شناسهٔ خبر: 37730586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

تشدید نگرانی‌ها از رکوردشکنی در مصرف گاز

صاحب‌خبر -

تولید مستمر گاز ادامه دارد

تشدید نگرانی‌ها از رکوردشکنی در مصرف گاز  

گروه انرژی- علی‌رغم اینکه تولید گاز در بلوک‌های گازی کشور بی‌وقفه ادامه دارد و تحویل گاز به واحدهای صنعتی و خانگی براساس برنامه موجود صورت می‌گیرد، اما از سوی دیگر نباید از آمار صعودی مصرف در کشور غافل شد. رکوردزنی مصرف گاز در کشور موجی از نگرانی‌ها را تشدید کرده که گویای این نکته است که نباید به موازات افزایش خط تولید، بازار مصرف میزان مصرف گاز را نیز بی‌محابا افزایش دهد.  

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تحویل ۲۵۴ میلیون مترمکعب گاز براساس برنامه به شرکت ملی گاز ایران در روز سه‌شنبه (گذشته) با وجود ثبت رکوردی تازه در مصرف گاز کشور خبر داد.

رامین حاتمی ‌با اشاره به اینکه در این شرکت طبق برنامه گاز را تحویل شرکت ملی گاز ایران داده است، گفت: ۲۵۴ میلیون مترمکعب گاز به‌منظور مصارف عمومی‌ و صنعتی طبق برنامه تحویل شده است.

وی از اقدام‌های انجام شده در نیمه نخست سال برای انجام تعهدات زمستانی یاد کرد و گفت: با تلاش بی‌وقفه همکاران و برنامه‌ریزی مناسبی که در نیمه نخست سال به‌منظور آمادگی تأسیسات انجام شد، شرکت نفت مناطق مرکزی آمادگی تأمین بخشی از گاز مصرفی کشور را کسب کرد و امروز توانست به تعهدات خود عمل کند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در تشریح فعالیت‌های انجام شده در نیمه نخست سال گفت: تعمیرات اساسی در همه تأسیسات روسطحی و چاه‌ها با هدف آمادگی تولید برای زمستان صورت گرفت و ثمره آن عمل به تعهدات ما در فصل سرد است.

وی به تولید گاز در بخش جنوبی کشور از استان‌های فارس، هرمزگان و ایلام و همچنین در بخش شرقی کشور در استان خراسان‌رضوی در منطقه سرخس به عنوان مناطق تحت اختیار این شرکت یاد کرد و گفت: با تمهیداتی که در چند سال گذشته برای تولید گاز از سرخس و میدان خانگیران انجام شده است، توانستیم بخش عمده‌ای از گاز مصرفی استان‌های شمالی و شمال‌شرقی کشور را که پیش‌تر از ترکمنستان وارد می‌شد تأمین و جایگزین کنیم.

حاتمی ‌از تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی برای تأمین گاز زمستانی قدردانی کرد و گفت: راحتی که ما در منازل داریم و کل کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند، مدیون تلاش همکاران ما در شرایط سخت آب و هوایی با حداقل امکانات است که جای قدردانی دارد.

وی از شکسته شدن رکورد مصرف گاز در کشور با نگرانی یاد کرد و گفت: اگرچه کشور نفت و گاز خیزی داریم، اما این به معنای آن نیست که هرچه می‌توانیم انرژی را مصرف کنیم، ما به عنوان تولیدکننده گاز تلاش می‌کنیم هر چه می‌توانیم تولید کنیم، اما بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف مقوله‌ای است که ناگزیر به رعایت آن هستیم.

براساس گزارش شرکت ملی نفت، حاتمی ‌افزود: از مردم تقاضا داریم در راه صرفه‌جویی مصرف گاز هر چه می‌توانند انجام دهند تا به امید خدا در فصل سرد سال حتی یک خانه هم با مشکل کمبود گاز مواجه نشود.

 

هر سکوی پارس‌جنوبی، گاز یک استان را تأمین می‌کند

درحالی که 70 درصد از گاز تولیدی کشور توسط پارس‌جنوبی تولید می‌شود بنابراین منطقه مذکور نقش حیاتی در راندمان تولیدی برعهده دارد.  

محمد مشکین‌فام با بیان اینکه همه سکوهای پارس‌جنوبی عملیاتی هستند و وقفه‌ای در تولید وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون در پارس‌جنوبی روزانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به نصب سکوهای جدید در میدان مشترک پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: به دنبال آن هستیم سکوهای جدیدی که نصب شده است به زودی عملیاتی شوند. براساس برنامه‌ریزی‌ها ظرف دو هفته آینده سکوی ۲۴B تولیدی می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از سکوی D به عنوان آخرین سکوی فاز ۱۴ برای نصب و بهره‌برداری یاد کرد و افزود: این سکو هم‌اکنون حمل شده (sail out) و منتظر بهبود شرایط جوی هستیم تا در موقعیت خود نصب شود.

به گفته وی، با نصب این سکو (۱۴D) بخش دریایی فاز ۱۴ تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه نزدیک به ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور در پارس‌جنوبی تولید می‌شود، اظهار کرد: همکاران ما در شرکت نفت و گاز پارس شبانه‌روز تلاش می‌کنند در این فرآیند وقفه‌ای ایجاد نشود.

وی به مصرف بسیار بالای گاز کشور در بخش خانگی اشاره کرد و گفت: هر سکوی پارس‌جنوبی تقریباً گاز یک استان را در کشور تأمین می‌کند، از این منظر برای ما حیاتی است که هیچ یک از سکوها از مدار تولید خارج نشوند.

مشکین‌فام افزود: در صورت توقف هر سکو به دلیل شرایط عملیاتی، این آمادگی وجود دارد که در اسرع وقت آن را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از ثبت رکورد جدید مصرف گاز در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: باید در نظر داشته باشیم که منابع هیدروکربونی ما محدود است و اینکه هرچه تولید می‌کنیم مصرف شود، خوب نیست، بنابراین باید سازوکاری به‌منظور مهار این رویه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون برداشت روزانه ما از میدان مشترک پارس‌جنوبی برابر با نصف مصرف روزانه گاز در اروپاست، تصریح کرد: اگر بنا باشد به این ترتیب پیش برویم و هرچه تولید می‌کنیم، مصرف شود، بی‌شک در سال‌های آینده با چالش روبه‌رو می‌شویم.

 مشکین‌فام با دعوت از عموم مردم و هموطنان برای مصرف بهینه گاز اظهار امیدواری کرد که تدبیری اتخاذ شود تا این مصرف با سازوکاری ویژه مهار شود.

نظر شما