شناسهٔ خبر: 37745481 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

اعطا در نشست خبری مطرح کرد

تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران از سوی شورای شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار پایکاه خبری تحلیلی‌شهر، علی اعطا در نشست خبری با همراهی زهرا صدراعظم نوری، با بیان اینکه در سومین سالگرد حادثه اسفناک آتش‌سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو یاد و خاطره جانفشانی ۱۶ نفر از آتش‌نشانان شهید را گرامی می‌داریم، اظهار کرد: شورای پنجم در اولین سال فعالیت خود که با اولین سال حادثه پلاسکو مقارن شده بود به منظور بهره گیری از مجموعه مطالعات، بررسی‌ها و پیشنهاد‌های کمیته‌ها و کارگروه‌های تشکیل شده در دولت، مجلس شورای اسلامی، مدیریت شهری و سایر سازمان‌ها، نهاد‌ها و کارشناسان و صاحب نظرانی که پیرامون حادثه ساختمان پلاسکو بررسی‌هایی داشتند، طرح الزام شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران را مصوب کرد.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل این کارگروه که امروز با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان استانداری تهران، نظام مهندسی، اتاق اصناف، آتش‌نشانی شهرداری تهران و مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی تشکیل می‌شود، پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادات گزارش‌های تهیه شده در کارگروه‌های دولت، مجلس، شورای شهر و سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها پیرامون بررسی حادثه پلاسکو است.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: امیدواریم در جلسه امروز خروجی گزارش‌ها به تفکیک دستگاه‌ها و سازمان‌ها دسته بندی شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی لازم برای پیگیری خروجی‌های این جلسه صورت گیرد.

وی با اشاره به شعار کمیته ملی پلاسکو مبنی بر اینکه «پلاسکو را فراموش نکنیم»، گفت: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی مسئول و نهاد‌های سیاستگذار با سرلوحه قرار دادن این شعار و با اصلاح ساز و کار‌های اجرایی، تعمیر و نگهداری ساختمان‌های موجود در شهر تهران و پیش بینی ضمانت اجرایی مناسب برای عملیاتی شدن مباحث مقررات ملی ساختمان را پیگیری کنند تا از این پس شاهد حوادث مشابه نباشیم.

ساماندهی درآمد‌های شهرداری و جلوگیری از تراکم فروشی با تصویب لایحه درآمد پایدار

اعطا با اشاره به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری‌ها اظهار داشت: متاسفانه یکی از موضوعاتی که طی چند ماه اخیر تحت تاثیر اخبار حوادث رخ داده در کشور قرار گرفت و به صورت دقیق به آن پرداخته نشد، موضوع لایحه درآمد پایدار است.

وی افزود: خوشبختانه پس از سه دهه این لایحه در قالب یک طرح دوفوریتی در دی ماه به مجلس شورای اسلامی راه یافت، ولی پس از ثبت به دلیل مغایرت با ماده ۱۰۰ قانون اساسی متوقف شد.

اعطا تصریح کرد: این طرح باعث می‌شد تا درآمد‌های شهرداری ساماندهی و از تراکم فروشی در شهر‌ها جلوگیری شود. همچنین بحث توسعه محور در این طرح مدنظر بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ساماندهی عوارض ساختمانی در لایحه درآمد پایدار مورد بررسی قرار می‌گرفت و همچنین سهم مالیات برای شرکت‌های تابعه شهرداری نیز به صفر می‌رسید.

وی در مورد ویژگی‌های مهم لایحه گفت: این لایحه درآمد شهرداری را به سمت پایداری می‌برد؛ همچنین توسعه محوری و توجه به مناطق کم برخوردار صورت می‌گیرد که سهم شهر‌های زیر ۲۵۰ هزار نفر از سایر شهر‌ها بیشتر بود.

اعطا ادامه داد: شهرداری‌ها مکلف به رعایت قوانین مربوطه می‌شوند و همچنین جرم انگاری برای این طرح ایجاد شد که با متخلفین با توجه به مجازات کیفری برخورد می‌شود.

سخنگوی شورای شهر گفت: به استناد اصل ۱۰۰ قانون اساسی این لایحه در شورای نگهبان رد شد که امیدواریم نمایندگان مجلس پیگیر این لایحه باشند تا به سرانجام برسد.

