شناسهٔ خبر: 37730941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

تلاش برای کاهش محرومیت‌های آموزشی سیستان وبلوچستان در سطح ملی ادامه دارد

چابهار- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش برای کاهش محرومیت‌های آموزشی سیستان و بلوچستان در سطح ملی ادامه دارد و قرار است در نشست ویژه‌ای با حضور پنج معاون مسائل و مشکلات بررسی و برای رفع مشکلات این استان تصمیم‌گیری لازم انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محسن حاجی میرزائی شامگاه دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان که در محل فرمانداری چابهار برگزار شد اظهار داشت: همه برای کاهش محرومیت‌ها، استاندارد سازی فضای آموزشی، افزایش سرانه‌های این استان بسیج خواهند شد و خیران و دولت در کنار این مردم قدرشناس و وفادار منطقه خواهند بود.

وی افزود: یکی از تعهدات این است هدف گذاری لازم برای ارتقای کیفیت آموزشی، استانداردسازی فضاهای آموزش و تلاش برای جذب نیروی انسانی کارآمد را داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سیل سیستان و بلوچستان خسارت‌های زیادی دیده است و مدارس نیز تخریب شده، خاطرنشان کرد: در سال آینده شاهد رفع بسیاری از مشکلات و افزایش جایگاه آموزشی این استان در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

وی گفت: مشکلات و بحران‌های ناشی از وقوع حوادث طبیعی زمینه‌ای برای آموختن، یادگرفتن و اندوختن تجربه برای مقابله بهتر با حوادث است و همه مردم و مسوولان برای بازگشت سیلزدگان به زندگی عادی تلاش می‌کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: در مدارس سراسر کشور برنامه «سیل مهربانی» با هدف جمع آوری کمک‌های مردمی و دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان سیلزده سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا فرصت درس خواندن و تعلیم و تربیت را برای همه فرزندان ایران اسلامی به نحو مطلوب و شایسته‌ای که در شان آنان است فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز سیستان و بلوچستان کانون توجه و نگاه مسوولان و آحاد مردم است و همه برای ایجاد شرایط زندگی عادی مردم و برگشتن به وضعیت قبل از سیل تلاش می‌کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز خواستار راه اندازی اداره کل آموزش و پرورش جنوب این استان و دانشگاه فرهنگیان در چابهار شد و افزود: جبران خسارت‌های سیل و توجه به سرانه فضای آموزشی از ضرورت هاست.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: سیستان وبلوچستان جمعیت دانش‌آموزی ۸۰۰ هزار نفری دارد که برخی استان‌ها جمعیت کل آنها به اندازه دانش‌آموزان این استان نیست.

وی بیان کرد: ضرورت دارد به زیرساخت‌های این استان توجه ویژه شود تا شاهد ارتقا در همه بخش‌ها باشیم.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار نیز اظهار داشت: این سازمان در سه بخش آموزش، بهداشت و توانمدسازی فعالیت‌های خوبی را در کنار اقدامات اقتصادی و تجاری انجام داده است.

عبدالرحیم کردی افزود: ۱۳ مدرسه با ۸۳ کلاس درس را در حال تکمیل داریم که می تواند قدم خوبی برای کاهش مشکلات آموزشی چابهار باشد.

وی بیان کرد: ۲۰ میلیارد ریال منطقه آزاد در حوزه آموزش و پرورش کمک خواهد کرد تا شاهد ارتقای کیفیت آموزشی و افزایش سرانه‌های فضای آموزشی جنوب سیستان و بلوچستان باشیم.

امام جمعه اهل سنت چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان در مقایسه با استان و کشور از سرانه پایین آموزشی برخوردار است و توجه به مسائل آموزشی می‌تواند مشکلات سایر بخش‌ها را کم کند.

مولوی عبدالواحد بزرگزاده بر ساخت مدارس استاندارد، تخصیص بودجه برای کاهش مشکلات آموزشی تاکید کرد.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی در چابهار کمتر از ۲ مترمربع است و در مقایسه با استاندرد هشت مترمربعی بیش از ۶ متر کمبود سرانه و عقب است.

رحمدل بامری افزود: تلاش‌های خوبی برای افزایش سرانه آموزشی چابهار انجام شده ولی کافی نیست لذا نیاز است برای ۱۴ مدرسه تخریبی این شهرستان اعتبار ویژه‌ای اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: راه اندازی کامل دانشگاه فرهنگیان و اداره‌کل آموزش و پرورش جنوب سیستان وبلوچستان و مستقل شدن آموزش و پرورش پلان نیز از دیگر درخواست‌های مردم منطقه است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: کمبودفضای آموزشی و نیروی انسانی دو مشکل عمده آموزش و پرورش استان است که متاسفانه با همه تلاش‌های صورت گرفته سالیان طولانی و متمادی، این معضل همچنان باقی است.

حمیدرضا رخشانی افزود: تاسیس مدارس شبانه‌روزی با هدف تجمیع بسیاری از دانش‌آموزان در روستاها و پیشگیری از تولید بازماندگان از تحصیل نقش بسزایی دارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۷۹۹ هزار و ۹۱۴ دانش آموز سیستان و بلوچستان در ۶هزار و ۸۲۸واحد آموزشی مشغول به تحصیل هستند که ۳۲ هزار و ۶۲۶ فرهنگی وظیفه تعلیم و تربیت این آینده سازان را برعهده دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: در مناطق سیلزده ۵۶ مدرسه با ۲۰۰ کلاس درس تخریب شده که برای بازسازی آن به اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی بیان کرد: ۲۸۶مدرسه با برآورد حدود ۱۰ میلیارد تومان نیازمند در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان نیازمند تعمیرات اساسی دارد.

نظر شما