شناسهٔ خبر: 37728169 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کازان؛ شهری به شکوهمندی تزارها

به عنوان پایتخت ایالت تاتارستان، کازان شهری باشکوه و نشان‌دهنده گذشته روسیه در دوران تزارها است. کازان با مجموعه کاخ‌ها، کلیساهای برج‌نما و چشم‌انداز پررونق فرهنگی، یک شهر ناب روسی با قلب و روح و زیبایی شگفت‌انگیز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آژانس لیاناپرواز، در سومین پایتخت روسیه، جاذبه‌های زیادی برای بازدید و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از پیاده‌روی‌های طولانی در خیابان‌های رنگارنگ شهر لذت ببرند و بناهای تاریخی موجود در این خیابان‌ها را ببینند. کازان همچنین یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی روسیه است.

در این مقاله قصد داریم تا سه مورد از جاذبه‌های گردشگری کازان که در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده‌اند را به شما معرفی کنیم. برای سفر به این شهر تاریخی و بازدید از این جاذبه‌های جهانی می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای و مسافرتی آژانس لیاناپرواز استفاده کنید.

کرملین کازان

آیا می‌دانستید مسکو تنها شهر روسیه نیست که کرملین دارد؟ در حقیقت بیش از دوجین کرملین در ایالات مختلف روسیه وجود دارد که کرملین کازان از جمله بهترین‌های آنان است. حتی از بعضی جهات، تجربه بازدید از کرملین کازان از کرملین مسکو نیز لذت‌بخش‌تر است؛ ضمن اینکه شلوغی کمتری هم دارد. بیشتر جاذبه‌های اصلی کازان در کرملین قرار دارند؛ پس بازدید از آنجا را نباید از دست داد.

کرملین یک دژ است؛ یک مجموعه مستحکم که قلب بسیاری از شهرهای تاریخی روسیه به حساب می‌آمد. امروزه حدودا ۲۰ کرملین کاملا سالم مانده‌اند که پنج‌تا از آنها شامل همین کرملین کازان، جزو میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آیند.

کرملین کازان در سال ۱۵۵۲ و به دستور ایوان مخوف ساخته شد. او پس از شکست دولت خانات کازان و نابود کردن دژ آنها، کرملین را روی ویرانه‌های همان دژ ساخت تا نشان‌دهنده قدرتش باشد. کرملین در محل تلاقی رودخانه‌های ولگا و کازانکا قرار دارد و از نوک تپه‌ای که در آن واقع شده، می‌توان دید شگفت انگیزی به شهر کازان داشت. در کازان ترکیبی از فرهنگ، آیین و معماری قوم تاتار و روسیه مشهود است و کرملین بهتر از هر نقطه دیگری در شهر این ویژگی را منعکس می‌کند.

کرملین کازان در سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. قدمت بیشتر بناهای موجود حال حاضر در کرملین به قرون شانزدهم تا نوزدهم برمی‌گردد اما برخی آثار به‌جا مانده از بناهای پیشین کرملین نشان می‌دهد که این بناها حتی تا قرون دهم تا شانزدهم نیز قدمت دارند.

برخلاف کرملین مسکو، بازدیدکنندگان می‌توانند در هر ساعتی که می‌خواهند به کرملین کازان مراجعه کنند. تعدادی از اماکن موجود در مجموعه کرملین کازان، هزینه ورودی جداگانه دارند اما بازدید از فضای عمومی کرملین رایگان و آزاد است. کاخ ریاست جمهوری تاتارستان نیز در کرملین قرار دارد اما حراست این کاخ بسیار خونسرد هستند که چنین چیزی در کرملین مسکو به هیچ وجه قابل مشاهده نیست.

شما می‌توانید آزادانه در محوطه کرملین پرسه بزنید و حتی به صورت رایگان از مسجد قل‌شریف و کلیسای جامع بشارت نیز بازدید کنید. خرید بلیط جداگانه فقط برای برخی موزه‌های موجود در کرملین اجباری است.

