شناسهٔ خبر: 37732856 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

فعالان و صاحبنظران حوزه‌های اجتماعی- سیاسی- اقتصادی و فرهنگی به مناسبت آغاز بیست و ششمین سالگرد روزنامه ایران از بایدها و نبایدهای این رسانه می‌گویند

بی طرف بمانید

گروه اجتماعی/ امروز روزنامه ایران 25 ساله می‌شود. روزنامه‌ای که زمانی برای شنیدن صدای دولت راه‌اندازی شد، حالا بعد از یک ربع قرن تلاش حرفه‌ای در کنار نگاه دولت، به تریبونی برای انعکاس صدای مردم نیز تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

روزنامه ایران بعد از پشت سرگذاشتن فراز و فرودهای بسیار، بعد از 25 سال با تعادل بخشیدن میان خواسته‌ها و درخواست‌های دولت، تلاش کرده تا علاوه بر اینکه برنامه‌ها و خدمات دولت را به مخاطبانش انعکاس می‌دهد، از سطح بالاتری فراتر از نگاه سفارشی و دستوری، مسائل و مشکلات مردم و واقعیت‌های جامعه را هم شفاف و به دور از جانبداری بیان کند و در این میان واسطه‌ای میان مردم و دولتی‌ها باشد. سرعت، صحت و دقت همواره سه عنصر مهمی بوده که روز نامه ایران در تمام این سال‌ها در دستور کار خود قرار داده وهمچنان نیز در پی آن است که مشی خود را در این مسیر ادامه دهد به همین مناسبت جمعی از صاحبنظران و فعالان حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، سیاسی، اقتصادی درباره مسیر پیش روی روزنامه ایران مطالبی را بیان کردند که در زیر می‌خوانید:

نگاه متعادل به رویدادها را ادامه دهید

محسن هاشمی
رئیس شورای شهر تهران
روزنامه ایران 25 سال پیش در فضای دولت سازندگی و با هدف ایجاد شفافیت و پاسخگویی درباره مسائل دولت ایران و برای ایجاد یک روزنامه نگاری حرفه‌ای تأسیس شد، جالب اینکه درهمان زمان علی رغم انعکاس اخبار دولتی، با استقبال مردم مواجه شد و تا الآن هم توانسته با حفظ خط حرفه‌ای و با توجه به پرسنل شریف و روزنامه نگاران صاحب سبک در زمره روزنامه‌های معتبر کشور باشد.
نکته مهم درباره این روزنامه به موضع بی‌طرفی آن بر می‌گردد، مسئولان این مؤسسه همواره تلاش کرده‌اند تا در انتشار اخبار از دایره انصاف خارج نشده و به مسائل نگاه تفریطی و افراطی نداشته باشند. خوشبختانه علی‌رغم فشار مطبوعات و رسانه‌هایی که خط افراط و تفریطی در پیش گرفته‌اند و تنها به‌منافع حزب و گروه خود می‌اندیشند، این روزنامه منفعل نبوده و همچنان بر همان اصول خود
پایبند است.
امیدوارم بتواند همین روش را در همه دولت‌ها پیش بگیرد و در آینده نیز همین‌گونه محکم جلو برود. البته در برخی از دوره‌ها، براساس فشار و دستوراتی که از بالا به آنها وارد شده، اقداماتی خارج از نحوه اطلاع‌رسانی شفاف را درپیش گرفته‌اند، اما تحریریه «ایران» تلاش کرده‌اند تا به این مسائل ورود نکنند که این جای بسی قدردانی دارد.  به‌نظر می‌رسد «ایران» همانند گذشته باید نگاه متعادل خود را نسبت به رویدادها حفظ کند و در مسیر پیش رو نیز با همین رویکرد ‌مسائل و مشکلات جامعه را همراه با نگاه کارشناسانه و تحلیلی به مردم منعکس نماید. همچنین با توجه به ورود و حضور ابزار‌های نوین ارتباطی و تغییراتی که در عرصه اطلاع‌رسانی ایجاد شده روزنامه ایران هم باید متناسب با این وضعیت به نیازها و مطالبات مخاطبانش بپردازد.‌

