شناسهٔ خبر: 37732749 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

رهایی از قرص و کپسول با اختراع دستگاه ساخت ویتامین D/ وقتی جوانان توقع حمایت دارند

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پرتوپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود می‌گوید: «با اختراع دستگاه ساخت ویتامین D دیگر نیازی به مصرف قرص و کپسول برای تأمین این ویتامین برای بدن انسان نیست.»

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ ویتامین D (به انگلیسی Vitamin D) یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به‌جز منابع گیاهی مانند غلات و حیوانی مانند ماهی ساردین، شیر و تخم‌مرغ و نور آفتاب بوده، به‌طوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند. یکی دیگر از راه‌های دریافت ویتامین D به‌صورت مصنوعی مانند کپسول و آمپول است.

کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌شود. افرادی که کمبود شدید ویتامین D دارند، می‌توانند از طریق تابش لامپ‌های UV آن را تأمین کنند. این روش برای افرادی مناسب است که نمی‌توانند ویتامین D جذب کنند و یا اینکه در ماه‌های زمستان نمی‌توانند به‌اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند. این روش شبیه به آفتاب گرفتن است که با قرار گرفتن در برابر هر لامپ حدود ۲۴ اینچ تا ۱۶ اینچ، این ویتامین تأمین می‌شود؛ اما این روش خطر ابتلا به سرطان پوست را به همراه دارد و هنگام استفاده از آنها باید از چشم‌ها محافظت کرد، این روش با توصیه پزشک می‌تواند روش مؤثری باشد.

امیرحسین توزنده‌جانی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پرتوپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که اکنون متقاضی آزمون لیسانس به پزشکی دانشگاه تهران است، توانسته دستگاه ساخت ویتامین D را اختراع کند که می‌تواند با روشی جدیدتر جایگزین قرص‌ها و کپسول‌های موجود در بازار شود و از طریق تابش، ویتامین D را در بدن انسان تأمین کند.

وی دانشجوی نمونه و عضو شبکه پژوهشگران و نخبگان است و تا به حال چند مقاله ISC ،ISI، اسکوپوس و...به چاپ رسانده که ازجمله آن چاپ مقاله در مجله ceramic استرالیا که ازجمله مجلات ISI بوده و نیز چاپ چند مقاله در مجلات گوارش، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فیزیولوژی و فارماکولوژی و...که ازجمله مجلات ISC و اسکوپوس است.

فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پرتوپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود سه اختراع ثبت‌شده و دو اختراع هم در حال پیش‌داوری و ثبت شدن در حیطه بهداشت و درمان دارد و با کمک فریبرز فروهنده یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود نخستین دستگاه تولید نور فرابنفش فیلترشده توسط اوزون برای سنتز ویتامین D و دومین دستگاه را نیز که حذف ذرات زائد در چربی آب مجهز به رآکتور اصلاح پارامترهای آب با قابلیت استفاده داخل و بیرون آبی است را اختراع کرده است.

امیرحسین توزنده‌جانی در گفتگو با خبرنگار آنا چگونگی ساخت و نحوه کار دستگاه ساخت ویتامین D را توضیح داده که در ادامه می‌خوانیم.

آنا:‌ دستگاه ساخت ویتامین D چگونه و به چه منظوری اختراع شد؟

دستگاه ساخت ویتامین D

توزنده‌جانی: در رابطه با دستگاه ساخت ویتامین D، موضع ما این بود که دستگاهی تولید کنیم که بتواند با روشی جدیدتر جایگزین قرص‌ها و کپسول‌های موجود در بازار شود و از طریق تابش بتواند ویتامین D مورد نیاز بدن انسان را تأمین کند. چیزی که حدود سه سال روی آن کار شد و پروژه کارشناسی بنده (مربوط به رشته) بود، چند روش آزمون و خطا انجام و از فیلترهای مکانیکی و مولدهای مختلف استفاده شد. نهایتاً موفق شدیم لامپی را تولید کنیم که بتواند یک طیف شارپ و خیلی متمرکز در همان محدوده تولید ویتامین D را برای ما تولید کند.

این لامپ از دو قسمت تشکیل شده؛ یکی مولد اوزون یا اوزون ژنراتور و قسمت دیگر آن نیز چشمه است. خروجی دستگاه را وقتی که با دیتکتور یا همان آشکارساز طیف UV گرفتیم، دارای حداقل اثرات سوء و طیفی کاملاً فیلترشده و مناسب را به ما داد. تست‌های بالینی بر روی موش‌هایی را که فقر ویتامین D داشتند با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام دادیم و مدت طولانی در تاریکی نگه داشتیم، رژیم غذایی و همه پارامترهای آنها هم یکسان بود.

دستگاه ساخت ویتامین D را روی گروه آزمایش به مدت 10 روز و روزی نیم ساعت تست کردیم و نهایتاً موش‌ها را از آنجا خارج  و از قلب آنها مستقیماً خون دریافت کردیم. سطح ویتامین D و کلسیم آنها اندازه‌گیری شد و تفاوت معنی‌داری بین گروه‌های شاهد و کنترل وجود داشت و نتیجه خیلی خوب و معنی‌داری در این آزمایش به دست آمد.

