شناسهٔ خبر: 37732260 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس بنیاد مستضعفان:

باعث کند شدن ساخت پلاسکو نشوید/ مشکلات را با مذاکره حل کنیم

رییس بنیاد مستضعفان خطاب به مدیران شهری گفت: با بحث ها مانع ساخت پلاسکو نشوید، بگذارید کارمان را کنیم، اگر به خاطر پارکینگ و عوارض بحثی است، این بحث‌ها را با مذاکره حل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز فتاح امشب در مراسم بزرگداشت حادثه پلاسکو گفت: من فرزند جبهه هستم، تمام جوانی ما در دفاع‌مقدس گذشت، هم در ایران و هم خارج از ایران در جبهه‌ها بودم و با افتخار می‌گویم همرزم شهید سردار سلیمانی هستم.

رئیس بنیاد مستضعفان تصریح کرد: ما در جبهه، صحنه‌های بسیار سختی دیدیم اما سعی می‌کردیم مقاوم باشیم، بسیاری اوقات در جبهه تا مرز رفتن، پیش رفتیم، باید نگاهمان به زندگی عوض شود و خوش به حال فردی که با نفس زکیه از این دنیا رود.

وی با بیان اینکه نفس زکیه شهید سلیمانی باعث جای گرفتن وی در دل مردم شد، گفت: حادثه پلاسکو دل‌های مردم را آتش زد، جان دادن در راه ایران کم است، باید در راه این مردم جانها دهیم.

این مقام مسئول افزود: باید هر کاری که لازم است برای خانواده شهدای آتش‌نشان انجام داد، پلاسکو اکنون در حال ساخته شدن است، با افتخار می‌گویم پلاسکو را می‌سازیم و منت بر کسی نمی‌گذاریم.

فتاح تصریح کرد: آن زمان که میدان داغ بود همه ترحم می‌کردند اکنون که فضا سرد شده، همه مطالبه می‌کنند، باید سهم خود را ایفا کنیم، ما پلاسکو را می‌سازیم چون افتخار شهر و تهران است.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: روزی نیست که ساخت پلاسکو را پیگیری نکنم، می‌خواهیم کار ساخت پلاسکو را تمام کنیم، از شهرداری می‌خواهم بیشتر به ما کمک کند، راه را به هر بهانه کند نکنند، بنده این بهانه‌ها را از بنیاد گرفته‌ام.

وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم کار از نظر عمرانی آن‌قدر بزرگ نیست اما حساس شده است، باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم، خواهشمندم با هر بحثی مانع ساخت پلاسکو نشوید، بگذارید کارمان را کنیم، اگر به خاطر پارکینگ و عوارض نیز بحثی است، مانع ساخت نشویم و این بحث‌ها را با مذاکره حل کنیم. به غیر از کسبه و خانواده شهدا مردم نیز مطالبه می‌کنند.

فتاح عنوان کرد: در طبقه همکف و ورودی می‌خواهیم برای شهدای آتش‌نشانان یادبودی طراحی کنیم و این را به خانواده شهدای آتش‌نشان قول دادم، سعی می‌کنیم از نظر یادمان کم نگذاریم، اگر مانعی نباشد دور از دسترس نیست که نیمه دوم سال آینده پلاسکو ساخته شود.

این مقام مسئول بیان کرد: باید تمام ضوابط برای ساخت پلاسکو رعایت شود، این رعایت ضوابط یعنی اینکه مقداری زیربنا کوچک می‌شود، ما زمین را کوچک نکردیم، از حالا نقشه‌های ما مشخص است.

رئیس بنیاد مستضعفان متذکر شد: ما در مقابل مردم و کسبه مسئولیم، پول همان جایی هزینه می‌شود که باید شود، به تولید کمک می‌کنیم، عهدی با مردم داریم و آن این است که راه شهید سلیمانی را برویم و حتماً این راه را می‌رویم و با افتخار جانمان را برای این نظام و مردم می‌دهیم.

فتاح در حاشیه مراسم بزرگداشت حادثه پلاسکو نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید از صبوری خانواده‌های شهدای پلاسکو و کسبه تشکر کنیم، اظهار کرد: مسائلی را از خانواده شهدای پلاسکو شنیدم که از مسئولان محترم می‌خواهم این مسائل را حل کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مسائل مربوط به خانواده‌های شهدای پلاسکو قابل حل است، گفت: ساخت پلاسکو روند خوبی پیدا کرده، استحکام‌بخشی آن تمام شده و مشکل مالی پلاسکو را حل کردیم البته این بدان معنی نیست که در بنیاد مستضعفان مشکل مالی نداریم، بسیاری از مسائل ما در بنیاد مستضعفان در گرو مشکل مالی است اما پلاسکو قابل استثناست.

