شناسهٔ خبر: 37733602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پمپئو با سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا دیدار کرد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا با سرکرده مخالفان دولت و رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا که به رغم ممنوعیت خروج به کلمبا رفته است، دیدار و وعده حمایت بیشتر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس موسوم به «مبارزه با تروریسم در نیمکره غربی» حضور یافت و با «خوان گوایدو» سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا دیدار کرد.

گوایدو به رغم ممنوعیت خروج از ونزوئلا که از سوی دستگاه قضایی این کشور صادر شده، به بوگوتا پایتخت کلمبیا که محل برگزاری این کنفرانس بود، رفت و با وزیران خارجه منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با گوایدو وعده داد که آمریکا حمایت‌های بیشتری از مخالفان دولت نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا خواهد کرد.

گوایدو نیز به خبرنگاران گفت که پس از کلمبیا راهی اروپا است تا در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس شرکت کرده و با سران برخی کشورهای اروپایی از جمله با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.

در همین ارتباط، مادورو به خروج گوایدو از ونزوئلا اشاره کرد و گفت: برای ما اصلا اهمیتی ندارد که یک نوکر به کلمبیا رفته تا اربابان خود را ببیند. او به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور به شدت سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شد.  

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.  
پس از آن که گوایدو رییس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.  
مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. پیامد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت بوده است.  

نظر شما