حفظ اقتدار ‌در برابر رسانه های مجازی

محمد عطریانفر
‌‌فعال سیاسی‌
روزنامه ایران از زمره محصولات و تولیدات فرهنگی دوره سازندگی و زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی است که با موفقیت و به درستی متولد شد. این روزنامه پس از انتشار روزنامه همشهری به خانواده مطبوعات پیوست. آن زمان فریدون وردی‌نژاد که از مدیران مؤثر و موفق به حساب می‌آمد، مسئولیت انتشار را پذیرفت و سیاست انتشار را مشابه روزنامه همشهری تعریف کرد. مجموعه اقداماتی که در دوره ایشان صورت گرفت با توجه به اینکه ایشان همزمان مسئولیت ایرنا را هم عهده‌دار بود، موجب شد تا به صورت حرفه‌ای از ظرفیت هر دو استفاده بشود. روزنامه ایران در تاریخ 25 ساله خود، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته  است که اگر دوره گسست 8 ساله احمدی‌نژاد که آسیب و لطمات زیادی به آن وارد کرد را از تاریخ  پرفراز و نشیب  آن کنار بگذاریم، ایران یکی از رسانه‌های موفق ملی بوده که در طول حیات خود نقش مؤثری را برای انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و انجام تکالیف دولت ایفا کرده است.  روزنامه‌های کشور اگرچه واجد آبشخورهای اولیه‌ای در قبال نهادها هستند، اما با توجه به نیاز کشور، جامعیت بیشتری پیدا کرده و نقش‌شان را فراتر از نهاد مؤسس خود به جا آورده‌اند. روزنامه ایران هم اگرچه مؤسس آن وزارت ارشاد بود، اما به دلیل نیاز ملی از موقعیت برتری برخوردار شد و نقشی فراتر از مطالبات نهادهای مؤسس پیدا کرد. امیدوارم وضعیت رسانه‌های کشور از جمله ایران با توجه به گرفتاری‌های عرصه انتشار و جامعه که به نوعی رسانه گریز شده است و بخشی از آن هم به علت وجود شبکه‌های مجازی و اینترنتی است، بهبود یابد، اما رسانه‌ای همچون ایران که تأثیر ملی دارد، باید با توافق جمعی بتواند سیاست‌های راهبردی آینده را از نو تعریف کند و اجازه ندهد از اقتدارش در برابر رسانه‌های مجازی کاسته شود.‌

طرح دیدگاه های مختلف

سیدحسن موسوی چلک
مددکار اجتماعی
روزنامه ایران که به نوعی روزنامه رسمی دولت است برای پیشرفت در عرصه اطلاع‌رسانی باید تنوع دیدگاه‌ها را در حوزه‌های مختلف، بیشتر مد نظر داشته باشد. در یک رسانه موفق، دیدگاه‌های متفاوت، الزاماً حتی اگر مخالف سیاست‌ها و گرایش‌های مدیران آن رسانه باشد، باید مطرح شود. مسأله دیگری که روزنامه ایران بهتر است ‌مدنظر قرار دهد، این است که باید فصلی برای مدیریت بحران به معنای عام در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه ایران، کشوری است که همواره در حال تجربه بحران‌های مختلف است، ضرورت دارد به این موضوع هم نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد. از آن جایی که روزنامه ایران روی میز تمامی مدیران می‌رود و می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق مدیران این روزنامه را مطالعه می‌کنند، می‌توان سرفصل‌هایی را نیز به سیاستگذاری اجتماعی و تجارب بین‌المللی در این حوزه اختصاص داد. جای خالی پژوهش‌های ملی و بیان تجارب موفق در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه اجتماعی نیز در بسیاری از رسانه‌ها خودنمایی می‌کند، به‌نظر من پرداختن به این موضوع هرچند کوتاه یا حتی هفته‌ای یک بار می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. من خودم به شخصه هر روز روزنامه ایران را مطالعه می‌کنم زیرا هم در انعکاس اخبار و هم گزارش‌های اجتماعی بسیار موفق عمل می‌کند، چنانچه موارد گفته شده نیز در آینده لحاظ شود، قطعاً شاهد تغییرات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

