شناسهٔ خبر: 37732575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خطر بیماری همه گیر و خطرناک تنفسی

گسترش شیوع سارس در چین‏

تعداد موارد تایید شده ابتلا به بیماری همه گیر و خطرناک تنفسی سارس در چین‏، از روز یکشنبه (۲۹ دیماه) تا کنون سه برابر شده است

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیمابه نقل از رویترز‏، پکن بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به سارس را ثبت کرده که تا کنون شناسایی نشده بود. این بیماری قبل از آنکه در مناطق دیگر چین از جمله آن سوی مرزی‌های این کشور گسترش یابد، در شهر ووهان چین شناسایی شده بود و مقامات بهداشتی را به تقویت هوشیاری برای کنترل احتمال شیوع این بیماری همه گیر وادار کرد. براساس یک بیانیه رسمی، ‏‏‌سه نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند. خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد: مقامات این کشور روز دوشنبه دو مورد انتقال این بیماری همه گیر بین انسان‌ها را در استان گوانگ دونگ چین تایید کردند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین، اتخاذ اقداماتی را برای کاهش شیوع بیماری سارس وعده داد.

بیماری سارس بین سال‌های ۲۰۰۲ - ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرده بود. تلویزیون دولتی چین به نقل از رئیس جمهور این کشور اعلام کرد: زندگی و سلامت مردم باید اولویت اول باشد و بیماری همه گیر باید با عزم راسخ مهار شود. براساس گزارش تلویزیون دولتی چین‏، شمار موارد ابتلا به این بیماری که دوشنبه(30 دیماه) توسط مقامات بهداشت این کشور تایید شده، به ۲۲۲ نفر رسید. که اکثر مبتلایان به این بیماری اهل ووهان‏ (مرکز چین) هستند. این بیماری همه گیر در دیگر شهر‌های بزرگ چین از جمله پکن (۵ مورد) و شانگ‌های (یک مورد) و استان‌های سین کیانگ و گوانگ دونگ گسترش یافته است.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز دوشنبه گزارش داد: یک مورد ابتلا به این بیماری همه گیر در این کشور تایید شده است. در واقع یک تبعه چینی ۳۵ ساله مبتلا به بیماری سارس از شهر ووهان به شهر اینچئون (‏ در شمال غرب کره جنوبی) آمده است. سه مورد ابتلا به این بیماری در خارج از چین گزارش شده که دو بیمار در تایلند و یک بیمار در ژاپن هستند. این بیماران به منطقه ووهان سفر کرده بودند.
مرکز تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی امپریال کالج لندن از ‏ احتمال بیشتر بودن آمار مبتلایان به این بیماری همه گیر خبر داد. این مرکز تعداد بیماران با علائم ویروس جدید را در شهر ووهان در تاریخ ۱۲ ژانویه هزار و ۷۲۳ نفر برآورد کرد. جرمی فارار“ محقق بریتانیایی‏، متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر بنیاد ارتقائ خیریه در بخش بهداشت در بریتانیا موسوم به ”ولکام تراست“، این بیماری همه گیر را بسیار نگران کننده دانست. با توجه به اینکه ابهامات متعددی همچنان باقی مانده، اما اکنون روشن است که انتقال بیماری سارس در میان انسان‌ها وجود دارد.
سازمان جهانی بهداشت دوشنبه با انتشار پیام توئیتری اعلام کرد: این بیماری احتمالا منشا حیوانی دارد، اما انتقال محدود این بیماری بین انسان‌ها از طریق یک ارتباط نزدیک ممکن است.
در حالی که صد‌ها میلیون چینی برای سفرهای داخلی و خارج از این کشور به مناسبت سال نو چینی آماده شدند، تعداد زیادی از کشور‌های آسیایی و آمریکایی اقدامات احتیاطی را در مورد مسافران از مبدا شهر ووهان چین اتخاذ کردند. در حالی که عامل عفونی منجر به بروز تب و مشکلات تنفسی می‌شود و این علائم برای سایر بیماری‌ها نیز متداول است، این موضوع نظارت مقامات بهداشتی را پیچیده می‌کند.

نظر شما