شناسهٔ خبر: 37742592 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

چند خبر از صدا و سیما

صاحب‌خبر -

حمیدرضا آتش‌برآب مهمان «کتاب‌باز» شد

امشب سه‌شنبه اول بهمن‌ماه، سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز»، ساعت ۱۹ میزبان حمیدرضا آتش‌برآب، مترجم ایرانی و پژوهشگر زبان و ادبیات روسی است.

نخستین کار ترجمه‌ آتش برآب در قالب کتاب، مجموعه‌ای از صد داستان کوتاه و طنز ترجمه نشده از چخوف بود که با عنوان «به سلامتی خانم‌ها» در سال ۱۳۸۳ چاپ و منتشر شد. سپس به تشویق خشایار دیهیمی، به ترجمه‌ کتاب «آقایی از سانفرانسیسکو» اثر ایوان بونین دست زد که کاندید ترجمه‌ سال ۱۳۸۴ را برای او به همراه آورد.

زبان و کارِ حمیدرضا آتش‌برآب در ترجمه آثار روسی و انگلیسی روان، دقیق، معتبر و در عین حال نزدیک به فضای متن اصلی است. او ترجمه را هنری می‌داند که علاوه بر تسلط به زبان مبدا و زبان مقصد به شناخت لازم و کافی از فرهنگ، تاریخ و مردم هر دو زبان نیازمند است. به عقیده‌ او در ترجمه‌ شعر، کار از این سخت‌تر می‌شود و شناخت ملودی، موسیقی، گزینش واژگان مناسب در زبان شاعرانه‌ مقصد، نوپردازی در واژگان مطرح می‌شود و مهم‌تر از آن، اینکه در کنار اینها مترجم باید حدی از آزادی را برای خودش قایل باشد و تشخیص این میزان از آزادی تجربه و مهارت می‌خواهد. تجربه‌ای که خود او با موفقیت از سر گذرانده؛ چرا که به باور بسیاری، کارهای او در حوزه‌ ترجمه شعر روسی به فارسی، تاثیر به‌سزایی در این عرصه گذاشته است.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

 

پخش بازی چلسی –آرسنال  از هفته بیست و چهارم لیگ انگلیس  

رقابت چلسی-آرسنال، سه شنبه اول بهمن از ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه به صورت زنده  روی آنتن شبکه سه سیما قرار   می گیرد.

این دیدار از سری رقابت های هفته بیست و چهارم لیگ برتر  انگلیس (Premier League-2019-2020)  است که در استادیوم استمفورد بریج منطقه فولهام  شهر لندن انگلستان  برگزار خواهد شد .

گزارش این مسابقه برعهده عباس قانع و مجری برنامه  رضا جاودانی است که از ساعت ۲۳:۲۵ راهی آنتن می شود.

این بازی در قالب برنامه گزارش ورزشی کاری از گروه ورزش شبکه سه سیما به تهیه کنندگی حسین زکایی ، پوشش داده می شود.

 

«چرخ» علیه خرافات در حیات‌وحش!

«چرخ» در هفتاد‌ونهمین قسمت فصل ششم، ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه ۱ بهمن، آسیب‌های خرافات به حیات‌وحش ایران را بررسی خواهد کرد.
در این قسمت از برنامه‌ تلویزیونی «چرخ»، سیاوش یالپانیان، مجری-کارشناس میزِ طبیعت برنامه با کیوان هوشمندی‌راد، مدیر کانون دیده‌بان حیات‌وحش درباره‌ خرافات در حفاظت از حیات‌وحش گفت‌وگو خواهد کرد.
حیات‌وحش ایران این روزها نه‌تنها در معرض تهدید عواملی مانند خشکسالی، نابودی زیستگاه‌ها، آلودگی‌های زیست‌محیطی، شکار غیرمجاز و بسیاری از چالش‌های دیگر است بلکه خرافات و خرافه‌گرایی نیز مزید بر این عوامل، منجر به کشتار بی‌رحمانه و نابودی برخی گونه‌ها شده است. برخی از سودجویان به‌ویژه رمال‌ها و دعانویسان با تلقین برخی خرافات و باورهای اشتباه برای کسب درآمد نامشروع از افراد ساده‌‌لوح جامعه، خوش‌یُمن بودن یا بدیُمن بودن برخی از اعضا و جوارح حیوانات را مطرح می‌کنند و برخی از مردم هم به‌راحتی آنها را می‌پذیرند.
در بخش روایت خبری «چرخ»، محمود حاج‌زمان مهم‌ترین خبرهای این روزهای دنیای علم را بررسی خواهد کرد. گزارش بهزاد یوسفی از مرکز علم و ستاره‌شناسی یکی دیگر از بخش‌های هفتادونهمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» است.
مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.
«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 

افسانه‌زدایی از مافیای کنکور در «مدرسه ایران»

