شناسهٔ خبر: 37729018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

انعقاد تفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی میان سازمان مناطق آزاد و سازمان فنی و حرفه ای

تفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان فنی و حرفه ای کشور امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، هدف از امضای این تفاهم نامه ارتقاء و بهبود مهارت ها و توانایی‌های متقاضیان کسب فرصت شغلی یا افراد شاغل در بخش های مختلف اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بهبود فضای صادرات کشور بود که با حضور "محمدرضا رستمی" معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی و "علی اوسط هاشمی" معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به امضا رسید.

ارتقاء وزن اجتماعی مهارت در بین نقش‌آفرینان و ساکنین مناطق آزاد،بسترسازی به منظور رشد اقتصادی مداوم و فراگیر، اشتغال پایدار و مولد و کار شایسته، ارتقاء توان تولید و صادرات محصولات در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به واسطه‌ی ارتقاء کیفیت و بازدهی از طریق آموزش مهارت به نیروی انسانی و همچنین زمینه سازی موثر برای انتقال تکنولوژی از طریق توسعه منابع انسانی از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

از دیگر اهداف این تفاهم نامه می توان به حمایت از ایده پردازی و پرورش افراد خلاق و ایده پرداز، افزایش همکاری های مشترک به منظور هم افزایی و تبدیل مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی به الگوی توسعه آموزش فنی و حرفه ای در منطقه و روزآمدسازی تجهیزات و سخت افزارهای آموزشی مبتنی بر فناوری با گسترش تعاملات مشترک و استفاده از تجارب و ظرفیت های مجامع و سازمان های بین المللی و منطقه ای اشاره کرد.

محمدرضا رستمی: ارتقا و توانمندسازی مهارتی جوامع محلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم امضای "تفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی" میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزادتجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بابیان اینکه توسعه اجتماعی از طریق توانمندسازی جامعه امکان پذیر خواهد بود، افزود: دانش بدون مهارت نمی تواند نیازهای متعدد و متنوع جامعه را پوشش دهد و بدون کسب مهارت موفقیتی را بدست آورد.

رستمی شکل گیری گفتمان اجتماعی مهارت را از اهداف حوزه فرهنگی در مناطق آزاد عنوان کرد و گفت: در مناطق آزاد نیازمند تغییر پارادایم و شکل‌گیری گفتمان اجتماعی مهارت هستیم. در مناطق آزاد با چهار گروه مواجه هستیم که نیازمند توسعه مهارت هستند؛ گروه اول جامعه محلی که گروه بزرگی را شامل می شوند، گروه دوم مجموعه فعالین کسب و کار در مناطق آزاد که پیش از آن به صورت سنتی در این مناطق فعال بوده‌اند. گروه سوم سرمایه‌گذاران و گروه چهارم حوزه بین‌المللی است که از طریق این گروه امکان صادرات مهارت به کشورهای همسایه و حضور در جامعه جهانی امکان پذیر می شود.

وی ادامه داد: طرح نظام جامع آموزش، تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال، مناطق آزاد را الزام می‌کند که بعد از ارزیابی توانمندی های افراد، پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده شود.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه نظام جامع آموزشی و همکاری با کشور منطقه و کشورهای دارای مناطق آزاد باید مود توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های حوزه فرهنگی و گردشگری در مناطق آزاد، توسعه رویدادهای تخصصی در این مناطق با رویکرد ملی و بین‌المللی بوده است که با حمایت سازمان فنی و حرفه ای و اتکا به این تفاهم نامه دنبال خواهد شد.

رستمی افزود: باید ارتباط گسترده، امکان صادرات به کشورهای همسایه را تقویت کنیم و خدمات مهارتی را از مناطق آزاد صادر نماییم. نظام استقرار آموزش‌های مهارتی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در حال حاضر با مشارکت مناطق آزاد و جهاد دانشگاهی این موضوع را آغاز کرده ایم.

وی در ادامه به تاسیس مدارس بین‌المللی مهارت در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: در حوزه مهارت هنری، منطقه آزاد اروند آغاز به کار کرده است. هدف ما پیاده سازی الگوهای نوین و تسری آن به سرزمین اصلی است. آنچه اهمیت دارد این است که گفتمان مهارتی را در کشور توسعه دهیم.

