شناسهٔ خبر: 37736422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روش هایی برای تفریح ‌درمانی در سالمندان

حرکت جمعیت در ایران به سمت سالمند، واقعیتی غیر قابل انکار به شمار می‌رود؛ موضوعی که اهمیت پرداختن به زیرساخت‌های مناسب نرم‌افزاری و سخت افزاری متناسب با این شرایط را مورد تاکید قرار می‌دهد؛ یکی از مسائل مهم در مورد سالمندان، توجه به سلامت افراد جامعه و از مسائل تاثیرگذار بر سلامت، توجه به تفریح و ورزش سالمندان است.

صاحب‌خبر -

کارشناس آموزش گروه ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز در این خصوص به ایسنا گفت: بخش مهمی از رازهای شادی و سلامت سالمندان به تفریح آنها مرتبط است که اغلب کمتر به آن توجه می شود، چون اغلب ما فکر می‌کنیم آنها بیشتر به استراحت و محیط آرام نیاز دارند. اما اگر کمک کنیم تا سالمندان بخشی از زمان خود را به تفریح اختصاص دهند، سلامت روانی و جسمی شان تضمین می شود.

ملیحه مکی آبادی، افزود: تفریح در سالمندان متفاوت ‌از این مقوله در گروه جوانان است و باید با توجه به شرایط آنها، تفریحی مناسب برایشان در نظر گرفته شود. تفریح سالمندان به عوامل مهمی مانند سن، فرهنگ، میزان تحصیلات، علایق، اعتقاد و عادت ‌ها بستگی دارد و اگر موارد گفته شده در نظر گرفته نشود، چه بسا تفریح برای سالمند آزاردهنده نیز می شود.

او اضافه کرد: تفریحات در نظر گرفته شده برای سالمند باید انرژی و نشاط بیشتری به او بدهد؛ بدون اینکه آزار و اذیتی به او برساند. تفریحی مانند بازی شطرنج ممکن است برای سالمندی مفید و برای سالمند دیگری خسته کننده و حتی مضر باشد یا اگر به سالمندی که بیماری ریوی یا آرتروز شدید دارد توصیه کنیم هر روز پیاده روی کند، درواقع نه فقط موجب آزار او شده‌ایم بلکه امکان دارد سلامت جسمی فرد را هم با مخاطره مواجه کنیم.

این کارشناس ادامه داد: باید دید فرد از چه چیز لذت می ‌برد. فرض کنید برای سالمند موسیقی امروزی می‌ گذارید، شاید او از این موسیقی لذت نبرد و حتی باعث ناراحتی ‌اش هم شود، ولی وقتی موسیقی با توجه به روحیات او انتخاب شود، می‌ تواند در او حس خوشی زنده ‌کند. البته تفریحی مانند ورزش نیازی به شناخت روحیه سالمند ندارد و ورزش به همه سالمندان توصیه می ‌شود.

حضور در محافل مذهبی

مکی‌آبادی تاکید کرد: فعالیت ‌های مذهبی مانند مراسم دعا، حضور در مساجد، تشکیل گروه‌ های مذهبی، خواندن و تفسیر قرآن کریم، سرگرمی عبادتی و مفرحی برای سالمندان است که به آنها لذت زیادی می‌ دهد و تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه دارد.

حضور در جلسه‌ های شعرخوانی

این کارشناس اضافه کرد: جلسه‌ های شعرخوانی و حفظ کردن شعر نیز مواردی هستند که سالمندان علاقه زیادی به آن نشان می‌ دهند. سالمندانی که سواد خواندن و نوشتن دارند و از قبل به ادبیات و شعرخوانی علاقه داشتند، بهتر است محافل ادبی را بشناسند و در آن حضور پیدا کنند.

ورزش و فعالیت فیزیکی

او با بیان اینکه تفریح فیزیکی یا همان ورزش از دو جنبه مهم است، گفت: گروه‌ های متشکل از سالمندان، به آنها حس تعلق اجتماعی می ‌دهد و اینکه هنوز در اجتماع حضور دارند. یکی از مشکلات بزرگ سالمندان بعد از بازنشستگی این است که احساس جدایی از جامعه پیدا کرده و فکر می ‌کنند جامعه دیگر نیازی به آنها ندارد؛ ولی تشکیل چنین گروه ‌هایی تعلق اجتماعی فرد را تقویت می‌ کند و سلامت روان او را بهبود می ‌بخشد.

مکی‌آبادی ادامه داد: اهمیت دوم در این است که سالمند با حضور در چنین گروه‌ هایی با افراد جدیدی آشنا می‌شود و دامنه ارتباطی ‌اش گسترش می ‌یابد. در واقع از تنهایی و عزلت ‌نشینی بیرون کشیده می ‌شود.

شرکت در تورهای گردشگری

این کارشناس مسائل سلامت جامعه گفت: امروزه انواعی از تورهای گردشگری ترتیب داده شده که امکان سفر سالمندان را به نقاط مختلف شهر، کشور یا حتی دیگر کشورها فراهم می کند.

بازی‌های فکری

مکی‌آبادی اضافه کرد: امروزه روی بازی ‌های فکری مانند حل کردن جدول یا شطرنج تاکید زیادی می‌ شود. این بازی ‌ها می‌تواند دمانس یا زوال عقل را به تاخیر بیندازد.

او خاطرنشان کرد: بازی ‌های رایانه‌ ای مخصوص سالمندان نیز طراحی شده است. بازی‌ های رایانه ‌ای طوری طراحی شده ‌اند که فعالیت مغزی را زیاد می ‌کنند و برای سالمندان جذاب هم هستند..

تفریح‌ در منزل

مکی‌آبادی همچنین گفت: برای تفریح این سالمندان باید تدابیری در خانه اندیشیده شود؛ مثلا می ‌توان جلسات قرآن‌ خوانی را به صورت هفتگی یا ماهانه در خانه برگزار کرد. هر روز ساعتی را به موسیقی مورد علاقه سالمند اختصاص داد. موسیقی ‌های آرام‌ بخش در سالمندانی که دچار آلزایمر هستند، باعث آرامش بیشتر می‌ شود و حتی تاثیراتی نسبی در بهبود وضعیت شناختی ‌شان دارد. گوش دادن موسیقی آرام قبل از خواب برای سالمندانی که اختلال خواب دارند، مفید است و باعث بهبود در خواب می‌شود.

به گزارش ایسنا، فراهم کردن بسترهای لازم برای مواجهه با جمعیت سالمند نیازمند توجه ویژه تمام نهادها و سازمان‌ها و تشکیل کارگروه‌هایی است که به شکل کاملا تخصصی، ابعاد مختلف را مورد بررسی کارشناسانه قرار داده و متناسب با شرایط هر جامعه، تصمیماتی موثر اتخاذ کنند. تصمیم‌هایی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما