شناسهٔ خبر: 37740670 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چرا مدیران ما نمی‌توانند از حق ایران در جلسات کنفدراسیون قاره دفاع کنند؟

عکسی از جلسه هیات اجرایی AFC؛ فقط مهدی تاج با گوشی ترجمه / تصویری از موضع ضعف و انفعال فوتبال ایران در آسیا

فوتبال ایران بیش از یک دهه است که میدان دیپلماسی در تشکیلات‌ ای اف سی را به دلیل معرفی نمایندگان ناکارآمد، به رقبا واگذار کرده است و از ماجرای بازی با تیم‌های سعودی در زمین بی‌طرف گرفته تا حق‌کشی در اعطای جایزه مرد سال علیرضا بیرانوند و پرداخت درآمد‌های ارزی ایران، تماشاگری آرام و بی آزار مقابل لابی کشور‌های عربی بوده است.

صاحب‌خبر -

فوتبال ایران این هفته ها درگیر موج تازه ای از خصومت سردمداران فوتبال آسیا و در راس آن کشورهای عربی و سعودی هاست و آنها با برنامه قبلی در پی سلب میزبانی بین المللی از کشورمان هستند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ فارغ از جریان های مافیایی پشت پرده در فوتبال آسیا، بارها درباره ضرورت معرفی نمایندگان کارآمد به کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته و نوشته شده و تردیدی نیست که برای تغییر معادلات شوم و نقشه های پیاپی شیطنت آمیز چند کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس، نیازمند ابزاری هستیم که مهمترین آنها نماینده‌های کاربلد و فعال است؛ افرادی که اگر ده‌ها هزار دلار حق جلسه و مزایا دریافت می‌کنند، حداقل بتوانند حافظ منافع فوتبال ایران در تشکیلات پیچیده ای اف سی باشند.

غیر از آشنایی با روابط و لابی‌های پشت پرده ای‌اف‌سی، دانستن زبان انگلیسی برای مکالمه جامع و حضور موثر درون و بیرون جلسات مهم است. متاسفانه مهدی تاج که بعد از ریاست فدراسیون خودش را کاندیدای ایرانی معرفی کرد و نایب رییس فوتبال آسیا شد، کمترین توانایی برای مکالمه انگلیسی ندارد. این تصویر کیفیت حضور تاج در جلسات مهم قاره ای را نشان می دهد. آیا او می تواند از حق فوتبال ایران در نهادهای بین المللی دفاع کند؟!

پیش از این کفاشیان نیز کمابیش با همین معضل مواجه بود؛ هرچند او کم و بیش و دست و پاشکسته با زبان رسمی محاورات جهانی آشنایی داشت، به هیچ عنوان در حدی نبود که وارد مذاکرات شده و امتیازی برای فوتبال ایران بگیرد.

عکسی ازجلسه AFC؛ فقط مهدی تاج با گوشی ترجمه / تصویری از موضع ضعف فوتبال ایران درآسیا

پیش از این دو، محمد دادکان رییس اسبق فدراسیون فوتبال با آشنایی تقریبی به زبان و اطلاع از جهت گیری‌های اعضا، توانسته بود موازنه خوبی به نفع ایران ایجاد کند به نحوی که هیچ گاه شاهد وقوع چنین اجماعی علیه ایران نبودیم.

در رسانه های ایران، انتقادهای سختی از این دو مدیر و میزان نفوذ و کارایی آنها مطرح شده که متاسفانه پاسخی به آن داده نشده و نخواهد شد. هر که می‌آید می‌خواهد خودش را برای شرکت در انتخابات کنفدراسیون معرفی کند و حاضر نیست فرد اصلح و مسلط به این حوزه را جلو بفرستد تا از حق فوتبال کشور در مشابه چنین ایام دشواری قویا دفاع کند.

زبان بدن تاج در جلسه ای اف سی نشانگر موضع ضعف فوتبال ایران در مقابل قدرت های آسیایی است و آنها هستند که برای ما تعیین تکلیف می کنند. متاسفانه طی دو سال، حق مسلم فوتبال ایران در جمع برترین های قاره ضایع شده و تاج غیر از تصاحب عنوان پرطمطراق "فدراسیون پنج ستاره" و مانور تبلیغاتی روی آن، نتوانست در انتخاب برنده جوایز اصلی کاری از پیش ببرد و حداقل یک بار عنوان مرد سال فوتبال آسیا که حق بیرانوند بود، از فوتبال ایران دریغ شد.

در دوره علی کفاشیان نیز عربستانی ها توانستند به آسانی حرفشان را به کرسی بنشانند و با فریب ، خواسته سیاسی شان را به کرسی بنشانند و حالا سال هاست که از صدور آن حکم در مقابل چشمان بهت زده نمایندگان ایران می گذرد و فاز جدیدی از تضعیف موضع ایران کلید خورده است.

وقت آن رسیده است که روابط مدیران ارشد فوتبال ایران با روسای ای اف سی و فیفا، از سطح خنده در عکس‌های یادگاری صمیمی، فراتر رود و مقامات این دو نهاد تصمیم ساز در فوتبال متوجه حقوق ازدست رفته ایران در قیاس با کشورهای همسایه بشوند. باید بدانیم که دوره احقاق حق با اهدای قالیچه و صنایع دستی و هدیه گذشته است و باید به سلاح قوی تری به نام علم ارتباطات بین المللی و بازیگری فعال در مناسبات رده بالای فوتبال تجهیز شویم، وگرنه باید منتظر باشیم تا هر چهار سال یک بار تنها برای گرفتن رای ما در انتخابات کنفدراسیون و فیفا، سراغمان بیایند و پس ازآن باز همان آش و همان کاسه.

نویسنده: مجید کوهستانی

عکسی ازجلسه AFC؛ فقط مهدی تاج با گوشی ترجمه / تصویری از موضع ضعف فوتبال ایران درآسیا

نظر شما