شناسهٔ خبر: 37739639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

محدوده جغرافیایی مناطق ویژه اقتصادی با تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود

نمایندگان مجلس مصوب کردند که محدوده جغرافیایی مناطق ویژه اقتصادی با تصویب هیات وزیران تعیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی اعاده شده از شورای نگهبان را با ۱۲۷ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

براساس تبصره۲- اعمال امتیازات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا در مناطق آزاد تجاری- صنعتی موضوع این قانون به استثنای مواد، کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز طرحهای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای مناطق، منوط به تأیید محصورشدن محدوده مورد نظر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران و استقرار آن در مبادی ورودی و خروجی منطقه است. سازمان منطقه می‌تواند بخشهایی از محدوده قانونی منطقه را به تدریج محصور و پس از تأیید و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به عملیاتی‌نمودن محدوده اقدام کند. سازمان منطقه موظف است ظرف یک‌سال و نیم پس از تشکیل، طرح جامع منطقه را با رعایت اسناد و طرحهای ملی بالادستی تهیه و برای تصویب به شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کند. شورای‌عالی موظف است حداکثر ظرف مدت شش‌ماه نسبت به تصویب طرح جامع اقدام و مراتب را جهت اجراء ابلاغ کند.

جهت رفع ایراد ردیف ۱ شورای نگهبان یک تبصره به‌عنوان تبصره (۶) به ذیل ماده‌واحده الحاق شد:

تبصره۶- مطابق تبصره (۱) ماده (۱) قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۵/۹/۱۳۸۴ مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین محدوده جغرافیایی، طرح جامع و کالبدی، نوع و حدود فعالیت مجاز هر یک از آنها با پیشنهاد دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و تصویب هیأت وزیران انجام می‌شود.

نظر شما