکتار افزایش دهم.

قاسمی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و استفاده از پیاز مناسب را از دیگر عوامل موفقیت خود دانست.

نظر شما