شناسهٔ خبر: 37745397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«مرز ایلام»، پلی برای رسیدن عشاق به معشوق/ مرزبانانی که برای حفظ مرز جان می‌دهند

با اینکه مرزبانی یکی از مشاغل طاقت‌فرساست، اما مرزبانان غیور ایلامی آن را به عنوان پلی برای رسیدن به خدا می‌دانند و از عشق و علاقه خود به این کار می‌گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مناطق مرزی بخصوص شهرهای مرزی از نقاط حساس و استراتژیک بوده و مرزبانان ساکن در این مناطق، نقش مهمی در توسعه و امنیت کشور دارند.

تاب آوردن در برخی از نقاط صفر مرزی در هوای سرد و یخبندان از توان بسیاری خارج است اما اراده مردان پولادین مرزبانی بر همه سختی‌ها فایق آمده که از جمله نتایج آن می‌توان به ایجاد فضایی امن در داخل کشور اشاره کرد.

افرادی که کارشان علاوه بر دفاع از مرزها در مقابل دشمن، درگیری با اشرار و قاچاقچیانی است که می‌خواهند به مرزهای ایران اسلامی ورود کنند و امنیت دیگر ابعاد اجتماعی را نیز بر هم زنند.

شاید کمتر کسی باشد که گاهی با خودش فکر کند که این آرامش نشات گرفته از کجاست و چگونه حاصل شده است؟ مرزبانان ایران اسلامی هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری می‌پردازند تا ما به راحتی در کشور زندگی کنیم.

خبرنگار فارس با تعدادی از این غیورمردان به گفت‌وگو پرداخته است.

مرز، ما را به عشق ابدی نزدیکتر می‌کند

زینی وند یکی از مرزبانان منطقه مهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام به شرایط سخت سربازان مرز اشاره کرد و گفت: هر کاری سختی خودش را دارد اما بنظر من یکی از سخت ترین کارها نگهبان مرز بودن است، اما اینکار از طرفی نیز بر ما آسان می‌شود چراکه وقتی فک می‌کنیم درحال چه کار خطیری هستیم متوجه می‌شویم که اگر جانمان را هم بدهیم در قبال تمامی برادران و خواهرانمان در داخل کشور چیزی نیست.

وی افزود: مرزبانی و مراقبت از مرزهای ایران توفیقی است از جانب خدا که نصیب هر کسی نمی‌شود، مرز با تمام خاطره‌های شیرین و تلخش به نحوی ما را به خدا نزدیکتر می‌کند، ما این شغل و راه‌ها بدون شک با علاقه پذیرفته‌ایم.

این مرزبان مهرانی با بیان اینکه عشق به خدا ما را در این راه قرار داده، تصریح کرد: توقع ما از شرایط مادی اطرافمان کم است، به همین خاطر هم در مقابل سختی‌هایی که بر ما می‌گذرد طاقت بیشتری خواهیم داشت.

ما وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهیم و از مسوولین نیز انتظار چنین کاری داریم

انصاری یکی دیگر از مرزبانان در منطقه میمک می‌گوید: هدف هر مرزبانی حراست و پاسبانی از نوارهای مرزی و ایجاد آسایش و رفاه برای هموطنانش است، حتی در سخت ترین شرایط باز هدف خود را فراموش نمی‌کنیم، اما این موضوع در حالی است که هموطنان و مسوولین ما وظایف خود را همانند ما به درستی انجام دهند.

اهمیت نقش نیروهای امنیتی در روند توسعه جوامع مساله‌ای است که درسال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است، بی‌تردید هیچ عنصری برای پیشرفت توسعه و تکامل یک جامعه و همچنین شکوفایی استعدادها مهمتر از عنصر امنیت و آرامش نیست؛ همچنان که توسعه اجتماعی خلاقیت و فعالیت‌های ارزشمند بدون امنیت امکان‌پذیر نخواهد بود، امروزه با توجه به گستردگی شهرنشینی و رواج ناامنی‌های اجتماعی در شهرها، مطالعه موضوع امنیت و عوامل موثر بر امنیت و راهکارهای تقویت امنیت درشهرها ضرورت یافته و این موضوع درشهرهای مرزی از حساسیت بیشتری برخوردار است.

مرزبانی با وجود سختی‌ها جزو مشاغل سخت حساب نشده است!

شریفی یکی دیگر از مرزبانان گفت: با وجود استقامت ما در مقابل گرما، سرما، نبود امکانات رفاهی و... اینکه کمتر کسی طاقت تحمل شغل مرزبانی را دارد، اما متاسفانه این کار جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود.

وی افزود: با وجود تمام سختی‌ها اما ایجاد امنیت و حریم امن برای کشور باعث می‌شود با انگیزه بیشتری خدمت کنیم و همین امر منجر شده هیچ سختی ما را از ادامه کار باز ندارد. 

این مرزبان مهرانی تصریح کرد: همه ارگانها و نهادهای مرتبط در سطح استان باید توجه ویژه‌ای به مناطق مرزی و رفع کمبودها و نواقص آن داشته باشند.

به صورت روزانه شاهد ارتقا امنیت مرزهای استان هستیم/ رصد لحظه‌ای مرز توسط مرزبانی

در ادامه کیاست سپهری فرمانده مرزبانی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: امنیت بسیار خوبی در سطح مرزهای استان ایلام وجود دارد که این مهم نشات گرفته از تدابیر درست و راهبردی فرماندهی معظم کل قوا است.

وی با بیان اینکه روز به روز به اقتدار مرزبانی اضافه می‌شود، افزود: شرایط در مرزهای ما به سمتی پیش می‌رود که ما روز به روز شاهد افزایش سطح امنیت هستیم، وجود این امنیت باعث ایجاد توسعه در تاسیسات نفت و گازی استان شده به نحوی که با نهایت آرامش در حال فعالیت خود هستند.

فرمانده مرزبانی استان تصریح کرد: مرزبانی نسبت به رصد اطلاعاتی شبانه روزی در خصوص انسداد مرزها اقدامات لحظه‌ای را دارد.

سپهی ادامه داد: حراست از نواحی مرزی، گسترش واحدهای مرزی در نقاط مختلف و گشت‌های مداوم در طول نواحی مرز از جمله اقدامات شبانه روزی مرزبانان استان ایلام است.

این فرمانده نظامی عنوان کرد: هیچ لحظه‌ای برای ما مرزبانان سخت نیست، مگر وقتی که از انجام وظیفه خود باز بمانیم که ان شاالله با همت همکارانمان این موضوع تحقق نخواهد یافت.

می‌توان گفت مرز ایلام با تمامی مرزهای کشور تفاوت دارد؛ چرا که جاذبه‌ی این مرز در ایام اربعین به اوج خود رسیده و تمامی مردم و عاشقان جهان را برای عبور از خود به معشوقشان جذب می‌کند، این موضوع پس از اربعین نیز ادامه داشته و مرزبانان را به گونه‌ای دیگر به خدای عشق و معشوق حقیقی نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام/970813/ح

برچسب‌ها:

نظر شما