اعطا در ادامه با اشاره به وضعیت صدور پروانه ساختمان پلاسکو توضیح داد: ساختمان پلاسکو هم باید مثل هر ساختمان دیگری برای ساخت‌وساز پروانه دریافت کند و البته در این زمینه مصوباتی وجود دارد که ملاک عمل هستند. در رابطه با پلاسکو اختلاف نظر و تقاضا‌هایی مطرح شده، اما مصوباتی وجود دارد که باید بر اساس آن‌ها پروانه صادر شود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: نقشه‌هایی که به شهرداری تهران برای اخذ پروانه ارائه شده است از نظر سطح، سطوح و تراکم فراتر از مصوبه است و نمی‌توان بر اساس آن پروانه‌ای صادر کرد.

وی با بیان اینکه هر ساختمانی پیش از آغاز عملیات اجرایی، قانوناً باید مجوز ساخت‌وساز دریافت کند و این شامل ساختمان‌های دولتی هم می‌شود؛ گفت: البته در خصوص ساختمان پلاسکو تسامح نیز انجام شده است، زیرا تعداد زیادی از افرادی که قبلاً در این ساختمان فعالیت می‌کردند آسیب دیده و معطل بودند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه محاسبه عوارض بخشی از حقوق مکتسبه است، تصریح کرد: شهرداری هنوز در این رابطه به رقم دقیقی نرسیده، اما در بخشی از تصمیم‌های اتخاذ شده این موضوع مدنظر است که به صورت غیرنقدی از طریق حساب‌های فی‌مابین، عوارض اخذ شود.

تخلفات بام لند از سوی اداره کل حقوقی شهرداری در حال بررسی است

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا آتش‌نشانان فوت شده در ساختمان پلاسکو شهید نامیده نشدند گفت: مرجع تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع شهرداری یا شورای شهر نیست. پیگیری‌هایی از سوی شهرداری انجام شده تا این آتش‌نشانان، شهید خدمت نامیده شوند. اما این موضوع بدان معنا که پرونده‌ای در بنیاد شهید داشته باشند نیست. اگرچه جلساتی با حضور خانواده‌های شهدا و به ریاست آقای هاشمی و برخی از اعضای شورای شهر برای پیگیری این موضوع برگزار شده و این پیگیری‌ها از سوی شهرداری و شورای شهر ادامه‌دار خواهد بود.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه در پاسخ به سؤالی در رابطه با تخلفات برخی از ساختمان‌ها و انجام اقدامات مقتضی همانند بام‌لند یا ایران‌مال توضیح داد: در رابطه با بام‌لند، می‌توان گفت که این پرونده از طریق اداره کل حقوقی شهرداری تهران دنبال می‌شود و در این باره طرح شکایتی انجام شده است که من هنوز جزئیات پرونده را ملاحظه نکرده‌ام. اما چند مورد از جمله متراژ ساخته‌شده و همچنین مدت زمان قرارداد بسته‌شده با طرف قرارداد از جمله مواردی بوده است در دست بررسی است.

پرونده تخلفات ایران مال بسته شد

وی با بیان اینکه بحث پرونده تخلفات ساختمانی ایران‌مال مدت زیادی است که به پایان رسیده است، توضیح داد: وقتی تخلفی صورت می‌گیرد طرح شکایتی در کمیسیون ماده ۱۰۰ انجام و در آنجا به رأی گذاشته می‌شود. در مورد ایران‌مال هم رأی صادر شده و مالک اعتراضی به آن نداشته است. مجموعه‌ای از تخریب، اعاده به وضع مجاز و جریمه، تصمیمات اتخاذشده در رابطه با پرونده ایران‌مال بوده است. کمیسیون در این باره رأی داده و هیچ اشکالی در رأی وجود نداشته است.

اعطا در رابطه با تخلفات پرونده پالادیوم هم گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ (کمیسیون بدوی) رأی تخریب پل و تونل که هر دو غیرمجاز ساخته شده بود را صادر کرده است که نسبت به این رأی اعتراض شده و در کمیسیون تجدیدنظر مورد بررسی قرار گرفت. رأی در کمیسیون تجدیدنظر تأیید و در نهایت ابلاغ شد. موضوع حائز اهمیت این است که کمیسیون ماده ۱۰۰، زیرمجموعه شهرداری تهران و شورا نیست بلکه نمایندگانی از دادگستری، وزارت کشور و یک نماینده از شورای شهر عضو این کمیسیون هستند و تصمیم‌های لازم اتخاذ می‌شود. تنها دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری واقع شده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت توضیح داد: در بحث متمم بودجه، جزئیات جدیدی در این خصوص در جلسه آینده و در صحن شورای شهر مطرح می‌شود. در بودجه، بخش ویژه‌ای به طور مشخص برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده که امیدواریم به تصویب برسد و جزئیات بیشتر آن در روز‌های آتی اعلام شود.

نظر شما