شناسهٔ خبر: 37732688 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

#ژورنالیسم_علم؛

چرا بسیاری از روزنامه‌نگاران علم به‌صورت آزاد فعالیت دارند؟/ آشنایی با فرصت‌های شغلی ژورنالیسم علم

امروز بسیاری از روزنامه‌نگاران علم ترجیح می‌دهند به‌صورت آزاد (فریلنس) کار کنند زیرا علاوه بر این‌که این شیوه کار کردن امکان فروش داستان‌های خبری‌شان را به کارفرمایان بالقوه فراهم می‌کند، شرایط انعطاف‌پذیرتری را برای تحقیق و پژوهش مهیا خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از «مدرسه آزاد روزنامه‌نگاری» (open school of journalism)، روزنامه‌نگاری علم به‌عنوان یکی از حوزه‌های نوپای ژورنالیسم، فرآیندی همواره رو به رشد و توسعه را پیش رو دارد.

مهم‌ترین علت پویایی روزنامه‌نگاری علم این است که بیش از پیش به زندگی روزمره انسان‌ها پیوند می‌خورد و با نگاهی جهان‌وطنی سعی در انتقال پیام به مخاطبان و ایجاد دغدغه‌مندی برای آنها دارد.

فرصت‌های شغلی روزنامه‌نگاری علم کدامند؟

روزنامه‌نگاران علم همچنان در تمامی رسانه‌های سنتی همچون رسانه‌های جدید فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از: روزنامه، مجله، تلویزیون، وبلاگ، کتاب، کتاب‌های الکترونیک، شبکه‌های اجتماعی و ...

علی‌رغم زمینه فعالیت در رسانه‌ها، امروز بسیاری از روزنامه‌نگاران علم ترجیح می‌دهند به‌صورت آزاد (فری‌لنس) کار کنند. این شیوه کار کردن این امکان را برای ژورنالیست‌ها فراهم می‌کند تا به‌جای این‌که داستان‌های خبری خود را برای یک کارفرما انجام دهد آن را به کارفرمایان بالقوه بفروشند.

نکته جالب توجه این‌که شیوه کار آزاد (فری‌لنس) انعطاف‌پذیری بیشتری را به روزنامه‌نگاران علم برای تحقیق و گزارش‌دهی فراهم کرده و مناسب فقدان ثبات و امنیت شغلی در شرایط اقتصادی است که به‌طور مداوم در حال تغییر است.

ملزومات تحصیلی (آموزشی) فعالیت در حرفه روزنامه‌نگاری علم

همچون روزنامه‌نگاران سایر حوزه‌ها، تحصیلات زمانی برای روزنامه‌نگاران علم مفید است که بتوانند مقطع کارشناسی خود را در رشته روزنامه‌نگاری گذرانده و با تکنیک‌های گزارشگری آشنا شوند و مهارت‌هایی همچون استفاده از چندرسانه‌ای‌ها و شبکه‌های اجتماعی را نیز فرابگیرند. البته ممکن است روزنامه‌نگاران علم دارای سوابق تحصیلی در حوزه علم و یا تجربه قبلی در ارتباط با آن باشند.

به‌طورکلی سطح تحصیلات مورد نیاز برای فعالیت در حوزه روزنامه‌نگاری علم به نیازهای استخدامی کارفرمایان آینده آنها وابسته است، به‌عنوان نمونه روزنامه‌نگارانی که قصد دارند برای یک مؤسسه پژوهشی کار کنند غالباً باید دارای مدرک کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری باشند. 

ملاحظات خاص در روزنامه‌نگاری علم چیست؟

از برخی جهات روزنامه‌نگاران علم با بقیه روزنامه‌نگاران تفاوتی ندارند زیرا مخاطب هدف هر دوی آنها افراد بی‌تجربه در ارتباط با سوژه‌های خبری آنها هستند.

با این‌حال از برخی جهات روزنامه‌نگاری علم با سایر زمینه‌های ژورنالیسم متفاوت است که از آن جمله می‌توان به چند نمونه به اختصار اشاره کرد:

  • روزنامه‌نگار علم باید مسائل پیچیده علمی را به زبان عامه فهم تبدیل کند.
  • ژورنالیست‌های علم غالباً مجبور هستند با دانشمندانی مصاحبه کنند که بیشتر زمان خود را در آزمایشگاه‌ها گذرانده و عادت به کاربرد اصطلاحاتی دارند که درک آن برای مخاطبان عام دشوار است.
  • روزنامه‌نگاران علم برای رسیدن به یک سبک نگارش هوشمندانه می‌بایست با گرافیست‌ها و عکاسان خبری ارتباط نزدیکی داشته باشند. در این‌صورت آنها می‌توانند پیام‌های خود را با استفاده از عکس و یا طراحی نمودار و گراف به‌طرز مؤثری منتقل کنند.
  • موضوع دیگری که در ژورنالیسم علم حائز اهمیت است این است که روزنامه‌نگاران علم باید سعی کنند در ارتباط با موضوعاتی که در جامعه قطب‌بندی شده تا حد امکان عینیت را رعایت کرده و از اظهارنظر شخصی پرهیز کنند. تغییرات اقلیمی، آموزش کودکان، درگیری‌های نظامی و استفاده از حیوانات برای آزمایش‌های علمی و تحقیقاتی از آن جمله‌اند.
  • در نهایت روزنامه‌نگاران علم می‌بایست از بالاترین درجه اخلاقی در انجام وظایفشان در گزارش‌دهی برخوردار باشند، مثلاً به درخواست منبع خبر برای حفظ گمنامی توجه کنند و یا در تشخیص منابع معتبر و نامعتبر و مشکوک وسواس لازم را به خرج دهند تا همیشه این موضوع در ذهن مخاطبان بماند که روزنامه‌نگاران علم به حق مخاطبانشان برای دانستن حقیقت در همه زمان‌ها محفوظ نگه می‌دارند.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105/پ

نظر شما