شناسهٔ خبر: 37731432 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات و به‌خصوص پزشکان مهم‌ترین مخالفان تصویب مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد کارمندان بودند

لابی نجومی‌بگیران مالیات حقوق را دوپله‌ای کرد

روزنامه جوان

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه لابی نجومی‌بگیران منجر به دوپله‌ای شدن مالیات حقوق شد، گفت: امیدواریم اشتباه کمیسیون تلفیق در مجلس اصلاح شده و مالیات حقوق به‌صورت پنج پله‌ای تصویب شود.

صاحب‌خبر -
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: اخیراً کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اقدامی عجیب، ضمن رد پیشنهاد دولت برای پنج پله‌ای شدن مالیات بر درآمد کارمندان (از ۱۰ تا ۳۵ درصد) در بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۹، مصوب کرد مالیات بر درآمد کارمندان به صورت دو پله‌ای (از ۱۰ تا ۲۰ درصد) اخذ شود. کارشناسان اعتقاد دارند این مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که به معنای کاهش چشمگیر مالیات افرادی است که حقوق‌های نجومی می‌گیرند، هم برخلاف عدالت است و هم موجب کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل می‌شود.

اظهارات اعضای مختلف کمیسیون تلفیق مجلس در گفتگو با فارس نشان می‌دهد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات و به‌خصوص پزشکان مهم‌ترین مخالفان تصویب مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد کارمندان بودند، زیرا مشمول بالاترین پله مالیاتی یعنی ۳۵ درصد می‌شوند. به‌عنوان مثال، محمدرضا رضایی کوچی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره این موضوع گفت: «لابی‌هایی از بیرون مجلس و پزشکان داخل مجلس باعث شدند تا برخلاف نظر دولت، مدل پنج پله‌ای مالیات بر درآمد در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشود». همچنین رضا شیران خراسانی یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اعتراض اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات، برخی کارمندان عالی‌رتبه شرکت ملی نفت، پزشکان به شیوه پنج پله‌ای مالیات بر درآمد کارمندان به فارس گفت: «همان طبقه تصمیم گیر که بیشترین حقوق را هم دریافت می‌کنند، در روند تصمیم‌گیری درباره این موضوع اثرگذار هستند. اگرچه ما تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ ندهد، اما برای مثال جمعی از نمایندگان مجلس خودشان عضو هیئت علمی هستند یا مدیران دستگاه‌های اجرایی که با نمایندگان ارتباطات جدی دارند، در روال کار اثرگذار هستند».

دراین خصوص وحید عزیزی در گفتگو با مهر نیز درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای دوپله‌ای کردن مالیات حقوق و دستمزد کارکنان اظهار داشت: اشکال اصلی در قانون مالیات‌های مستقیم است که این نرخ‌های دو پله‌ای را تعریف کرده است. طی دو سال اخیر با تلاش مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس این نرخ عادلانه‌تر شده بود، به این صورت که پنج پله‌ای شد و حقوق‌های بالای ۱۲ و ۱۸ میلیون تومان مشمول نرخ ۲۵ و ۳۵ درصد مالیات شدند. این کارشناس اقتصادی افزود: نرخ پنج پله‌ای مالیات حقوق یکی از معدود موارد مالیات بر ثروتمندان در ایران بود؛ چراکه مطابق با آن کسانی که درآمد و ثروت بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند.

وی با بیان اینکه در سیستم مالیاتی ما برخلاف بسیاری از کشور‌ها عدالت مالیاتی رعایت نمی‌شود، گفت: در نرخ دو پله‌ای، به نظر می‌رسد کسانی مشمول مالیات شدند که حقوقشان بالاتر از ۱۸ میلیون تومان است که درصد پایینی از افراد همچون قشر پزشکان متخصص و مدیران را مشمول می‌شوند. عزیزی افزود: با توجه به اینکه در سیستم پنج پله‌ای افرادی که حقوق بیشتری داشتند باید مالیات بالایی می‌دادند، از این رو لابی و رایزنی کردند و تصمیم‌گیران را به سمت مالیات دو پله‌ای سوق دادند. البته برخی از تصمیم‌گیران خودشان نیز در این دسته قرار دارند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مالیات دو پله‌ای، هم عدالت محور بودن تحت تأثیر قرار گرفت و هم درآمد مالیاتی دولت چند هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت. عزیزی گفت: امیدواریم در صحن جلوی این اشتباه کمیسیون تلفیق گرفته شود و همان لایحه دولت یعنی مالیات حقوق با نرخ پنج پله‌ای تصویب شود.

برچسب‌ها:

نظر شما