شناسهٔ خبر: 37736602 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| بررسی نقش مقاله در ارتقاء رتبه اساتید/ تغییر سیاست از کسب اعتبار جهانی به حل مشکل

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: تاکنون اغلب پایان‌نامه‌ها و مقالات تحصیلات تکمیلی کشور در جهت آینده پژوهی و کسب جایگاه و اعتبار علمی بین‌المللی بود؛ البته تدوین مقالات از نظر ارتقاء رتبه، به نفع استاد هم بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من، «به کاهش نقش مقاله دادن اساتید دانشگاه در افزایش مرتبه آنها» اعتراض کرده‌اند.

آنها گفته‌اند که «اساتید کشور برای ارتقاء مرتبه خود برای مثال از استادیار به دانشیار باید برای مقالاتی را در مجلات غربی خاص چاپ کنند» و معتقدند که این کار، اساس کار پژوهش توسط دانشجویان و اساتید را از مسیر اصلی منحرف کرده است.

در پیگیری این موضوع خبرنگار فارس مسئله را با مسئولان وزارت علوم مطرح کرده است.

*موضوع مقالات دانشگاهی از 2 منظر قابل بحث است

مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که به دانشجویان اعلام می کنند که هدف از سخت‌گیری اساتید و دانشگاه در چاپ مقالات خارجی توسط دانشجویان ارتقای اساتید و رتبه دانشگاه‌ها است، اظهار داشت: موضوع مقالات دانشگاهی از 2 منظر قابل بحث است. هدف از برخی مقالات، آینده پژوهی و توسعه علمی کشور است و به همین دلیل نمی‌توان هیچ گونه چشم‌داشت مالی به این مقالات داشت؛ این مقالات در واقع به جای ثروت ملی، یک اعتبار ملی در جهان ایجاد می‌کنند.

*برخی مقالات در جهت آینده پژوهشی و برخی در جهت حل مشکلات کشور است

وی ادامه داد: برخی از پژوهش‌ها در جهت توسعه کشور انجام می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد ثروت ملی و تحقیق و توسعه ملی برای حل مشکلات کشور است در عین حال باعث ارائه محصول و خدمات جدید در کشور می‌شوند.

برومند تاکید کرد: این دو موضوع باید از هم تفکیک شود.

*در دهه‌های گذشته پروژه‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر در جهت یافتن اعتبار علمی بین المللی بود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اتفاقی که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در ۱۶ سال گذشته رخ داده این است که پروژه‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر در جهت آینده پژوهی بوده و ارائه مقاله بیشتر در راستای یافتن جایگاه و اعتبار علمی و اعتبار بین المللی است.

*مقالات برای ارتقاء به نفع استاد هم است

وی ادامه داد: این صحبت که گفته می‌شود طبق آیین نامه ارتقای اساتید، این مقالات به نفع استاد برای ارتقاء است، بله این مقالات در ارتقای اساتید دارای تاثیر است؛ اما این مقالات می‌تواند به کشور و به دنیا بگوید که جایگاه ایران از نظر علمی چیست؟

برومند تصریح کرد: تغییر جایگاه کشور حتی می‌تواند باعث بهبود رتبه کشور در شاخص‌های جهانی شود و از این رو این رتبه‌ها اهمیت دارند.

*سیاست وزارت علوم برای حرکت از آینده پژوهی پایان‌نامه‌ها به سمت حل مشکلات کشور

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این نکته را می پذیریم و به همین دلیل سیاست این وزارتخانه سوق یافتن رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تحصیلی از آینده پژوهی به سمت حل مشکلات و نیازهای کشور شده است و برای این منظور به دنبال مکانیزم‌هایی برای ایجاد اعتبارات لازم و انگیزه  هستیم.

وی تاکید کرد: البته که هر دو جنبه کار پژوهشی در کشور، به جای خود ارزشمند هستند و باید وجود داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما