شناسهٔ خبر: 37739040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بین الملل

آغاز رسیدگی به پرونده استیضاح «دونالد ترامپ» از امروز/مانع‌تراشی سنا در روند استیضاح ترامپ

از امروز سه شنبه سنای آمريکا رسیدگی به پرونده استیضاح« دونالد ترامپ» را آغاز می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر به نقل از رویترز، روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمريکا از امروز اول ماه بهمن از سر گرفته می شود.

دادگاه استیضاح رییس جمهوری آمريکا در سنا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد.

مجلس نمایندگان آمريکا رای به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا هم ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه می یابد.

مجلس نمایندگان آمريکا روز ۲۸ دی ماه ترامپ را متهم کرد که با سوءاستفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش بر دولت اوکراین فشار آورده تا در انتخابات ایالات متحده، برای رسیدن به منافع سیاسی خود( دونالد ترامپ)، دخالت کند؛ و بعد از آن سعی کرده تا با جلوگیری از انجام تحقيقات در خصوص این کار خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد.

شرحی از دفاعیات تیم وکلای ترامپ که ۱۱۰ صفحه است، می گوید رییس جمهوری هیچکار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.

وکلای دونالد ترامپ نوشته اند، مجلس نمایندگان آمريکا« از قانون اساسی بطور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فوراً و شدیداً آنرا محکوم کند».

انتظار میرود در نشست امروز سنا بر سر پیشنهادهای« میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، در خصوص روند استیضاح گفتگو و رای گیری انجام گیرد.

روز قبل سناتور مک کانل قوانین و ضوابطی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن دموکرات ها و وکلای کاخ سفید، هر یک ۲۴ ساعت برای طرح دعوی و دادخواهی اولیه خود وقت خواهند داشت.

انتظار میرود دموکرات ها سعی کنند تغییراتی در مقررات پیشنهادی مک کانل ایجاد کنند تا به این طريق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.

مانع‌تراشی سنا در روند استیضاح ترامپ

تهران - ایرنا - یک مقام ارشد دمکرات‌ها از اقدام رهبر اکثریت سنا مبنی بر ارائه جدول زمانبندی فشرده و کوتاه برای اجرای مرحله اقامه دعوی و مباحث مربوط به محاکمه ترامپ انتقاد کرد و آن را "رسوایی ملی" خواند.

به گزارش روز سه شنبه تارنمای نشریه نیویورک پست، میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) جدول زمانبندی شده ای را ارائه کرد که براساس آن مدیران مجلس نمایندگان آمریکا و تیم حقوقی مدافع دونالد ترامپ فقط دو مقطع (در مجموع ۲۴ ساعت) برای اقامه دعوای و مباحث اولیه در طرح استیضاح دونال ترامپ در سنا زمان خواهند داشت. دموکرات ها معتقدند این دو مقطع ۲۴ ساعته برای ارائه و بدست آوردن اطلاعات لازم، کوتاه و ناکافی است.

در همین حال دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا این اقدام مک‌کانل را تلاشی برای کتمان کردن سوءمدیریت ترامپ توصیف کردند. چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات ها در سنا این جدول زمانبندی شده میچ مک کانل را" رسوایی ملی" خواند.

شومر افزود: آشکار است که میچ مک‌کانل تصمیم خود را گرفته تا دسترسی به شاهدان و اسناد بسیار سخت تر شود. این چیزی نیست جز رسوایی ملی.

مک کانل اعلام کرده این ۲۴ ساعت طی دو روز انجام شود. پیش از این در روند استیضاع بیل کلینتون رئیس جمهوری اسبق آمریکا این دوره طی چهار روز انجام شد.

اعضای سنای آمریکا روز سه شنبه این جدول زمانی اعلام شده از سوی میچ مک کانل را بررسی خواهند کرد.

نظر شما