انعکاس بی طرفانه اخبار

امیرحسین زادگان
مدیر انتشارات ققنوس
از آنجایی که تیراژ روزنامه‌ها روز به روز در حال کاهش است و رسانه‌ها و مطبوعات برای ادامه کار با مشکلاتی مواجه‌اند لازم است در این خصوص مدیران نشریات تدابیری بیندیشند. روزنامه ایران هم متأثر از این شرایط برای حل این مشکل ‌به‌دنبال راهکار باشد. البته این وضعیت مشکل اغلب رسانه‌های کاغذی است و خیلی از آنها برای ماندن درگیر چالش‌های جدی هستند.
البته یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، انتشار سریع اخبار در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی است.
این روزها مردم دیگر اخبار خود را از طریق رسانه‌های مجازی دنبال می‌کنند و کمتر روزنامه می‌خوانند. برای همین، نشریات کاغذی برای حفظ مخاطبان خود باید ایده‌ها و برنامه‌های غیرخبری و جذاب‌تری را در مطالب خود بگنجانند و کمتر روی اخبار روز تمرکز کنند. البته یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز روزنامه ایران، رعایت بی‌طرفی است که امیدواریم این اصل همچنان در مسیر پیش روی روزنامه ادامه پیدا کند تا اعتماد خوانندگان به «ایران» حفظ شود.‌‌

نگاه تخصصی به مسائل اقتصادی

علی قنبری
‌‌کارشناس اقتصادی
همان طور که همگان می‌دانند روزنامه ایران، روزنامه‌ای برای بیان مسائل و دیدگاه‌های دولت است. این نشریه از روز اول با هدف بیان خط فکری، گرایشات و برنامه‌های دولت بنا شد تا  تفکرات دولت را برای مردم بیان کند. با این همه در سال‌هایی که گذشت، مسئولان روزنامه سعی کردند تا نگاه مردمی‌تری به مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند با این حال اگر روزنامه ایران بخواهد موفق‌تر از قبل عمل کند، باید نگاه بی‌طرفانه نسبت به مسائل مختلف کشور داشته باشد.  اخبار را منطقی و واقعی‌تر از گذشته تحلیل کند تا مردم بدانند که این روزنامه همچنان صدای آنها را هم به گوش مسئولان دولت می‌رساند.  علاوه بر این، روزنامه ایران باید توجه بیشتری به مسائل اقتصادی مردم و همچنین برنامه‌های دولت داشته باشد. فکر می‌کنم علاوه بر فعالیت خبرنگاران فعلی، باید یک تیم ویژه و تخصصی متشکل از اساتید و کارشناسان  اقتصادی هم در روزنامه حضور داشته باشند تا به طور جدی‌تری مسائل اقتصادی دولت را برای مردم توضیح دهند، چرا که دولت در این روزها نیازمند تشریح برنامه‌های خود به صورت کارشناسی و ویژه است.‌‌

استفاده از ویدئوژورنالیسم

عادل برکم‌‌
فعال صنفی معلمان
روزنامه ایران جزو روزنامه‌هایی است که هر روز به‌صورت اینترنتی می‌خوانم. البته لازم است از رویکرد روزنامه ایران تشکر کنم با اینکه همه می‌دانند که این ‌روزنامه دولتی است و در دولت قبل روابط عمومی دولت بوده اما حالا نگاهش به‌هیچ عنوان به‌سمت دولت نیست و همیشه سعی کرده که صدای گروه‌های مختلفی از مردم باشد بویژه در مسائل آموزشی منتقد برخی از سیاست‌های دولت بوده است و ما انتظار داریم همچنان این نگاه در روزنامه ایران وجود داشته باشد. البته این روزها شاهد گسترش شبکه‌های مجازی هستیم و برخی از اخبار بسرعت از سوی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. ما توقع داریم که روزنامه ایران علاوه بر خبر رسانی در همه حوزه‌ها به تحلیل اخبار نیز بپردازد همچنین با شرایط امروز جامعه لازم است در حوزه ویدئو ژورنالیسم بیشتر از قبل فعالیت کند. هم‌اکنون بسیاری از مردم علاقه‌مند شبکه‌های مجازی و دیدن اخبار با تصاویر هستند و فکر می‌کنم که روزنامه ایران در این باره بتواند بسیار موفق عمل کند. پیشنهادم به روزنامه ایران این است که در مدارس دوره متوسطه دوم روزنامه توزیع کند تا دانش‌آموزان هم با کار رسانه آشنا شوند و هم در جریان تحلیل اخبار قرار بگیرند.‌‌