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: طرح نظام جامع آموزش، تشکیل پرونده اشتغال و مهارت برای تمام نیروهای فعال در مناطق آزاد را الزامی می‌کند که طی آن ارزیابی از توانمندی‌شان صورت می‌گیرد و پیشنهاد آموزش و مهارت به آنان داده می‌شود. به این ترتیب ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان با توجه به شایستگی‌های فرد صورت می‌گیرد. به این ترتیب آموزش‌ها متناسب با نیازها خواهد بود و به هر فرد در مناطق آزاد کارت شایستگی حرفه‌ای ارائه خواهد شد.

اوسط هاشمی: اولویت مهارت‌آموزی در مناطق آزاد با جوامع محلی است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز در این مراسم، انگیزه انعقاد این تفاهم‌نامه را نقش دروازه‌داری مناطق آزاد در روابط بین‌الملل کشورمان عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه این تفاهم‌نامه رسالت ایجاد زمینه مهارتی برای استفاده حداکثری در مناطق دریایی و ساحلی دارد در سرزمین اصلی نیز ماموریت‌هایی برای توسعه سطح مهارت فعلی در مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه پیشرفت بر پایه توسعه انسانی است و سایر منابع عناصری برای پیشرفت هستند، تصریح کرد: محور توسعه، انسان است. اگر انسان دارای مهارت و توانمندی باشد، در هر مقطع تحصیلی می‌توان این توانایی را در جهت پیشرفت کشور به کار گرفت.

اوسط هاشمی ادامه داد: مناطق آزاد از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و در نقطه جمعیتی‌ای مستقر است که می‌توان از کارت شهروندی این مناطق و مزیت‌هایش بهره مند شود. هیچ شهروند ساکنی در این مناطق نباید بی‌مهارت باشد. یک نگاه بلندمدت لازم است تا شعار هر ایرانی یک مهارت را محقق کنیم. این یک نگاه وسیع حکومتی و ملی را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در نگاه خودمان این مطالبه را به جد مطرح کنیم. تمام مناطق آزاد در کشور ما سرشار از رویش و زایش است و کشور ما جزو نادر کشورهایی است که ۱۵ کشور همسایه دارد.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به لزوم رقابت‌زا کردن صنایع و اقتصاد در کشور گفت: رقابت‌زا نمودن محصولات بر پایه دانایی کار و به نوعی به رخ کشاندن مهارت در جهت اعلام به کشورهای دیگر برای حضور در کشور ما برای توسعه مناطق مهارتی اهمیت زیادی دارد.

اوسط هاشمی به مزیت عدم اخذ روادید در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: امید است که هیچ کارآفرین سرمایه‌گذار و واحد صنعتی در تنگنای فقدان نیروی ماهر به سر نبرد و وقتی اعلام نیاز می‌کند، به جهت نوع جهت گیری‌های کلان، نیروی کار ماهر در اختیارش قرار گیرد.

وی افزود: بنا به تقاضای مدیران مناطق آزاد می‌توانیم کارگاه‌هایمان به گونه‌ای که برد ملی داشته باشد به‌روز کنیم. در مناطق آزاد این آمادگی را با خلق فرصت‌های تکنولوژیکِ نو خواهیم داشت تا هر کشوری و مدیری بخواهد نیروی ماهر را تامین کنیم. این در حالی است که پنجشنبه گذشته تفاهم‌نامه‌ای با اروند در منطقه خرمشهر در این راستا منعقد شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون بر پایه مهارت، ورود فعالی در مناطق مرزی و محلی نداشته‌ایم و باید بر این مسئله تاکید کنیم. نباید سرمایه اجتماعی نهفته در مناطق مرزی را دست‌کم بگیریم.

اوسط هاشمی با اشاره به اینکه باید اولویت کار مهارت‌آموزی در مناطق محلی باشد، تصریح کرد: به خصوص مناطق ساحلی زمینه زیادی برای تمرکز دارد. بنابراین اهم تلاش ما اولویت دادن به نیروهای محلی در بحث مهارت‌آموزی است.

 

نظر شما