دوازدهمین قسمت برنامه «مدرسه ایران» به یکی از جنجالی‌ترین چالش های مزمن آموزش و پرورش کشور یعنی «مافیای کنکور» می‌پردازد و از لابلای آمار و اطلاعات موجود، به دنبال شناسایی متهم ردیف اول این رقابت ناسالم ملی است.
در این برنامه دکتر سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش با دکتر محمدصادق تراب‌زاده جهرمی، پژوهشگر عدالت آموزشی، درباره‌ی ابعاد پنهان مافیای کنکور و نقش نهادهای مختلف مثل وزارت علوم، سازمان سنجش، صداوسیما و همچنین مدیران آموزش و پرورش در شکل‌گیری مافیای کنکور گفتگو می کنند.
برنامه «مدرسه ایران» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما است که سه‌شنبه اول بهمن ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می‌شود. تکرار این برنامه صبح چهارشنبه ساعت ۱۰ خواهد بود.

 

«عکس‌های تکان دهنده» از قاب هیسپان تی وی؛ فریاد کودک افغان در پی حمله‌ای انتحاری

برنامه «عکس های تکان دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی در این قسمت، عکس متعلق به دختری افغان که در پی یک حمله انتحاری در روز عاشورا برخی از اعضای خانواده خود را از دست می دهد، بررسی می کند.

این برنامه که در هر قسمت یکی از ماندگارترین عکس های تاریخ را مورد بررسی قرار می دهد، این بار به سراغ عکسی رفته که توسط مسعود حسینی یکی از عکاسان معروف افغان از کودکی ثبت شده که بعد از یک حمله انتحاری در روز عاشورای سال ۱۳۹۰ در کنار اجساد خانواده و دوستان خود فریاد می زند.

مسعود حسینی با این عکس توانست در سال ۲۰۱۲، جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کند. پدر وی در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، دستگیر شد و او به همراه خانواده خود به ایران آمد و دوره دبیرستان را در ایران گذراند. مسعود حسینی بعد از حمله آمریکا به افغانستان به کابل رفت و از سال ۲۰۰۷ و به عنوان عکاس جنگ، همکاری خود را با خبرگزاری فرانسه آغاز کرد.

دختربچه‌ای که در تصویر مشاهده می شود، ترانه اکبری نام دارد که از بهت کشته شدن اعضای خانواده اش فریاد می زند. لباس سبز ترانه اکبری را خانواده‌اش برای وی خریده بودند تا در مراسم عزاداری روز عاشورا بر تن کند. او در این عکس، از بهت مرگ برادر، اقوام و هم‌بازی هایش فریاد می زند.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای پنجشنبه ساعت ۱:۴۵ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات ۴:۴۵، ۱۳:۴۵ و ۲۰:۱۵  ، جمعه ساعت ۱۰:۱۵ و یکشنبه ساعت ۴:۱۵ و ۲۰:۴۵ روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود.

 

نگاه پرس تی وی به هجمه های اسرائیل نسبت به فعالان حقوق بشر

هدف قراردادن فعالان حقوق بشر از سوی اسرائیل عنوان موضوعی است که در برنامه این هفته «داخل اسرائیل» (Israel Inside) در شبکه پرس تی وی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

این برنامه با اشاره به اخراج یک فعال حقوق بشر عضو سازمان دیده بان حقوق بشر از سوی اسرائیل به دلیل حمایت از تحریم این رژیم به نقد و بررسی صدور حکم اخیر دیوان عدالت اروپا مبنی بر علامت گذاری تولیدات شهرک های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین های اشغالی کرانه باختری، قدس و بلندی های جولان خواهد پرداخت.

در این برنامه تصمیم دیوان عالی ژیم صهیونیستی مبنی بر اخراج عمر شاکر، مدیر دفتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر در فلسطین اشغالی مورد واکاوی قرار گرفته و واکنش سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی و افزایش انتقادها از این رژیم در پی  نقض مکرر حقوق بشر و جنایات آن در سرزمین فلسطین بررسی می شود.

این برنامه همچنین با نگاهی به قانون ممنوعیت ورود حامی تحریم اسرائیل که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده و بر اساس آن از ورود حامیان تحریم اسرائیل به اراضی اشغالی جلوگیری می شود، به بحث و گفت و گو درخصوص کمپین ها و تلاش های قابل توجه شکل گرفته در سال های اخیر برای تحریم اسرائیل و تصویب این قانون برای مقابله با این کمپین ها می پردازد.

«داخل اسرائیل» به تهیه کنندگی حسین الشیماری چهارشنبه ۲ بهمن ساعت ۰۸:۰۰ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از شبکه پرس تی وی پخش می شود. تکرار این برنامه چهارشنبه ساعت ۲۱:۰۰ ، پنجشنبه ساعت ۱۵:۰۰، جمعه ساعت ۱۹:۰۰، دوشنبه ساعت ۱۸:۲۰ و سه شنبه ساعت ۲۱:۰۰ پخش خواهد شد.

 

 

اشتراک گذاری در:

نظر شما