شناسهٔ خبر: 37736523 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در مراسم انعقاد تفاهمنامه دانشگاه شریف با صندوق اعلام شد

نقش صندوق در رشد علمی کشور/رشته‌های علوم پایه نیازمند کمکهای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

تفاهم‌نامه همکاری مـشترک دانــــشگاه صنعتی شریـف با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به امضای طرفین رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی شریف با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با موضوع پسا دکترای عادی و پسا دکترای ویژه بین روسای دانشگاه صنعتی شریف و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در محل اتاق شورای دفتر ریاست دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد.

دکتر فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف در جلسه امضای این تفاهم‌نامه طی سخنانی به فعالیت‌های علمی بین‌المللی میان دانشگاه صنعتی شریف و دو کشور چین و روسیه و با محوریت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اشاره کرد و افزود: با تعاملاتی که بین ما و پژوهشگران چینی و روسی انجام شد، نگرش ما نسبت به سطح علمی این کشورها تغییر یافت و پروژه‌های مشترک و همکاری‌های علمی خوبی با این دو کشور داشته‌ایم و مصمم برای ادامه همکاری‌های علمی و پژوهشی با دو کشور روسیه و چین هستیم.

دکتر فتوحی در خصوص فعالیت صندوق در سال‌های اخیر تاکید کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به مثابه یک چتر حمایتی برای دانشگاه‌ها و پژوهشگران عمل می‌کند و محققان می‌توانند کمک‌های خوبی را از طریق صندوق دریافت کنند.

وی ضمن تاکید بر حمایت از پژوهشگران جوان گفت: نقش صندوق در رشد علمی کشور بسیار موثر بوده و طی سال‌های اخیر خروجی خوبی را از آن شاهد بوده‌ایم.

رییس دانشگاه صنعتی شریف به موضوع جذب پژوهشگران پسا دکترا اشاره کرد و افزود: بیشترین تعداد جذب پژوهشگران پسا دکترا را دانشگاه صنعتی شریف داشته و این تعداد در آینده نیز روند افزایشی خواهد داشت.

وی ادامه داد: رشته‌های علوم پایه مدتی است که درکشور مغفول مانده و نیاز است که به صورت جدی توجه ویژه‌ای به آن شود و برای تحقق این مهم نیازمند کمک‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران هستیم.

دکتر افتخاری، رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این جلسه گفت: با توجه به این موضوع که صندوق از سال ۸۲ تاسیس شده است توانسته طی این سال‌ها اقدامات و حمایت‌های خوبی را ایجاد کند.

وی گفت: تا کنون تعداد ۱۵ هزار طرح تحقیقاتی به صندوق رسیده و موفق شده‌ایم از یک هزار نفر پژوهشگر پسا دکترا حمایت کنیم.

دکتر افتخاری افزود: به کمک صندوق ۷۰ کرسی پژوهشی مصوب شده است و ۱۷ کارگروه فعال در صندوق در حال فعالیت است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به روند بررسی درخواست‌های پژوهشی در صندوق هم اشاره کرد و گفت: ثبت درخواست، غربالگری، داوری، بررسی کارگروه تخصصی، تصویب در کمیته تخصصی و در نهایت انعقاد قرارداد با پژوهشگر از جمله مراحلی است که نیاز است پژوهشگر نسبت به آن اقدام کند.

دکتر افتخاری رویکردهای جدید حمایتی صندوق را برشمرد و افزود: کیفیت (راهبری کیفی پژوهش‌های علمی کشور)، تعادل و ایجاد تناسب بین فعالیت‌های حوزه‌های منتخب با توجه به نیاز هر حوزه، تکثر (افزایش کمی هسته‌های پیشتاز علمی با محوریت اساتید و پژوهشگران جوان)، هدف‌گرایی و آمایش پژوهشی از جمله مهم‌ترین رویکردهای جدید صندوق است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که مشکلات عنوان شده توسط همکاران به زودی در فرایند صندوق حل شود.

دکتر افتخاری ضمن اشاره به پتانسیل حمایتی خوبی که در صندوق ایجاد شده است، افزود: در نظر داریم که به جای افزایش ارتباطات بین‌المللی بر روی کشورهایی که آورده علمی بیشتری برای ما ایجاد کرده‌اند، تمرکز کنیم و با تعریف برنامه‌های جدید و دادن اختیارات بیشتر به کار گروه‌ها تعاملات بین‌المللی خود را کیفی‌تر کنیم.

در ادامه برنامه دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز ضمن سخنانی به مدل همکاری صندوق با پژوهشگران اشاره کرد و گفت: لازم است تغییراتی در این مدل ایجاد شود که برای این مهم لازم است دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی در سیکل تعاملات پژوهشگر و صندوق وارد شود.

دکتر موحدی به برنامه گرنت دانشگاه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم صندوق حمایت از پژوهشگران به صورت مشترک از این پروپوزال‌ها حمایت کند.

انتهای پیام

نظر شما