تحقیق را سرلوحه کار قرار دهید

شهلا کاظمی‌پور
جامعه‌شناس و جمعیت‌شناس
اعتقاد من این است که فلسفه وجودی وسایل ارتباط جمعی بویژه روزنامه‌ها، بیشتر این است که صدای مردم باشند. اگر روزنامه‌ای می‌خواهد موفق و پرتیراژ باشد، باید به صورت تحقیقی و تحلیلی واقعیت‌های جامعه را بدون جانبداری منعکس کند. حتی اگر روزنامه‌ای از طرف دولت تعیین شده و فعالیت می‌کند، دال بر این نیست که دائم مجیز دولت را بگوید، بلکه باید دولت را هم نقد کند و زیر سؤال ببرد و در عین حال هم مطالبات مردم را مطرح کند.  در حقیقت روزنامه باید حلقه واسطی بین مردم و دولت باشد. این امر بدان معنا نیست که خبرنگار میکروفن به دست بگیرد و به میان مردم برود و در نهایت هم هر آنچه را که بخواهد منتشر کند، بلکه باید رویکرد تحقیقی داشته باشد.  به عنوان مثال، ما جامعه‌شناسان فعالیت‌های تحقیقی زیادی انجام می‌دهیم اما هیچ تریبونی نداریم و از رسانه‌ها بویژه روزنامه‌ها انتظار داریم که به عنوانی پلی ارتباطی بتوانند حرف‌های ما را به مردم انعکاس دهند. البته روزنامه ایران در مناسبت‌ها و زمان‌های مختلف در طرح چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی به سراغ جامعه‌شناسان آمده تا دیدگاه‌ها و راهکار‌های آنان را  بیان کند که  این حرکت نشان از توجه آن رسانه به مسائل اجتماعی دارد و باید این رویه در آینده هم ادامه یابد.‌

‌شفافیت با مردم

دکتر ربابه شیخ الاسلام
رئیس‌ هیأت مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران
در 25 سالگی انتشار روزنامه ایران به همه کسانی که برای این روزنامه زحمت می‌کشند تبریک می‌گویم و آرزو می کنم که تمام تلاش خود را در انتشار واقعیت‌ها به مخاطبین‌شان انجام دهند. امیدوارم مسیری که روزنامه ایران با توجه به‌نام «ایران» برگزیده است، بیشتر در جهت منافع عمومی، سلامت روحی، روانی و جسمی خانوارهای ایرانی باشد.پیشنهاد بنده به دست اندرکاران روزنامه ایران به‌عنوان رسانه دولت این است که این رسانه در جهت آگاهی‌رسانی به مخاطبانش بویژه در حوزه سلامت از اخبار و مقالاتی که در سایت‌های تخصصی توسط متخصصان این حوزه ترویج می‌شود، بهره‌مند شود. علاوه بر این روزنامه ایران این فرصت را فراهم ‌کند که در رابطه با حوزه سلامت به‌طور شفاف با مردم سخن بگوییم و آنها را در جریان سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌های مسئولان اجرایی این حوزه قرار دهیم. طبیعی است که خوانندگان این رسانه دولتی حق دارند از نظارت بر فرآیندها و روندهای اجرایی در رابطه با موضوعات بهداشت و درمان مطلع شوند چرا که نظارت عمومی بر کارهای اجرایی حقی است که مردم دارند و این حق توسط مطبوعات اعمال می‌شود. به‌طور کلی مطبوعات و رسانه‌های گروهی یک رسالت مهمی بر عهده دارند و نقش‌شان عمدتاً شفاف‌سازی سیاست‌ها و نشان دادن واقعیت‌ها به مردم است و اینکه زمینه‌هایی را برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاستگذاران حوزه سلامت فراهم کنند. ‌

