شناسهٔ خبر: 37733579 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ایست سهام در پایان دی پرتلاطم

معاملات بورس تهران در آخرین روز دی‌ماه و همزمان با اوج‌گیری جریان انتشار گزارش‌های عملکرد پاییز با افت اندک شاخص کل به پایان رسید. انتشار کارنامه‌های ضعیف‌تر از انتظار تولیدکنندگان محصولات پایه بورسی در فصل گذشته، به‌خصوص شرکت‌های زیرمجموعه گروه فلزات و معدنی‌ها در افزایش فشار فروش و افت قیمت دماسنج سهام اثر جدی داشت.

صاحب‌خبر -

در مجموع، فشار عرضه و غیاب تقاضای موثر در سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور طی روز گذشته منجر به خروج شاخص کل از مدار صعودی شد و به هفت رشد متوالی بازار سهام خاتمه داد. در واقع، دماسنج اصلی بورس دیروز ۸۸۷ واحد (معادل ۲/ ۰ درصد) عقب نشست و در ارتفاع ۴۰۹ هزار و ۸۰۸ واحد قرار گرفت. افت قیمت در سهام غول‌هایی، چون «فارس»، «فولاد» و «فخوز» بیشترین اثر را در عقب‌نشینی شاخص کل داشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، در نقطه مقابل، کانون معاملات گروه‌های غیرکالایی و سهام شرکت‌های کوچک‌تر گرم ماند. در واقع، شرکت‌هایی که به لحاظ اندازه بازار و شناوری سهم در سطح پایین‌تری هستند، در معاملات دیروز به رشد خود ادامه دادند. از همین‌رو، شاخص هم‌وزن در مسیری واگرا با شاخص کل به رشد بیش از یک درصدی دست یافت. با وجود فشار نسبی عرضه، عموم سهم‌ها از تقاضای قابل‌قبولی برخوردار بودند. همین امر جریان بالای نقدینگی را در کل بازار سهام در پی داشت. دیروز حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان سهم در سطح معاملات خرد بین فعالان بورسی دست به دست شد. ضمن اینکه ۴۲۰ میلیارد تومان پول هم پشت صف ۱۱۳ نماد بورسی مجال خرید سهم را نیافت. تراکم این میزان نقدینگی نشان می‌دهد که تقاضای جدید قصد خروج از بورس را ندارد.

از بین گروه‌های موردتوجه بازار طی روز گذشته می‌توان به گروه بانک و خودرو اشاره کرد که در چشم‌انداز افزایش سرمایه‌ها طی روز گذشته هم به‌طور متوسط در مسیر صعودی گام برداشتند. البته شدت رشد تقاضا در سهام بانک بسیار بیشتر از خودرویی‌ها بود. سهام بانکی طی روز گذشته عنوان بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع به خود اختصاص دادند. در مجموع سه صنعت بانک، فلزات اساسی و خودرو حدود یک‌سوم از کل ارزش معاملات خرد را در روز گذشته در اختیار گرفتند. از بین تک‌نماد‌ها هم سهام های‌وب عنوان بیشترین ارزش معاملات را در کل بازار تصاحب کرد. معامله‌گران بورسی دیروز بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان از سهام‌های‌وب را بین خود دست به دست کردند. در ادامه ناظر بازار طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بخشی از معاملات نماد معاملات شرکت داده‌گستر عصرنوین (های‌وب) در روز گذشته به‌دلایل نظارتی موردتایید قرار نگرفته است.

حضور پرشور سرمایه‌گذاران حقیقی که از منظر تحلیلگران منجر به رشد غیربنیادی و ناموجه قیمت بسیاری از سهم‌ها شده، واکنش متوالیان امر را هم در پی داشت. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز با تاکید بر اینکه مردم باید در شرایط کنونی، به‌خصوص بعد از هیجاناتی که در هفته‌های گذشته بر بازار سرمایه حاکم شده بود، تلاش کنند تا در پوشش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، وارد بازار سرمایه شوند، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد حاکمیتی بازار سرمایه، همواره به مردم توصیه کرده تا به‌صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شده و سرمایه‌گذاری کنند؛ به نحوی که سرمایه‌گذاری‌های خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه کنند.

در میان اخبار شرکت‌ها دیروز جزئیات واگذاری ۳ بلوک سهام پالایش نفت تبریز، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از سوی سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد. از طرف دیگر، فولاد هرمزگان جنوب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افزایش هزار میلیارد تومانی از محل سود انباشته را در تاریخ ۲۹/ ۱۰/ ۱۳۹۸ در مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت کرده است.

ذوب‌آهن اصفهان هم طی اطلاعیه‌ای حکم صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد را منتشر کرد. مطابق اطلاعیه «ذوب» دارایی سهام آن صندوق به میزان ۱۲۳۶ میلیارد تومان بابت اصل مطالبات شرکت ذوب‌آهن اصفهان و جرائم دیرکرد آن بر مبنای شاخص‌های مربوطه و همچنین مبلغ ۶۲ میلیارد تومان به‌عنوان حق‌الاجرای دولتی از طریق شرکت سپره‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توقیف شده است. در گروه خودرویی، «ورنا» دیروز فروش تعداد ۲۰۰ میلیون سهم شرکت سایپا به قیمت هر سهم ۲۸۶۲ ریال و بهای تمام‌شده ۱۱۷۳ ریال و شناسایی سود ۳۳۸ میلیارد ریالی خود را به اطلاع سهامداران رساند.

در گروه عرضه برق و گاز هم شرکت مدیریت انرژی امیدتابان‌هور اقدام به شفاف‌سازی کرد. این شرکت روز گذشته طی اطلاعیه‌ای پیرو اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر واگذاری سهام شرکت مدیریت انرژی امیدتابان‌هور اعلام کرد که مجوز واگذاری‌های مذکور اخذ شده و متعاقب آن فروش نیروگاه‌های موردنظر در جلسه هیات‌مدیره شرکت در روز یکشنبه موردتایید و تصویب قرار گرفته است. مطابق این اطلاعیه پس از تعیین قیمت پایه نیروگاه‌های مذکور از طریق کارشناسان رسمی دادگستری و فروش از طریق مزایده، متعاقبا با پیشرفت مراحل واگذاری، از طریق سامانه «کدال» اطلاع‌رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

در گروه زراعت و کشاورزی، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان هم دیروز در مورد تغییر در ترکیب تولید خود اقدام به شفاف‌سازی کرد. این مجتمع اعلام کرد که فروش تخم‌مرغ نطفه‌دار به جهت کنترل ریسک و کاهش مخاطرات تولید صورت پذیرفته و جایگزینی برای محصول جوجه یک‌روزه گوشتی تلقی شده، که به‌صورت آزمایشی و در فصل زمستان اجرا خواهد شد. براساس اطلاعیه این شرکت، اقدام اخیر اثر سود و زیانی بااهمیتی نداشـته و صـرفا برای اجتناب از کاهش احتمالی در درآمد و سود شرکت نسبت به پیش‌بینی‌ها انجام شده است. براساس این شفاف‌سازی، تخم‌مرغ نطفه‌دار محصول میانی فرآیند تولید جوجه یک‌روزه بوده و در ترکیب جدید فروش به‌عنوان محصول نهائی ارائه می‌شود، بنابراین در صورت انعکاس نتیجه مثبت و مورد انتظار با تصویب هیات‌مدیره برای سایر فصول نیز مدنظر قرار خواهد گرفت که بالطبع اثر سود و زیانی به‌صورت کامل در پیش‌بینی‌های آتی برآورد و به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما