شناسهٔ خبر: 37737390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«طرح‌های بازآفرینی» در ۲۷ شهر استان گیلان اجرا می‌شود

محدوده‌های اجرای طرح‌های بازآفرینی در ۲۷ شهر استان گیلان شناسایی و برای اجرا در کمیسیون‌های ماده ۵ تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محدوده‌های اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در 27 شهر گیلان شناسایی و در کمیسیون‌های ماده 5 تصویب شده‌اند از طرف دیگر اداره کل راه‌ و شهرسازی گیلان به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی و به اقتضای نوع طرح و پروژه از هر کدام از آن‌ها در فرآیند اجرای بازآفرینی شهری استفاده می‌کند.

بازآفرینی شهری در حقیقت مناطقی که دارای بافت‌های ناکارآمد میانی، بخش‌های حاشیه‌ای، بخش‌های تاریخی و بخش‌های صنعتی به جای مانده از قبل بوده‌اند را در محدوده‌های شهری مورد شناسایی قرار می‌دهد به طوری‌که با اجرای آن، استانداردهای زندگی شهری با اولویت حفظ اصالت منطقه در این حوزه‌ها افزایش پیدا می‌کند.

با اجرای طرح‌های بازآفرینی با مشارکت اداره کل راه‌ و شهرسازی، شهرداری‌ها، استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی کالبد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها به روزرسانی شده به طوری‌که مناطق مستعد اجرای طرح‌های بازآفرینی پس از مدتی از حیث سبک و کیفیت زندگی با سایر بخش‌های شهری هم‌سطح می‌شوند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در اجرای طرح‌های بازآفرینی مسئولیت دارند افزود: از چند سال قبل وزارت راه و شهرسازی در کنار نقش حاکمیتی خود به این نتیجه رسید که شهرداری‌ها باید به عنوان متولی اصلی بازآفرینی شناخته شوند.

رضا علی‌نیا از همکاری استانداری گیلان و ادارات کل آب و فاضلاب، برق و سایر نهادها نظیر فرمانداری‌ها برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری سخن گفت و تصریح کرد: علاوه بر بحث بازآفرینی شهری بهبود زیرساخت‌های مناطق مختلف نیز مدنظر است که این مهم با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف امکان‌پذیر می‌شود.

وی مشارکت ادارات کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حتی نهاد کتابخانه‌های عمومی جهت اجرای برخی از طرح‌های بازآفرینی شهری را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در درجه نخست باید مناطق و محدوده‌های فعالیت مشخص شود که در همین‌ راستا هم‌اینک 27 شهر گیلان برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شناسایی شده‌اند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان با تأکید بر اینکه متولی اصلی شناسایی مناطق مستعد اجرای طرح‌های بازآفرینی در شهرهای استان شهرداری‌ها هستند عنوان کرد: طرح‌های مذکور برای تعریف و اجرای پروژه‌های بازآفرینی هم‌اینک تهیه و در کمیسیون‌های ماده 5 نیز مصوب شده‌اند.

علی‌نیا از تشکیل هیئت‌های اجرایی و ستادهای بازآفرینی شهری برای عملی ساختن طرح‌ها و پروژه‌های بازآفرینی در محدوده شهرهای استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر محوریت این هیئت‌ها و ستادها را در سطح استان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان و در حوزه شهرستان‌ها نیز فرمانداران بر عهده دارند.

وی شهرداران و ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌های استان گیلان را از جمله اعضای اصلی هیئت‌های اجرایی و ستادهای بازآفرینی شهری دانست و خاطرنشان کرد: اعضای حاضر در این دو مجموعه راهبردها و اهداف را تعیین و مشخص می‌کنند سپس به تناسب نوع طرح و پروژه بازآفرینی از کمک سایر دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان منابع و اعتباراتی که برای اجرای طرح‌های بازآفرینی تخصیص داده می‌شوند را بسیار ناچیز خواند و گفت: در شهر رشت شهرداری به عنوان متولی اصلی، مناطق و محله‌هایی که اولویت‌دار هستند را برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شناسایی کرده است.

علی‌نیا وجود 700 هکتار بافت ناکارآمد شهری و مناطق حاشیه‌ای در شهر رشت که مستعد اجرای طرح‌های بازآفرینی هستند را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با توجه به محدود بودن اعتبارات و کمبود منابع مالی و گسترگی مناطق ناکارآمد، پایان اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در شهر رشت به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام/614/ز

نظر شما