شناسهٔ خبر: 37745614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون کل وزارت بهداشت؛

اظهار نظر در حوزه سلامت باید علمی و مستند باشد

معاون کل وزارت بهداشت، خواستار دقت نظر علمی و مستند در انعکاس اخبار حوزه سلامت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی، با حضور در برنامه زنده تلویزیونی شبکه سه سیما، گفت: حضور کارشناسان در رسانه ملی که مخاطب میلیونی دارد باید با دقت بیشتری انجام شود و اظهار نظرات در حوزه بهداشت و درمان باید کاملاً علمی، مستند باشد.

وی افزود: هنوز مدت زیادی از اخبار مبنی بر مشاهده کپسول و قرص در کیک‌های موجود در بازار نگذشته است که خبر عدم مصرف شیر منتشر شد در حالی که این گونه اخبار سازماندهی شده موجب نگرانی مردم و نیز حذف یک ماده غذایی بسیار مهم که در حالت معمول هم سرانه مصرف آن در کشور پایین است، می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخی به سوالی مبنی بر چگونگی نحوه نظارت بر مواد غذایی، گفت: نظارت بر مواد غذایی بسته بندی به عهده وزارت بهداشت و نظارت بر مواد غذایی که به صورت باز عرضه می‌شوند بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

حریرچی در خصوص ویژگی‌های یک نظام سلامت خوب، تصریح کرد: کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم و کم شدن هزینه‌های کمرشکن و همچنین میزان فقر مردم در اثر درمان بیماری‌ها از جمله عوامل مهم در محافظت از مخاطرات مالی مردم همچنین کسب رضایت مردم، ارتقای کیفی خدمات و رضایت ارائه دهندگان خدمات پزشکی و کارایی، هدف چهارم نظام سلامت است که در راستای خدمات سلامت بیشتر با پول کمتر انجام می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت در تشریح اخبار منتشره در خصوص آلودگی شیر و عدم مصرف آن گفت: حتی در کشورهای اروپایی که سختگیرانه ترین کدکس ها را دارند هم آفلاتوکسین در لبنیات وجود دارد، باید توجه داشت میانگین این سم حدود ۵۰ تا ۶۰ نانو گرم در لیتر در تمام شیرهای کشور است.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: اگر مقیاس، کدکس اروپا باشد، خود عدد تقریباً بالاست چون عدد کدکس اروپا ۵۰ نانوگرم در لیتر است. اگر کدکس ایران باشد حدود ۱۰۰ است که قابل قبول و اگر کدکس آمریکا باشد که میزان آن ۵۰۰ نانوگرم است، با این معیار، تقریباً تمام نمونه‌ها قابل قبول هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به ارزیابی خطر باید به قضاوت این موضوع نشست، گفت: همین امروز هم میزان مصرف شیر در جامعه ما پایین است و مصرف شیر در مقایسه با کشورهای اروپایی شاید یک چهارم باشد و به مردم توصیه می‌کنیم که مصرف شیر را از سبد غذایی خود حذف نکنند و نکته دیگر این که خطر جدی این ماده با دوز ۳و نیم میلی گرم به ازای وزن مصرف کننده دیده شده که بسیار بعید است به این میزان از دوز در بدن فرد برسد.

حریرچی تصریح کرد: سرطان کبد اولیه در ایران عمدتاً ناشی از سیروز هپاتیت مزمن است و سرطان ناشی از آفلاتوکسین نادر است. حتی ابتلاء به سرطان اولیه کبد هم در ایران در سال‌های اخیر رو به کاهش است.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه دستاوردهای حوزه سلامت را تشریح کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته دستاوردهای خوبی را کسب کرده ایم مثلاً در دهه ۷۰ از هر هزار تولد زنده نوزادان ایرانی، ۱۷۴ مورد زیر ۵ سال فوت می‌کردند که در حال حاضر این میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال به حدود ۱۸ در هزار رسیده که ۹۰ درصد کاهش داشته است.

حریرچی خاطر نشان کرد: از لحاظ تأمین خدمات درمانی در کشور، در دهه ۷۰ میلادی حتی تا اواسط ۸۰ میلادی در شهرهای کوچک و برخی مراکز استان‌ها پزشکانی از جنوب آسیا و جنوب شرقی آسیا به کار گرفته می‌شدند در حالی که در حال حاضر ایران به منطقه توریسم درمانی تبدیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر از کشورهای متعددی برای انجام امور درمانی به ایران می آیند و بیش از سی کشور دنیا نیز در حال آموزش پزشکی در کشور ما هستند. با اقداماتی که انجام شده حدود ۹۸ درصد داروی مصرفی کشور در داخل بدون هیچ وابستگی تولید می‌شود و ۶۵ دانشگاه علوم پزشکی داریم که آموزش پزشکی انجام می‌دهند.

نظر شما