شناسهٔ خبر: 37744189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تقسیم سرزمینی، راهکار جدید آمریکا برای خاورمیانه

آمریکا نگران اقدامات عملی محور مقاومت در اخراج نیروهایش از عراق و سوریه است، اقدامی که محور مقاومت آن را پاسخی واقعی به ترور شهید سردار سلیمانی می‌داند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| آمریکا نگران اقدامات عملی محور مقاومت در اخراج نیروهایش از عراق و سوریه است، اقدامی که محور مقاومت آن را پاسخی واقعی به ترور شهید سردار سلیمانی می‌داند.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، رسانه‌های لبنانی با اعلام این خبر افزودند: واشینگتن بعد از آنکه تمامی تلاش‌هایش برای آرام کردن اوضاع با ایران ناکام ماند و واسطه‌ها و فرستاده‌هایش به تهران از جمله تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم با پیش‌شرط ایران مبنی بر رفع تحریم‌ها در کنار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه پیش از هر مذاکراتی، دست خالی به کشور خود بازگشتند، در صدد تدارک اقدامات دیگری برآمده است.

 

در این میان، به اعتقاد کارشناسان، کشمکش سیاسی بین 2 قطب حاکم بر کاخ سفید و دولت پشت پرده هدایت‌کننده‌ی سیاست‌های واشینگتن باعث شده است شخص دونالد ترامپ هم قدرت چندانی در خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه نداشته باشد.

 

این کارشناسان معتقدند در مقابل جریان همسو با جمهوری اسلامی ایران، که بر عزم خود در اخراج نیروهای بیگانه از منطقه تاکید می‌کند، آمریکا نیز متحدان خود را برای مقابله با این رویکرد بسیج کرده است.

 

اولین ضدحمله را رهبران اقلیم کردستان عراق علیه محور مقاومت انجام دادند و تاکید کردند با خروج نیروهای ارتش آمریکا از عراق مخالف‌اند، اما آنها تنها مهره‌های بازی واشینگتن در منطقه نیستند.

 

در کنار آنها اهل تسنن این کشور نیز به تایید نظر کردها در این مورد پرداختند تا نظرات برخی از تحلیلگران در رابطه با زمینه‌سازی برای تقسیم عراق به اقلیم کرد، سنی و شیعه قوت بیشتری به خود بگیرد.

 

این موضوع حتی خیلی روشن، بعد از تصویب دستور خروج نیروهای آمریکایی از عراق توسط پارلمان این کشور، از سوی یکی از سناتورهای آمریکایی نیز اعلام شده است.

 

در سوریه هم کاخ سفید با وجود تمامی توییت‌های منتشرشده از سوی دونالد ترامپ، همچنان به دنبال حضوری پررنگ و سودآور در این کشور است.

 

گرچه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با تمامی روش‌های ممکن می‌کوشد تا این مساله را به آمریکا گوشزد کند که اجازه ضربه زدن به ثبات سوریه را ندارد و حتی در این راستا عزم خود را برای آشتی دادن دمشق و آنکارا جزم کرده است، اما ظاهراً طرف آمریکایی هم بر تحقق برنامه‌های خود در سوریه پافشاری می‌کند.

 

به گفته کارشناسان، انتشار بخشی از گفت‌وگوی پوتین و اسد در رابطه با پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه در خصوص دعوت رئیس‌جمهور سوریه از ترامپ برای سفر به دمشق، آن هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری، چه در شیوه انتشار و چه نوع گفتار آن توسط پوتین، نه سهوی بوده و نه جنبه مزاح داشته بلکه نمایانگر میزان نگرانی است که مسکو از  اقدامات واشینگتن و طرح‌های پیش روی آن برای آینده سوریه دارد.

 

همچنین نباید از توافقات پشت پرده واشینگتن با برخی از کشورهای منطقه برای تجزیه سوریه نیز غافل ماند، طرحی که گرچه ضرباهنگ قبلی خود را ندارد، اما چراغ خاموش همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.

 

به اعتقاد برخی از کارشناسان، بعد از آنکه تلاش‌های سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آمریکا برای متوقف کردن «قانون قیصر» شکست خورد و فشارهای اقتصادی آمریکا بر سوریه افزایش بیشتری پیدا کرد، مسکو بیش از گذشته نسبت به آینده اوضاع در سوریه ابراز نگرانی می‌کند.

 

امروز ایالات متحده در مقابل تصمیم حداکثری محور مقاومت برای خارج کردن ارتش آمریکا از منطقه، فشار حداکثری خود را بر نقاط اختلافات قومی و نژادی منطقه متمرکز کرده و تحقق هدف حضور مستمر در کنار منابع نفتی (آن‌گونه که ترامپ بارها به صراحت از آن سخن گفته)، چه از طریق سلطه بر دولت‌های حاکم باشد چه از طریق تقسیم کشورهای مذکور، برایش تفاوتی نخواهد کرد.

 

گرچه ملت‌های منطقه نیز در مقابل این رفتار ساکت نمی‌نشینند و ابزارهای خاص خود را برای مقابله با بیگانگان در اختیار دارند.

 

نظر شما