شناسهٔ خبر: 37736082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

یادداشت/

نقش آینده حاج قاسم در تحولات منطقه

با نگاهی به نقشه دشمنان اسلام اعم از رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه در خواهیم یافت که در دو دهه اخیر آن‌ها تلاش زیادی برای تسلط بر منطقه و تغییر شرایط منطقه به نفع خودشان کرده اند. به طور نمونه آمریکا از خاورمیانه جدید صحبت می‌کرد، منظورشان هم یک خاورمیانه تحت سیطره بود.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین: با نگاهی به نقشه دشمنان اسلام اعم از رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه در خواهیم یافت که در دو دهه اخیر آن‌ها تلاش زیادی برای تسلط بر منطقه و تغییر شرایط منطقه به نفع خودشان کرده اند. به طور نمونه آمریکا از خاورمیانه جدید صحبت می‌کرد، منظورشان هم یک خاورمیانه تحت سیطره بود.

با فروپاشی نظام دو قطبی شرق و غرب، منطقه از تحت سیطره آمریکا تا حد زیادی خارج شده بود، به همین دلیل هم آمریکا دست به انواعی از جنگ‌ها و درگیری ها و اقدامات تروریستی زد تا این نقشه کثیف را در منطقه خاورمیانه پیاده کند. اما شاهد بودیم که سردار قاسم سلیمانی نقش بارزی در برهم زدن نقشه آمریکا و رژیم اسرائیل داشت.

حاج قاسم توانست پس از دو دهه مجاهدت پیگیرانه بخش بزرگی از منطقه را از سیطره آمریکا خارج کند و علاوه بر این، امروز تمام این کشورها دارای توانمندی‌های دفاعی شده‌اند. یعنی کشورهای منطقه می‌توانند در مقابل طرح های استکباری مقاومت کنند.

این‌ها تنها بخشی از نتایج کاری است که سردار سلیمانی در این دو دهه در منطقه انجام داده است، اما تبیین و تشریح مکتب فکری سردار سلیمانی مهم و برای ادامه این راه ضروری است.

این مکتب باید به نسل جوان منتقل شود و آن شیرینی‌هایی که سردار در طول دوران حیات خود ایجاد کرد، باید در ذائقه جوانان هم حس شود. باید کاری کنیم که جوانان باور کنند که راه سردار سلیمانی، راه سعادت آن‌هاست.

بخشی از این کار با وارد کردن این مباحث در کتاب‌های درسی میسر خواهد شد، اما مهم‌تر از آن استفاده از هنر و ظرفیت های رسانه‌ای برای جا انداختن تفکر سردار سلیمانی است.

به طور مسلم نبود سردار سلیمانی ضایعه بسیار بزرگی برای ایران و جهان است و شاید به سادگی نتوان جای خالی او را پر کرد، اما در عین حال اگر مکتب فکری او در سطح جامعه و جهان تبیین شود، رویش‌های بزرگی در منطقه خواهیم دید. شاید سلیمانی ها به مفهوم یک شخص تکرار نشوند، اما راه سردار باید روشن بماند. بدون اینکه بخواهیم قیاسی میان سردار سلیمانی با ائمه داشته باشیم، اما باید بگویم همان‌طور که شهادت امیرالمومنین ضایعه بزرگی برای جامعه اسلامی بود، اما در عین حال تبیین تفکر امام علی در طول تاریخ به نهضت های بزرگ عدالت محورانه و خداطلبانه در جهان منجر شد و این کار کاری است که باید برای سرباز اسلام سردار سلیمانی هم انجام داد.

نظر شما