وی افزود: کندی کار ساخت پلاسکو را به بهانه مالی نمی‌پذیریم اکنون نقشه‌های پلاسکو تحویل شهرداری شده و گمان می‌کنیم مسائل مطرح شده با شهرداری مربوط به پارکینگ و عوارض این ساختمان حتماً با تعامل حل می‌شود البته همه باید سهم خود را ایفا کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما اصلاً از نظر تجهیزات و کارگاه در ساخت پلاسکو مزاحمتی برای خیابان ایجاد نکردیم، افزود: پروژه اکنون در حال انجام است و امیدوارم با همراهی در سطح ملی بتوانیم طبق زمانبندی (نیمه دوم سال ۹۹) ساخته پلاسکو را به اتمام برسانیم.

فتاح خاطرنشان کرد: پلاسکو زیباتر و بادوام‌تر از قبل ساخته خواهد شد و تحویل کسبه و نماد بارز تهران می‌شوند همچنین روند احداث پلاسکو به هیچ بهانه‌ای نباید متوقف شود.

همچنین در این مراسم شهردار تهران در واکنش به سخنان یکی از مادران شهید این حادثه گفت: من به این مادر عزیز و داغدار و همه شما عزیزان که جگرگوشه تان را در این حادثه از دست دادید حق می‌دهم و هر چقدر هم جبران مادی برای این موضوع صورت بگیرد یک تار مو از آن جوانان رشید را جبران نمی‌کند. داغ دل خانواده‌هایی که در این حادثه به رحمت خدا رفتند و شهید شدند با مسائل مادی جبران نخواهد شد. هر چند ما در این زمینه وظایفی داریم و برای آن تلاش می‌کنیم. عزیزان شما تا آخرین لحظه علی رغم خطری که برایشان وجود داشت تمام تلاش خود را کردند و میدان را خالی نکردند. کسی که آتش نشانی را قبول می‌کند خطر را می‌پذیرد و با اینکه در دل آتش خطر هست تا آخرین لحظه می‌ماند و او اجر دیگری دارد.

حناچی افزود: سومین سالگرد حادثه پلاسکو را پشت سر می‌گذاریم و من اعتقاد دارم علی رغم همه تلخی‌هایی که برای خانواده‌های عزیز پیش آمد اگر بدانید بعد از این حادثه و رشادتی که آنها به خرج دادند موجب شد سایر همکاران آتش نشان در ادامه مأموریت‌ها چه ایمنی را ایجاد کنند شاید آرامش بیشتری پیدا کنید. تجهیزاتی که ما در هم اکنون در سازمان آتش نشانی داریم با قبل از حادثه پلاسکو قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: یکی از نتایج این حادثه خرید تجهیزاتی با برد ارتفاع بالا بوده است. این درسی بود که از حادثه پلاسکو گرفته شد و اگر آتش سوزی مشابهی اتفاق بیفتد به برکت خون شهیدان شما کسی در آتش نخواهد سوخت والا ارزش‌های مادی یک تار موی شهدای شما را جبران نمی‌کند.

شهردار تهران با اشاره به تلاش شهرداری برای خدمات شهری در بارش برف اخیر، گفت: از دو روز قبل می‌دانستیم تهران با بارش برف و یخبندان مواجه است و از آن لحظات اول همکاران من تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادند. من فکر می‌کنم برای داشتن نیت خالص هیچ چیزی بالاتر از خدمت به مردم نیست و می دانم حقوقی که برخی همکاران من می‌گیرند در برابر زحماتشان خیلی کم است اما شرایط مالی ما هم محدودیت دارد. روایتی از امامان معصوم داریم مبنی بر اینکه «کسی نزد خدا بالاتر است که منفعتش بیشتر به مردم برسد.»