بلندگوی مشکلات محیط زیست باشید

بهمن ایزدی
فعال محیط زیست
این روزها مشکلات و معضلات در کشور آنقدر زیاد است که فکر می‌کنم روزنامه «ایران» به تنهایی نمی‌تواند حداقل بلندگوی بیان آن مشکلات باشد، رفع مشکلات که جای خود دارد. با این وجود نمی‌شود منکر اهمیت  پرداختن به محیط زیست در رسانه‌ها شد. محیط زیست و منابع طبیعی پایه اصلی همه فعالیت‌ها  از جمله توسعه پایدار، ارتقای سلامت، معیشت و... در کشور است. متأسفانه ایران در این حوزه با بحران‌های بسیار زیادی روبه‌رو است. البته روزنامه‌ها تا به امروز بر اساس رسالت مطبوعاتی با خبررسانی در این حوزه‌ها توانسته‌اند مشکلات و معضلات این حوزه را کاهش دهند و انعکاس دهنده موضوعات و  زبان سوژه‌های موفق در این حوزه باشند. روزنامه ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.  روزنامه‌ها هرچقدر بتوانند درباره زیرساخت‌های جامعه که همین مواهب طبیعی است بنویسند‌. به ارتقای فرهنگ محیط زیستی کشور کمک کردند. ‌بنابراین روزنامه‌ها باید به این حوزه بپردازند تا حساسیت در میان عموم ایجاد شود و ما یاد بگیریم قاعده‌مند زندگی کنیم تا اصول محیط زیست به نفع سلامت جامعه رعایت شود.‌

ایجاد اعتماد برای مخاطب

پری ملکی
موسیقیدان
متأسفانه فرهنگ و هنر در روزنامه‌ها فقط به سینما و سلبریتی‌ها محدود می‌شود. در حالی که هنر در ایران یک وجه ندارد اما همیشه این سینما و سینماگران هستند که در مطبوعات پررنگ می‌شوند. بنابراین از روزنامه ایران انتظار می‌رود که اخبار هنرمندان‌ حوزه‌های مختلف بویژه اهل موسیقی را هم نشر دهند. چون موسیقی و موسیقیدان‌ها بخش مهجور و مغفول رسانه‌های ما هستند. کمتر رسانه‌ها به آن می‌پردازند. انتظار می‌رود که اخبار این بخش از جمله کنسرت‌ها پوشش داده شود. از سوی دیگر از روزنامه دولت انتظار می‌رود که بی‌طرف باشد و حرف همه اقشار از مردم تا دولت را پوشش دهد. چرخیدن روزنامه به یک سمت اتفاق خوبی نیست. مهم است که همه اقشار مختلف بدانند که جایی در روزنامه برای بیان حرف‌ها و مطالباتشان دارند. چون نشریات وظیفه آگاه‌سازی مردم از اتفاق‌ها و جریانات داخلی و خارجی را دارند. هرچند این روزها مردم روزنامه نمی‌خوانند چرا که آنها بیشتر اخبار خودشان را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. البته مهم‌تر از رقبای مجازی روزنامه‌ها، بی‌اعتمادی مردم باعث رویگردانی آنها از روزنامه‌ها و رسانه‌های موجود شده است. متأسفانه در طول سال‌های گذشته اعتماد از مخاطبان گرفته شده است. ‌ من گاهی به روزنامه‌ها می‌گویم «سوزنامه»! بنابراین نخستین گام هر رسانه‌ای از جمله ایران ایجاد اعتماد از دست رفته است.
‌ ‌ ‌
 

نظر شما