شناسهٔ خبر: 37728298 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

تلاش بی‌نتیجه ترامپ برای نزدیکی به ایران از پل فرهنگی

رکنا: طی چندماه اخیر رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات آمریکا در تلاش هستند با انتشار پیام‌های فارسی به مردم ایران نزدیک شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، با گسترش شبکه‌های اجتماعی استفاده از عناصر فرهنگی ایران و زبان فارسی برای تأثیرگذاری بیشتر و ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم ایران توسط سران کشور آمریکا افزایش یافته است.

باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا چندین مرتبه پیام‌هایی به زبان فارسی در مناسبت‌های مختلف منتشر کرد. اما پیام‌هایی به زبان فارسی در دوره دونالد ترامپ و خصوصاً در چندماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

اولین پیام فارسی ترامپ در شبکه اجتماعی توئیتر در بهمن‌ماه سال گذشته منتشر شد. ترامپ در این پیام ضد مردم ایران و جمهوری اسلامی ۴۰ سال بعد از پایان سیطره آمریکا در ایران را با عنوان سال‌های فسادآمیز یاد کرده بود. انتشار پیام‌های فارسی رئیس‌جمهور آمریکا در جریان آشوب‌های آبان ماه و روز‌های پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و حوادث بعد از آن بیشتر شد.

انتشار پیام‌های فارسی محدود به دونالد ترامپ هم نبود و مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه آمریکا، هم پیام‌هایی را به زبان فارسی در مقاطع مختلف منتشر کرده است.

بررسی این اقدام مقامات آمریکایی از بعد فرهنگی در چارچوب زبان‌شناسی اجتماعی (Sociolinguistics) قابل ارزیابی است. زبان‌شناسی اجتماعی شاخه‌ای از زبان‌شناسی است که با زبان به عنوان پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی سر و کار دارد. زبان‌شناسی اجتماعی در زمینه زبان و جامعه به پژوهش می‌پردازد و با علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی، ارتباطات انسانی و رسانه‌ای، روان‌شناسی اجتماعی، مردم‌شناسی و جغرافیای انسانی ارتباط نزدیکی دارد.

هر چند این نوع فعالیت مقامات آمریکایی تلاش داشت با استفاده از زبان فارسی از پل فرهنگ برای اهداف سیاسی و استعمارگرانه به مردم ایران نزدیک شود؛ اما با اقدامات متناقض آن‌ها مانند تحمیل یک جنگ اقتصادی با تحریم‌های همه جانبه برای فشار بر مردم ایران، اعلام حمایت از گروه‌های معاند جمهوری اسلامی مانند سازمان منافقین و بسیاری از مواضع آن‌ها این برنامه‌ها را کاملاً از بین برد.

تهدید ترامپ برای از بین بردن ۵۲ مرکز فرهنگی ایران تیر خلاصی به برنامه‌های ترامپ برای برقراری ارتباط فرهنگی با مردم ایران بود که با عکس‌العمل شدید مردم و مقامات ایران قرار گرفت. این تهدید ترامپ به عنوان یک جنایت جنگی شناخته شد و با واکنش گسترده بین‌المللی هم همراه شد.

درنهایت می‌توان گفت دونالد ترامپ در کنار شکست سیاسی که متحمل شد؛ در حوزه فرهنگی هم از مردم ایران شکست خورد و دست‌وپازدن‌های او با انتشار پیام‌های فارسی سودی برای او نداشته و از قضا «سرکنگبین صفرا فزود» و واکنش‌های منفی بسیاری در فضای مجازی حتی از طرف مقامات مختلف آمریکایی نیز به همراه داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نظر شما