شناسهٔ خبر: 37740084 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

جوانشیر حیدری، رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان درگذشت

بی بی سی

حیدری در سال ۱۹۵۲در چنداول کابل متولد شد. به گفته لطیف احمدی، رئیس پیشین افغان فیلم او از جوانشیران چنداول کابل بود، در آنجا بدنیا آمد و تا آخر عمر در چنداول زندگی کرد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

جوانشیر حیدری، رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان و یکی از پیشکسوتان سینمای این کشور صبح امروز، سه‌شنبه( اول بهمن/دلو) به دلیل بیماری قلبی درگذشت.

حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که جوانشیرحیدری در کنار ریاست اتحادیه سینماگران افغانستان، عضويت شورای رهبری انجمن بین‌المللی (پیوند) در تاجکستان و عضويت انجمن دوستی افغانستان - چین را هم داشت.

جوانشیر حیدری، رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان درگذشت

حیدری در سال ۱۹۵۲در چنداول کابل متولد شد. به گفته لطیف احمدی، رئیس پیشین افغان فیلم او از جوانشیران چنداول کابل بود، در آنجا بدنیا آمد و تا آخر عمر در چنداول زندگی کرد.

این هنرمند افغانستان در لیسه عالی حبیبیه کابل درس خواند و بعد کارشناسی خود را در رشته زمین شناسی از دانشگاه کابل گرفت.

براساس گزارش‌ها آقای حیدری از کلاس هفتم مکتب علاقمند بازیگری بود، نمایشنامه می‌نوشت و در دوره دانشگاه یکی از اعضای فعال کمیته فرهنگی دانشگاه کابل بود. در بسیاری از نمایشنامه‌ها نیز نقش اول را اجرا می‌کرد.

لطیف احمدی می‌گوید که آقای حیدری زمانی که دانشجو بود، اولین فیلمی را که تهیه کنندگی‌اش را به عهده گرفت، فیلم "مجمسه‌ها می‌خندد" بود. به گفته او بعد از این آقای حیدری وارد سینما شد، فیلم‌نامه می‌نوشت، بازیگری می‌کرد و تهیه کننده بود.

آقای احمدی می‌گوید که یکی از فیلم‌های قشنگ آقای حیدری فیلم "بابا" بود که در زمان حکومت نجیب الله ساخته شد.

جوانشیر حیدری، رئیس اتحادیه سینماگران افغانستان درگذشت

این سینماگر افغانستان سالها در تلویزیون ملی افغانستان نیز کار کرد.

او در دودهه گذشته ریاست اتحادیه سینماگران افغانستان را به عهده داشت. آقای احمدی می‌گوید با توجه به اینکه دولت یک "حبه و دینار" به این اتحادیه کمک نکرد، ولی او توانست این اتحادیه را سرپا نگهدارد.

آقای احمدی می‌گوید که او از فقر سینماگران و عدم حمایت دولت از سینما شکایت داشت.

رئیس پیشین افغان فیلم درگذشت آقای حیدری را برای سینمای افغانستان یک ضایعه می‌داند و گفت که حضور ۴۵ ساله او در عرصه سینما غنیمت بزرگ بود.

همایون پائیز از دیگر سینماگران افغانستان درباره آقای حیدری در صفحه فیسبوک خود نوشته که او در ساختن سینمای افغانستان، بالاخص در دهه شصت هجری، نقش ارزنده و بزرگی دارد. تاریخ سینمای افغانستان، تلاش‌های ایشان را در پا گرفتن سینمای کشور فراموش نخواهد کرد.

جوانشیرحیدری شمار زیادی از فیلم‌های تلویزیونی را کارگردانی و در فیلم‌های "دهکده‌ها بیدار می‌شوند، گناه، صبور سرباز، حادثه، الماس سیاه، رویا و سربند" نقش بازی کرده است.

او کارگردانی فیلم‌های "بابا، کجراه، و الماس شرق(درباره احمد ظاهر)" را در کارنامه دارد.

آقای حیدری سیزده سال مهاجر بود، بعد از برگشت به وطن فیلم "جادوگر سبز" نوشته جلال نورانی، فیلم" آخرین شب" و" آخرین شعر" را تهیه و کارگردانی کرد.

به گفته دوستانش او در آخر عمر تنها در کابل زندگی می‌کرد. فرزندان و خانواده‌اش در خارج از افغانستان بودند.

نظر شما