شناسهٔ خبر: 37727954 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش رسانه های امریکایی و سعودی برای راه انداختن اعتراضات خشونت آمیز در عراق

در آستانه راهپیمایی میلیونی مردم عراق علیه اشغالگران امریکایی,  رسانه‌های آمریکایی-سعودی به دنبال راه انداختن موج دیگری از خشونت در خیابانهای بغداد هستند.

صاحب‌خبر -
تظاهرات‌  در استان های جنوبی عراق  از اول اکتبر با مطالبات سیاسی واجتماعی واقتصادی آغاز شد اما با دخالت سفارت امریکا در بغداد و فضاسازی رسانه های امریکایی وسعودی وشبکه های اجتماعی تلاش شد که مسیر اعتراضات به اقدامات خشونت آمیز سوق داده شود و  با استمرار بخشیدن به آن, به عادل عبدالمهدی نخست وزیر فرصت اصلاح اموری را که قول داده بود داده نشود. نفوذ عوامل اغتشاشگر نقابدار که بنابر گفته منابع محلی از طرف های اماراتی و سعودی پول گرفته اند در صفوف تظاهرکنندگان و کشاندن مسیر اعتراضات به خشونت این گمانه را تقویت کرد که طرف های خارجی بیش از اینکه به دنبال اصلاح باشند به دنبال کودتای سیاسی و فروپاشی همه سازمانهای دولتی هستند. چرا که از سوی عوامل نفوذی این شعار مطرح می شد که هیچ کس را قبول ندارند. و همه این اتفاقات در حالی بود که بخش زیاد مشکلات عراق ناشی از لشکرکشی امریکا و تداوم اشغال این کشور است.
مداخله امریکا فقط به این خلاصه نشد بلکه این کشور با نقض مکرر حاکمیت عراق و در آخر ترور سردار سلیمانی وابومهدی مهندس خشم مردم عراق را برانگیخت و پارلمان عراق با تصویب مصوبه ای از دولت خواست فورا نظامیان امریکایی را از کشور اخراج کند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم در پی این مصوبه از مردم عراق خواست با شرکت در راهپیمایی میلیونی, نظر خود را در باره اشغالگران امریکایی مطرح کنند. 
روز جمعه (۴ بهمن)؛ به دعوت مقتدی صدر تظاهرات میلیونی و مسالمت‌آمیز ضد آمریکایی در راستای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق برگزارخواهد شد و به تحلیل کارشناسان، آمریکا تمام تلاش خود را وقف تشدید اغتشاش و هرج و مرج در عراق خواهد کرد ولی این اعتراضها از روز  دوشنبه با پایان یافتن مهلت به رئیس جمهور عراق برای معرفی نخست وزیر جدید آغاز شده است و در این بین شبکه های امریکایی نیزبدنبال تغییر مسیردادن به این اعتراضات مسالمت امیز عراق هستند تا در روز جمعه آینده ( 4 بهمن) نیز بیشتر به اهداف خود برسند.
روز دوشنبه تیتر اول همه شبکه های موافق با امریکا و سعودی این بود که آخرین مهلت تظاهرات‌کنندگان به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای معرفی نخست‌وزیر جدید، به پایان می‌رسد و موج جدیدی از اعتراضات خیابانی در عراق آغاز خواهد شد و به همین خاطر طی چند ساعت اخیر، فراخوان‌های جدیدی برای برگزاری تظاهرات‌های ضد دولتی منتشر شده است.
در این زمینه پایگاه خبری بغداد الیوم با اشاره به اینکه ضرب‌الاجل تعیین شده برای مقامات سیاسی عراق از سوی تظاهرات‌کنندگان در ناصریه بوده  نوشت: همان‌طور که انتظار می‌رفت در پی پایان این مهلت،  فراخوان‌هایی برای تشدید اعتراض‌ها منتشر شد و برخی از معترضان اقدام به بستن خیابان‌ها در بغداد کردند.