مجموعه تاریخی و باستانی بلغار

این مجموعه در حاشیه تقاطع رودخانه ولگا با کاما قرار دارد و شامل شواهد و مدارکی پیرامون وجود شهر قرون وسطایی بلغار است؛ جامعه‌ای از تمدن اولیه بلغارهای ولگا که بین قرون هفتم تا پانزدهم وجود داشت. بلغار اولین پایتخت اردوی زرین در قرن سیزدهم و در دوران خانات کازان یکی از مراکز مهم تجارت هم بود. این مجموعه، موقعیت جغرافیایی خود را به همراه خندق‌ها و دیوارهای تاریخی به علاوه بناهای مذهبی و غیرنظامی از جمله یک مسجد، یک مناره و چند مقبره، حمام‌ها، بقایای کاخ خان و معبد، همچنان حفظ کرده است.

بلغار نمایانگر تغییر و تحول‌های تاریخی فرهنگی اورسیا در طول چند قرن است که نقشی محوری را در تشکیل تمدن‌ها، رسوم و سنت‌های فرهنگی ایفا کردند. مجموعه تاریخی و باستانی بلغار ارائه‌دهنده شواهد قابل توجهی از استمرار تاریخی و گوناگونی فرهنگی، تاثیرات متقابل سنت‌های فرهنگی به‌ویژه در زمان بلغارهای ولگا، اردوی زرین، خانات کازان و ایالات روسیه است.

مجموعه تاریخی بلغار که نمادی است از پذیرش اسلام توسط بلغارهای ولگا در سال ۹۲۲ میلادی، همچنان برای مسلمانان تاتار یک مکان زیارتی و مقدس است.

پس اگر می‌خواهید در تاریخ به قرون وسطی سفر کرده و با معماری‌ها و آداب و رسوم روسیه در آن زمان آشنا شوید، بد نیست تا به مجموعه تاریخی و باستانی بلغار سفر کنید.

کلیسای جامع و صومعه عروج در سویاژسک

سویاژسک یک جزیره روستایی است که در محل اتصال رودخانه‌های ولگا، سویگا و شوکا قرار دارد. این جزیره نقش مهمی در تاریخ هنری، نظامی، معماری و مذهبی روسیه داشته که بیشتر آن بر محوریت کلیسای جامع و صومعه عروج است. این ساختمان که در سال ۲۰۱۷ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده، برای اولین تزار تاریخ روسیه یعنی ایوان چهارم یا همان ایوان مخوف ساخته شد. ایوان مخوف در سال ۱۵۵۱ سویاژسک را به عنوان یک پایگاه نظامی به وجود آورد تا از جزیره برای هدف خود که تصرف دولت خانات کازان بود استفاده کند. او سریعا در این جزیره یک دژ ساخت تا از آن به عنوان مقر خود استفاده کند. وقتی تزار در سال ۱۵۵۲ آن منطقه را تصرف کرد، سویاژسک به عنوان یک مرکز نظامی ارزش کمتری پیدا کرد و کلیساها و صومعه‌هایی در آنجا ساخته شدند. صومعه با دو هدف ساخته شد؛ هم برای امور دینی و مذهبی و هم برای امور اداری منطقه‌ای که تازه به تصرف در آمده بود.

کلیسای جامع که در سال ۱۵۶۰ کامل شد، به عنوان یک بنای تجملاتی‌ است. در قرن هجدهم این کلیسا که بازتاب‌دهنده عناصر ساختمانی سنتی و مذهبی مسکو بود؛ با الهاماتی از سبک باروک اروپای غربی بازسازی شد.

نمادهای متعددی نیز از موسس شهر وجود دارد؛ نوشته‌های قدیمی و جدیدی که روی دیوارها نقش بسته‌اند و نشان‌دهنده قدرت حکمران منطقه بر مردمان خود بوده است. نقش‌های موجود در دیوارهای کلیسای جامع نیز جزء نادرترین نقش‌های دیواری ارتودوکس شرقی هستند. بازدید از این کلیسا و صومعه بدون شک به علاقه‌مندان تاریخ و تمام افرادی که قصد سفر به کازان را دارند توصیه می‌شود.

آژانس لیاناپرواز که به صورت تخصصی به ارایه خدمات یکپارچه مسافرتی به مقصد کازان - تور کازان - می‌پردازد، در ماه‌های اخیر تورهایی طراحی کرده که امکان بازدید علاقمندان از تمامی موزه‌های کازان را فراهم می‌کند. لیاناپرواز اولین تورهای گروهی خود به مقصد کازان تابستان امسال برگزار کرد.

انتهای پیام

نظر شما