استفاده از این دستگاه به‌دلیل القای ساخت ویتامین D به بدن، باعث کاهش افسردگی، کاهش ابتلا به دیابت، شادابی و کلاژن سازی پوست و... می‌شود. مصرف زیاد کلسیم، باعث کلسیفیه شدن رگ‌ها می‌شود؛ اما وقتی از این دستگاه استفاده شود، سطح کلسیم و ویتامین D به‌صورت متعادل بالا رفته و اثرات مستقیم استفاده از قرص را ندارد.

آنا: آیا دستگاه ساخت ویتامین D نمونه خارجی داشته است؟

توزنده‌جانی: دستگاه ساخت ویتامین D هیچ نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد. حتی در داخل و سوابق پیشینی که در رابطه با اختراعات و پژوهش‌های بین‌المللی انجام شد، هیچ نمونه و کلیدواژه مشابهی که بتواند این کار را انجام دهد، پیدا نکردیم.

آنا: آیا نمونه اولیه تولید شده است؟

توزنده‌جانی: این اختراع به مرحله تولید انبوه یا نمونه صنعتی نرسیده؛ اما نمونه آزمایشگاهی ساخته‌ایم که توانستیم از آن تست بگیریم؛ البته با توجه به نظر اکثریت، قابلیت تجاری‌سازی و گام ابتکاری و کاربرد صنعتی دارد؛ اما با توجه به شرایط کنونی و نداشتن حامی مالی، وارد موضوع تجاری‌سازی نشده‌ایم.

آنا: در ساخت دستگاه ساخت ویتامین D ازنظر بودجه یا مکان به شما کمکی شده است؟

توزنده‌جانی: هیچ کمکی از سوی نهاد یا سازمانی در تولید این دستگاه صورت نگرفته و در خانه و با تجهیزاتی که داشتم این کار را انجام دادم. پروسه آن حدوداً از سال 95 آغاز و سال 97 به نتیجه رسید؛ البته ازجمله کسانی که در این اختراع کمک کردند، فریبرز فروهنده از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بود.

آنا: برای سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی دستگاه ساخت ویتامین D چه پیشنهادی دارید؟

توزنده‌جانی: با توجه به اینکه این دستگاه نمونه مشابه ندارد و برای ساخت آن نیز به تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز نیست با پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم می‌توان با یک دستگاه قالب‌دهنده یا حتی دستگاهی مثل پرینتر سه‌بعدی یک‌سری قطعات آن را تکمیل کرد.

دستگاه ساخت ویتامین D یک‌‌سری مدار الکترونیکی و چشمه دارد و آن‌چنان به دستگاه‌های خاص و هزینه‌بری برای تولید نیاز ندارد و با توجه به نیاز و تقاضای بازار که فقر ویتامین D زیاد است و خیلی از مردم کشور از این موضوع رنج می‌برند به‌طوری که شاهد هستیم حتی در محصولات لبنی، شیر و روغن، همه حاوی ویتامین D شده، بازار هدف خیلی خوبی دارد.

دستگاه ساخت ویتامین D را می‌توان در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و حتی برای مصارف خانگی هم استفاده کرد به‌دلیل اینکه به‌صورت پرتابل و قابل حمل است و می‌توان یک نمونه را خرید که هر خانواده از آن استفاده کند.

دستگاه ساخت ویتامین D


آنا: برآورد هزینه ساخت دستگاه ساخت ویتامین D چقدر است؟

توزنده‌جانی: برای ساخت هر دستگاه ساخت ویتامین D با توجه به نیروی انسانی و منابع و مواد اولیه که استفاده می‌شود، چیزی حدود یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان است و البته باز بستگی به این دارد که بخواهیم از چه نوع چشمه و لامپی در این دستگاه استفاده کنیم که قیمت متفاوتی دارد.

آنا: و حرف آخر.....

توزنده جانی: آرزو دارم با بضاعت کمی که در علم دارم، گامی هرچند کوچک برای درمان بیماران بردارم. آرزو داشتم پزشکی محقق بودم تا خدمات بیشتری به بشر ارائه دهم. در این راستا خوشبختانه با توجه به سوابق علمی و تحصیلی راهی گشوده شد و اکنون از متقاضیان آزمون لیسانس به پزشکی دانشگاه تهران هستم.

از مسئولان و مراکز و نهادهای مربوط خواهشمندم که برای امثال من امکانات و تجهیزات لازم را فراهم آورند تا بتوانیم دانش و ایده خود رو به شکل عالی ارائه دهیم و ایده‌های افراد پژوهشگر در صنعت و خدمات مربوط به تخصص آنان در راستای پیشرفت صنایع به‌کار گرفته شود.

از فریبرز فروهنده از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که بسیار علمی و باتجربه و استاد من بوده است، تشکر می‌کنم و امیدوارم امثال این افراد بزرگ در همه دانشگاه‌ها وجود داشته باشند که بتوانند به دانشجوها پر و بال بدهند. همه موفقیت‌هایم را مدیون این انسان فرهیخته هستم. شخصی دیگری که در راه علم و پژوهش بسیار کمکم کردند و افتخار شاگردی و همکاری علمی با وی را داشتم سحر ملزمی از استادان بسیار فرهیخته این دانشگاه بوده و کمال تشکر را دارم.

انتهای پیام/4121/4062/پ

نظر شما