پایگاه خبری شبکه آمریکایی الحره نیز  طی یادداشتی با تیتر تیک تاک ساعت... تاکتیک‌های مورد انتظار تظاهرات‌کنندگان در عراق با اراده ضعیف ایران بار دیگر بر روی پروژه ایران‌ستیزی واشنگتن در ناآرامی‌های اخیر عراق متمرکز شده است و با جهت‌دهی به اعتراضات خیابانی،  اقدامات خرابکارانه جدید در عراق را پیش‌بینی می کند.
شبکه الحره،همچنین در خبری مدعی حمله بامداد روز  دوشنبه نیروهای امنیتی عراق به میدان التحریر بغداد برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان با توسل به زور شد و برای اثبات این ادعا، پست‌های برخی کاربران در توئیتر در این‌باره را بازنشر داد در حالی که واقعیت ماجرا به نقل از رسانه‌های دولتی و حتی مستقل عراقی چیز دیگری است.
این شبکه در مسیر تشویق معترضان به خشونت افزود:" با آنکه جمعیت حاضر در خیابان در مقایسه با دو ماه گذشته کاهش یافته اما از روز یکشنبه، حجم خرابکاری‌ها مثل بستن مسیر فرودگاه یا پل‌ها و آتش‌زدن ساختمان‌ها یا محاصره مراکز مهم مثل نیروگاه برق افزایش یافته است. "
پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز عربی (وابسته به امارات) نیز با تاکتیک کشته سازی  به طور مشخص بر روی تشدید موج تظاهرات‌ها در عراق مانور داد و صرفا به تشدید تدابیر امنیتی در بغداد پرداخت و بدون استناد به گزارش‌های رسمی یا غیر رسمی، مدعی کشته و زخمی شدن شماری از معترضان خیابانی شد. 
در خبری دیگر در حالی که  از بصره گزارش داده می‌شود که کلیه راه‌ها و پل‌ها باز است و در ترددهای  این شهر مشکلی وجود ندارد، پایگاه خبری عراقی المسلة، گزارش‌هایی درباره بسته شدن خیابان فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، بسته شدن اغلب خیابان‌های اصلی در «واسط» و درگیری در بزرگراه «محمد القاسم» در بغداد منتشر کرده است.
با انتشار اخبارخرابکارانه و دروغ این رسانه های سعودی – امریکایی؛ فرماندهی عملیات بغداد روز  دوشنبه اعلام کرد که یک گروه غیرقانونی که تلاش داشت، جاده پایین بزرگراه محمد القاسم را ببندند، دستگیر کرده است زیرا شورای امنیت ملی عراق به نیروهای امنیتی دستور داده که هر طرفی را که موجب بسته شدن ادارات یا راه‌ها می‌شود، دستگیر کنند.
نعیم العبودی نماینده فراکسیون پارلمانی الصادقون نیز در پاسخ به این اقدامات خرابکارانه گفت:" برخی افراد نفوذی در صفوف معترضان عراق با بستن جاده‌ها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و پاره کردن عکسهای شهدا نوعی خرابکاری هستند و هیچ ارتباطی با حاضران در تظاهرات‌های مسالمت آمیز در خیابان‌های مناطق مختلف عراق ندارند."
وی در ادامه گفت که این اقدامات خرابکارانه، به خوبی هویت افراد پشت پرده  خود را روشن می‌سازند و ثابت می‌کنند که این اقدامات هیچ ارتباطی با تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز ندارد.
در همین زمینه سید مقتدی الصدررهبر جریان صدرعراق نیز خواستار قائل شدن تفاوت بین عناصر خرابکار و معترضانی شد که خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند.
به نظر می رسد که رسانه‌های سعودی و آمریکایی، که در قالب جنگ نرم در حال تحریک معترضان و بزرگنمایی اعتراض‌ها، با هدف تحقق خرابکاری عناصر نفوذی هستند تمام تلاش خود را وقف تشدید اغتشاش و هرج و مرج در عراق کرده اند تا از یک سو، بقای خود را در عراق  توجیه کنند و از سوی دیگر، از اهمیت تظاهرات ضد آمریکایی در این کشور بکاهند.
------------------------
امین نجار
 

نظر شما