وی به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: مطمئناً هیچکس نمی‌خواست حادثه پلاسکو اتفاق بیفتد. ولی می‌خواهم بگویم یک حادثه کوچک و یک بی احتیاطی حوادثی را پیش می‌آورد که قبل از آن قابل پیش بینی نبود. ما در صنعت ساختمان چیزی به نام کدهای ساختمانی داریم. تعداد زیادی آدم در حوادث کشته شده اند تا اینها تبدیل به درس و باید و نباید شده است. مطمئناً تأثیر حضور فرزندان شما یکی از ابعادش اصلاح آئین نامه‌های آتش بود. سازمان آتش نشانی سه هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرد. آموزش‌های آتش نشانی در خصوص ساختمان‌های بلند بعد از حادثه پلاسکو تغییر کرد و این نتیجه تلاش‌های فرزندان شماست که یادشان را گرامی می‌داریم و از آن مهمتر اینکه توجه به امر آموزش بیشتر شد. اینکه ما اخیراً جلسه‌ای گذاشتیم و به تعدادی مدارس آموزش دادیم که در برابر شرایط بحرانی چه کنند صدقه جاریه‌ای برای شهیدان شماست. هر قدمی که در این جهت برداشته می‌شود بچه‌های شما سهیم هستند و اگر یک نفر از حادثه ایمن خارج شود فرزندان شما در آن نقش خواهند داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه «این حادثه نشان داد که بی توجهی به کوچک‌ترین ظرایف چه عواقب دشواری خواهد داشت.» گفت: سازمان آتش نشانی تاکنون ۵۹ شهید را تقدیم جامعه کرده است و ۱۶ شهید مربوط به حادثه پلاسکو است. و می دانم خانواده‌های شهدا خواسته‌های خاصی دارند از جمله اینکه عزیزانشان شهید محسوب شوند که در حال پیگیری هستیم هر چند این تصمیم با ما نیست. مسقف کردن قطعه ۵۰ هم در دستور کار است. صدور کارت ایثار توسط شهرداری تهران و طراحی جایگاه شهدا در ساختمان پلاسکو هم در جریان است.

حناچی در پایان گفت: دوستانی که منطقه جلفا را دیده باشند می‌دانند روی رود ارس پلی قرار دارد که ۱۰۰ سال پیش سه سرباز آنجا مقاومت کرده اند. قطعاً یاد فرزندان شما هم از خاطره ملت ما فراموش نخواهد شد.

شهردار تهران، در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای حادثه پلاسکو با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سومین سالگرد شهادت همکاران آتش نشانمان را گرامی می‌داریم و در غم خانواده‌هایشان شریک هستیم؛ این حادثه علاوه بر تلخی که داشت اتفاقات خوبی را رقم زد.

وی افزود: همکاران ما در آتش نشانی نقاط ضعف را در آموزش و تجهیزات شناسایی کردند و امروز تجهیزات آتش نشانی با قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست.

حناچی در پاسخ در مورد علت توقف روند ساخت پلاسکو گفت: همه ساختمان‌های در حال ساخت باید پروانه ساخت بگیرند. این ساختمان نیز باید برای گرفتن پروانه اقدامات لازم را انجام دهد و ایمنی را به خوبی رعایت کند.

شهردار تهران ادامه داد: ایمن سازی ساختمان پلاسکو در اولویت ما قرار دارد و ما برای ساخت این ساختمان با بنیاد مستضعفان همکاری‌های لازم را خواهیم داشت.

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز ٣٠ دی‌ماه یادآور خاطره‌ای بسیار تلخ برای همه ماست. خاطره‌ای که ١۶ برادرمان را در راه خدمت به مردم از دست دادیم.

وی با بیان این‌که می‌توان حادثه پلاسکو را فصل جدیدی از خدمت صادقانه برای مردم تعریف کرد، گفت: جایگاه سازمان آتش‌نشانی برای مردم به دو قسمت قبل و بعد از پلاسکو تقسیم می‌شود. من بسیاری از این جوانان را می‌شناختم و امروز غم آن‌ها بر قلب‌های ما سنگینی می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: این افراد امروز برای تمام آتش‌نشانان الگو هستند و با نیکی از آن‌ها یاد می‌شود. مردم ایران، مردم بسیار قدردان و قدرشناسی هستند و ما به همین قدرشناسی‌ها دلگرمیم.

در ادامه این مراسم، پدر شهید داداشی نیز اظهار کرد: بنده شغل آتش‌نشانی را خدمت به مردم تصور نمی‌کنم، فرزندان ما ایثار کردند و آتش‌نشانی یعنی ایثارگری. من این کار را از نزدیک لمس کردم، فرزند من و فرزند سایر خانواده‌های شهدا خدمت نکردند، ایثار کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم جلسه‌ای بین بنیاد شهید و خانواده‌های شهدا آتش‌نشان برگزار شود. امیدواریم این جلسات انجام شود چرا که این ١۶ خانواده خواسته‌هایی دارند.

نظر شما